PVL tändsystem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Med rotorsystem är det lite svårare i starten, jag trodde att jag startade på tvåan. Men med en bra koppling kan man slira lite i starten...
Tackar för det svaret, va lite åt det hållet jag va lur på att det var... thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Å andra sidan funkar ju "vanliga" tändsystem rätt långt.. :research:

(drar inte Sura en av sina EKF:er till 12000 med "org." t.system?)
Vi får se hur det funkar på topspeeden med brytarsystem.
Jag måste bara fixa ett lite mindre bakdrev, nu är den för hetsig och varvar ur direkt.
Men innan det ska det gasas och eldas däck i Mellsta med 1209:an :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir kul att höra vad den orkar med på Topspeeden... :respekt: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pvl gör att moppen blir fan så rolig att köra med,sitter på 2 av mina moppar både militären samt raketen. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fördel kan vara att man slipper slå runt när däcket tar fäste
(inte alls riktat till någon speciell) :whistle2: <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha där sprack den inkvarteringen på mellsta :P :P :P :P :P <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ajdå.. lutar åt nån pilsnermuta slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Betr Kokusan, är det inte så att det systemet stjäl väldigt mycket effekt?
Belysningsspolarna ger "det de kan" och genom att dumpa ström till jord hålls spänningen på önskad nivå.

PS. Mina V12:or har inte svänghjul... DS. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Ingen kommentar/refelektion betr effektstölden?? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ZVEZDA M50 skrev:Hej !

Ingen kommentar/refelektion betr effektstölden??
Självklart (har inte sett detta)
85 Watt pluss efekt till tändningen kanske totalt 100 Watt, dessutom en verkningsgrad i systemet på 80 procent vilket betyder att den vill ha ungefär 120 Watt från motorn vid full belastning. Om motorn är på 1 hp ca 750 vatt kan man ju se vad det betyder. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Conrad, vet du att verkningsgraden är 80%? Jag gissar på att den är lägre, men det är just bara en gissning.

Är man lite petig så är en hästkraft närmare 0.7355 kW.
Skall man omvandla åt andra hållet gäller att 1 kW = 1.36 hästkraft

Nåväl, i vilket fall som helst så är nog Kokusansystemet ett vettigt alternativ för den som vill ha skaplig tändning och gott med kräm till ljuset? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Generatorer jag provkörde på ASEA en gång i tiden hade ca 80 % verkningsgrad (i snitt)
En hp för snabb huvudräkning använder jag 750 W, cirka skrev jag <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

ASEA, jo men det är ju riktiga grejjer, då kan man ju tänka sig 80%.
I fallet med Kokusantändsystemet är det nog sämre?

På tal om ASEA, jag har några gamla, stora, amperemetrar från tiden innan andra världskrieget, med den speciella symbolen...

Jag förstår att DU använder 750 W vid huvudräkning, ville bara förtydliga för de som är osäkra på sambandet mellan W o hästkraft. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK :D <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->och utvecklingen går som sagt bakåt... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar