Nybörjare på mopedrenovering av en 1125B.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
pb

Nybörjare på mopedrenovering av en 1125B.

Inlägg av pb »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har i dagarna köpt mig en Saxoped 1125B som jag tänkte renovera i vinter.

Mopeden verkar vara i bra skick, all el funkar t.ex. och den har ingen rost som jag kan se. Då den är omlackad (hemma jobb med sprayburk) av någon tidigare ägare tänkte jag skruva ner den totalt och försöka få till den i samma skick som den lämnade fabriken en gång i tiden. Om den blir klar till våren eller nästa vår spelar ingen roll.

Undrar om det finns något speciellt jag ska tänka på? Finns det någon ABC för mopedrenoverare :)

Ska hämta den i veckan återkommer med en bild.

Jo, den saknar stödet. Någon som har ett över?
Svårt att få tag på??
/Per <!-- </EdIndex> --></div>
pb

Inlägg av pb »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här har vi pärlan :)

Bild

Vill ju inte framhäva min enorma styrka men det började inte bra då drog av styrets fäste i från styrstaget idag...det var dåligt sedan tidigare ska tilläggas :wink:
Behöver också ett stöd.

Ska njuta och köra lite med den nu i höst innan jag plockar ner den. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt med en Saxsoped och ser ju ut att vara ett bra utgångsobjekt.
Har själv ett avstannat 1125 objekt hemma som ska återupptas när flakan är klar.

Lycka till med renoveringen! <!-- </EdIndex> --></div>
Fezze

Inlägg av Fezze »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ser bra ut verkar även råkat ut för den klassiska skadan på den modellen bakre skärmslut har tidigare varit av å är reparerat.. skitsamma..kompett är den å det är huvudsaken för en enkel smärtfri renovering. du kan även prova tvätta med cello thinner / diskborste på ngn dold yta. Det har hänt att originalfärgen är superfin under å att sprayburksfärgen rinner av vid thinnertvätt. Å då har du en fin patinerad originalare istället :D <!-- </EdIndex> --></div>
pb

Inlägg av pb »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack p-plats, jag har följt och läst dina renoveringa, kommer att bli mycket hjälpfulla. Gillar motorstativet.

Fezze, ska prova hur det är med sprayburksfärgen men här och var, speciellt på tanken, är färgen fläckvis avskavd och metallen syns så jag tror inte det finns nått bra inunder.

Vad är det för klassiskt fel på bakskärmen? Har jag inte ens sett (nybörjare som sagt :D )

Det här ska väl egentligen vara under en annan punkt men kopplingen funkar lite dåligt, när man ska starta och lägger i växeln så hugger den i direkt även fast kopplingen är intryckt. När man kommit igång och kör funkar det bättre? Tecken på att lamellerna är slut? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pb skrev: Det här ska väl egentligen vara under en annan punkt men kopplingen funkar lite dåligt, när man ska starta och lägger i växeln så hugger den i direkt även fast kopplingen är intryckt. När man kommit igång och kör funkar det bättre? Tecken på att lamellerna är slut?
Byt olja i motorn, till att börja med, en gammal olja gör att lamellerna "klibbar fast" <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är original du eftersträvar så tror jag inte det är rätt motor, avgassystem och sadel på den bl.a.
I övrigt en trevlig moped byggd i lärdomsstaden Uppsala, jag skulle åka med den som den är om den går bra, men det är ju jag förstås. :wink:

http://mo-ped.se/c56125b.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant objekt. Är den 3-växlad?

Jag hade exakt en sån där, omlackad i den där nyansen. Den hamnade senare hos Raketaren på detta forum och från honom vandrade den vidare. Kan det möjligen vara samma moped? <!-- </EdIndex> --></div>
Fezze

Inlägg av Fezze »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pb skrev: Vad är det för klassiskt fel på bakskärmen? Har jag inte ens sett (nybörjare som sagt :D )

den är ersatt med en bit som har bredare sidor sedan är det lite annat jox som inte är original men du kan studera denna bild å leka finn fem fel fast den här moppen har även den fel ljuddämpare :D Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fasen vilken kunskap du har Fezze!
Nästan i klass med självaste Dr N........ :roll: ( :wink: ) <!-- </EdIndex> --></div>
pb

Inlägg av pb »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tompa:
Oljan är bytt, hann bara med en liten sväng runt kvarteret. Ska ut på en lite längre tur idag så får vi se om det hjälper när nya oljan fått snurra runt ett tag.

Byggaren:
Ja, min tanke är att återställa den i orginalskick. Får väl se hur svårt det är att hitta alla saknad/felaktiga grejer. Kanske får revidera min tanke längs vägen. Lacken ska jag i alla fall försöka återställa.
Nu går den bra (förutom koplingen då :wink: ) när jag köpte den var den väldigt slö och gick ojämnt. Plockade isär fögasaren och torkade rent, drog åt alla bultar, blandade olja/och bensin och tankade (vet inte vad som fanns i tanken innan) och sen går den bra...tycker jag i alla fall. Kommer ju lät upp i 30km/h på rakor. Kanske lite slö i uppförsbackar, men kan man räkna med mer??? Jag hade ju tänkt åka på den ett tag nu i höst i alla fall. Kanske hittar ett annat objekt att renovera under tiden.

Pälle:
Nix, 2 växlad. Vet inte vad den har för historia mer än att de två senaste ägarna före mig finns i Sundsvallstrakten.

Fezze:
Härlig bild, har försök hitta en bra bild på ett "orginal". Är den det eller är den renoverad och omlackad? Är det den "officiellt" rätta färgen duvblå?
Hade ju en viss aning om att t.ex. toppen inte var orginal på min, ser lite stor i jämnförelse med cylindern. :)

fatchance:
Kan bara hålla med dig :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar