Krysskil svänghjulet till Sachs 502
Krysskil svänghjulet till Sachs 502
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en krysskil häromdan. Och givetvis var det fel. Så nu söker man med ljus och lykta efter en som passar. Nån som vet om dom är svåra att få tag i och vart man ska leta efter en. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Hmm det vore nåt att testa faktisktbryggaren skrev:Ett tips: Gör en ny krysskil av t.ex. en skruv med liknande rundning. Bågfil och en bra fil att justera den med så går det bra att få till det. Dra åt svänghjulsmuttern ordentligt sedan så nyper den på vevaxelns kona.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Egentligen behöver man ingen krysskil. Det är enbart till för att svänghjulet ska hamna på korrekt position. Så tändpunkten alltid blir detsamma.
Folk tror att det är krysskilen som får svänghjulet att stanna på plats, vilket är fel!
Det är koningen som får svänghjulet att sitta kvar. Självklart ska det vara friska grejer med sugpassning. Ta lite slippasta och slipa in det, då kommer det sitta som berget! <!-- </EdIndex> --></div>
Folk tror att det är krysskilen som får svänghjulet att stanna på plats, vilket är fel!
Det är koningen som får svänghjulet att sitta kvar. Självklart ska det vara friska grejer med sugpassning. Ta lite slippasta och slipa in det, då kommer det sitta som berget! <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fungerar utmärkt det som rexxy rekomenderar på min Rödqvarna släppte svänghjulet ideligen jag tog bort tändplattan på med ventilslippasta på tappen och började snurra en bra stund sen tog jag det finare slipmedlet och fortsatte,torkade rent monterade och det har aldrig släppt igen! <!-- </EdIndex> --></div>
- alf-johan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har flera gånger behövt göra en krysskil själv, då brukar jag använda en gammal fil, inte att fila med, jag tar delen där skaftet ska sitta och sedan slöjdar jag en kil av det materialet, det enda som behövs förutom verktyg är något som det brukar finnas ont om nämligen TÅLAMOD
<!-- </EdIndex> --></div>

min avatarbild : är min gamla "SUKA"