Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det snöar naturligtvis här också...... :(
I 2 dm snö lär skoteretten få slita på ordentligt, hoppas det hinner tina och plogas ordentligt till Chicken racet.

Det verkar ju luta mot att den flödat över då kranen var öppen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Varde ljus...

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, man får ta till vara glädjeämnena istället. Bifogar därför en bild på när jag fick igång bak- och bromsljusen.
Att slippa ha luckan bortplockad för att justera munstycket vore ju trevligt. För egen del måste jag dock ändå öppna för att vrida på bensinkranen. Men visst fanns det ett munstycke med vajer till en liten ratt på styret?
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ett sånt munstycke. Problemet är bara att den kan vrida munstycket när du svänger har jag hört och passar därför bättre på hyllan än moppen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Snickarn

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja rörelsen blir ryckig <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får se hur jag gör. Har just nu ingen konkurrens i hålet där bensinkranen eg ska gå ut så där kan jag ev leda ut något. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Reservdelstips

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.tradera.com/Crecent_moped_skoter-auktion-60646141 <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min blåa Monarped har jag en bit av en eker som går utanför kåpan ansluten lika viren jag har till munstycket. Jag drar bara i ekern ut eller in så justeras munstycket.
Ställbart på Pilotmotorn ja visst den har inte klarat sig från Dremeln :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oooo... :o , vår var verkligen i kanonskick om man jämför med den i annonsen! Men så fick vi ju ge lite mer, också...
Lurar på om jag skulle sätta ett vred på en axel rakt ut genom en "gälspringa" i höger sidorkåpa. Enkel lösning som inte kräver vinklade övergångar och vredet får förstås vara avtagbart så det går att ta av kåpan. Men det får vänta tills jag fått tag i rätt sorts bensinkran så jag inte behöver öppna sidorkåpan varje gång; då blir det för bökigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Hank

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På vår moped är munstyckets yttersta del en sexkant. Därför kunde jag använda jag lösa kvarttums hylsverktyg som går att köpa på Biltema för en spottstyver. En hylsa, en liten vinklingsbar led och en förlängare. Änden på förlängaren sticker ut genom en av gälarna. Superenkelt.
Hylsan medföljde mopeden, de anda två bitarna kostar under 40 kronor sammanlagt på Biltema.

Fast jag vill ha justeringen på vänster sida... Funderar på böjlig axel som tex används på persienner. Kan det vara nåt?

På tal om inget kan jag meddela att jag köpt en moped till så att jag och Hustrun kan köra tillsammans i sommar. Det blev en DBS Safir från 1968. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Chicken race gick åt h-e

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, vaknade med lätt snöfall och blåst i morse men skulle det stoppa oss (=frun) från att delta i Chicken racet? Ånej! Väl inpackade i flera lager kläder kickade vi igång Scoteretten och jag lasteade in barnen i följebilen. Nästan framme vid starten ser vi i bilen hur frun med moped står och pratar med någon. Det visar sig vara den siste funktionären som lämnar starten då vi lyckats ta fel på två (2!) timmar. Men visst, frun kan väl få starta direkt om hon vill. Hon vill men inte Scoteretten! Jag försöker rulla igång den, mixtrar med munstycket... hopplöst!
– Du ska nog inte köra idag, lyder funktionärens dom.:evil:
Bara att vända hemåt med svansen mellan benen. Får faktiskt igång den så jag nästan kommer hem men i den sega backen hem får jag springa bredvid nästan hela tiden. Till råga på eländet släppte mitt specialstöd från sitt fäste.
Jag rullade in moppen i garaget och insåg att med min adrenalinnivå skulle jag inte meka något idag...
Men nu har jag i alla fall beslutat att göra följande åtgärder:
• Ordentlig fastsättning av stödet
• Bensinfilter
• Ny kondensator
• Nya brytare
• Ny tändkabel
• Bensinkransreglering utifrån genom originalhålet
• Munstycksreglering genom en gäle ungefär som beskrivits ovan, har faktiskt redan tänkt använda en persiennstång för ändamålet.
Funktionären frågade vilken oljeiblandning vi kör på och när jag sa 4% sa han att "ja, då kan du få problem". Men jag har ju här på forumet fått tipset att inte ha för lite olja. Borde jag försöka gå ner till 3%?
Bild

Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi kör på 3% utan problem. Har tidigar kört på strax under 2,5% och det fungerade också, men ökade den halva procenten för extra smörjning. Det beror väl på vilken olja du har också. Här i byhålan tar de inte in kvalitetsolja som Castrol, så jag kör på Statoils 2T Low smoke. Funkar bra på 3% tycker jag. Kör du på Castrol kan du nog köra på 2% det funkar ju bra för Tompa.

Synd att ni missade rallyt!

Jag tror nog att det löser sig med de nya delarna. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Snickarn

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man har cromat cylinderlopp och nållager i kolvbultslagret kan man ha endast 1% olja.
I mina vassare maskiner har jag 5 % olja <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men Conrad, detta är en huskvarna maskin, den har väl inte cromat lopp, och inte har väl smålänningarna hört talas om nållager :D

Testa du att köra på 2 % men ställ munstycket så motorn 4 taktar ibland, då får den inte för lite smörja

Bild från entre:n på Husqvarna fabriksmuseum
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag kör inte heller på Castrol men får väl testa 3% när jag fyller nästa gång. Men problemet med för mycket olja skulle vara att stiftet sätter igen, eller? Har inte haft loss och kollat det efter de senaste problemen. <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Utrycker mig fel :cry: , motorer med cromlåpp och nållager i veven kan gå ner till 1 % olja <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar