tompa skrev:Rexxy Kolla in vilka snygga svetsar, det är inte ofta man ser de på moppeforum oftast ser svetsarna ut som grodlort
går det att misslyckas med en MIG
Lägg upp en bild på något du svetsat, så ska vi se hur bra du är påt.
Det är lätt och kritisera, när man själv är skitkass på ämnet.
Ps Mig svets är till för att svetsa aluminium, Mag svets till för stål & järn. Om man ska vara petig fördetta licenssvetsare... <!-- </EdIndex> --></div>
tompa skrev:Rexxy Kolla in vilka snygga svetsar, det är inte ofta man ser de på moppeforum oftast ser svetsarna ut som grodlort
går det att misslyckas med en MIG
Lägg upp en bild på något du svetsat, så ska vi se hur bra du är påt.
Det är lätt och kritisera, när man själv är skitkass på ämnet.
Ps Mig svets är till för att svetsa aluminium, Mag svets till för stål & järn. Om man ska vara petig fördetta licenssvetsare...
där e förklaringen te de fins svetsarna i ramen med andra ord. hihi. svetsa e inte mitt ämne precis men man gör så gott man kan. e de friska grejer o svetsa i så e de kul tycker ja. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
billykid skrev:
Ps Mig svets är till för att svetsa aluminium, Mag svets till för stål & järn. Om man ska vara petig fördetta licenssvetsare...
Och så jämför dem dina licens-svetsar med mina amatör-svetsar! Då måste man ha tråkigt...
PS man kan inte vara för noga med rengöring. Slipa bort allt shitt, olja, färg med mera. Mig/Mag svetsning tål inte sånt!
Går inte att bräna bort färg + olja mm, de spottar å fräser mest, ger svetsen ett utseende som fågelskit. Gör man rent riktigt går det bra att svetsa...för alla <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, rent å fint bör de va.
Om man e utomhus å svetsar me såna så kan ju även ett kraftigt
blåsväder försämra resultatet. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle nog vilja rätta lite.
TIG svets är bäst för Alu
MIG är en blandsvets ALU-RF
MAG svartplår, tunnare balk
Pinne ALLT utom alu
Gas ALLT fast mindre bra till alu
Gasol, värmning
Även jag har haft licens i gas och pinne <!-- </EdIndex> --></div>
tompa skrev:Jag skulle nog vilja rätta lite.
TIG svets är bäst för Alu
MIG är en blandsvets ALU-RF
MAG svartplår, tunnare balk
Pinne ALLT utom alu
Gas ALLT fast mindre bra till alu
Gasol, värmning
Även jag har haft licens i gas och pinne
Hmmm ...Mig är liknade som Mag fast med aluminium tråd.
Mag = tråd av järn ...
Tig för man dit tillsats matrialet själv... Tig kan man ha till många material bladannat: stål, järn, rostfritt, aluminium mm <!-- </EdIndex> --></div>
compaktzundapp skrev:Jag vill oxså verka kunnig å säger då att man kan visst de svetsa i alu med pinne tompa...=)
Precis! det går alldeles utmärkt fästän lite trixigt. Skillnaden mellan mig o mag handlar inte om materialet i tråden. Det handlar om vilken skyddsgas som används. Mig - ren argon. Mag - AGAmix , mison25
eller annan blandgas. (En amatör som svetsat yrkesmässigt i 30 år- och fortfarande gör det.) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->använder det på jobbet nu och då. Så jag vet att det går, men visst det går ju inte och jämnföra utssendet mot en tig. <!-- </EdIndex> --></div>