Förstörd förgasare efter bläster?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Pet3r

Förstörd förgasare efter bläster?

Inlägg av Pet3r »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag plockade isär sachsfuggen org8mm och blästrade den in och utändigt.. Nu sägEr han att den inte fungerar och att det är mitt fel att den inte går.. Vem har gjort rätt? <!-- </EdIndex> --></div>
Fezze

Inlägg av Fezze »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du glasblästrat den är den definitivt paj (tyvärr :( )
har du kört med nötskal/plastkulor/eller med bakpulverblästring så är den funkis & klininskt ren. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad kan det bli för fel vid blästring ? Om man blåser hål i den förståss eller att flotören inte stänger och det är lätt fixat. Nej du har inget fel i saken. Men en del kunskapsbrist i ämnet :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Risken finns att det sitter kvar sandkorn/glasbitar som kan täppa igen munstycken.
Sen är det väl inte så jäkla bra att blästra där trotteln ska löpa mot en yta som är tänkt att vara slät...... <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fast trottelhålet minskar ju inte av det. Om man tittar på en moppe som har gått massor så kan man ju kasta in hatten mellan trotteln och trottelhålet <!-- </EdIndex> --></div>
Pet3r

Inlägg av Pet3r »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tror på dig conrad, glasbläster användes, man kan ju inte he sönder gängorna med sand och lutft?? det vore helt vrickat <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mosar du bara på med blästringen på gängorna kan dem såklart blir förstörda, men om man bara svepte förbi så är det lugnt. <!-- </EdIndex> --></div>
Pet3r

Inlägg av Pet3r »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->alltså. man kan inte dra i munstycket utan det typ går inte efter halva vägen.. <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gängsnitt löser ditt problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Fezze

Inlägg av Fezze »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Vad kan det bli för fel vid blästring ? Om man blåser hål i den förståss eller att flotören inte stänger och det är lätt fixat. Nej du har inget fel i saken. Men en del kunskapsbrist i ämnet :roll:
Jag förstod att min kommentar inte räckte på detta forum utan behöver vidare förklaring :roll: Det som händer vid blästring av mjukmetall med tex glas är att ytan "bakas ut" detta resulterar i att alla gängor å hål blir aningens tätare mao. allt kärvar. om du tex blästrar en ny trottel/trottelhål så kan du ju försöka pressa ner den så smutta trotteln i hålet igen (lycka till..) Dessutom är det fruktansvärt svårt att bli av med glaspulvret ut skrymslen veck å gängor å ett enda glaskorn kan göra äckliga repor i ett känsligt lager tex. glidlager. därför rekommenderar jag att aldrig blästra insidan av motordelar med annat än mjuka blästermedel tex plast/nötskal,bakpulver eller is. men fortsätt du i din vana troget så blir det nog bra maistro :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var ju förskräkligt att jag pinkade någon i ögat och det tog väldigt bra, det var inte meningen.
Vad jag menade är att om man inte har kunskap om vad man gör när man blästrar en förgasare så spelar det ju ingen roll det är ju bara en Sachs förgasare, som det fins drivor av.
Ägaren kan hämta en förgasare här komplett gratis så han inte behöver gråta.
Fezze, de fins en åt dig med, för samma pris.
Men hämtas här utan ombud!
MVH Maistro <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Först o främst måste jag erkänna att jag är inte nå'n blästringsexpert...
Men, blästra en förgasare känns avlägset för mig. På grund av faran för partiklar som gömmer sig kvar, ev materialdeformering samt att ytan blir "ful" om man använder "lite gröve" blästermedel.

Ultraljudstvätt tycker jag är en fiffigare lösning.

PS. Jag har sett blästrade cylindrar som sålts på Tradera, blästrade utvändigt och invändigt. Just invändigt känns ju lite si så där... <!-- </EdIndex> --></div>
Pet3r

Inlägg av Pet3r »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
svetsaren6 skrev:gängsnitt löser ditt problem.
vad för vilken dim är munstyckesgängan? <!-- </EdIndex> --></div>
mbha

Inlägg av mbha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag blästrar nästan allt men har aldrig gett mig på att blästra en förgasare. Lägg den i kalkosan en kvart så ser den flång ny ut både in och utvändigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar