tips för bortagning av kugghjul på sachsmotor mottages...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ponras
Inlägg: 371
Blev medlem: 01 feb 2009, 00:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

tips för bortagning av kugghjul på sachsmotor mottages...

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla duktiga!

Bild

Hur får jag enklast bort muttern? motorn sitter inte på nån moppe så det är lite svårt med mothåll...

Jag har testat en mängd varianter men den f-n sitter där den sitter...

3vxl fläktkyld sachs <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det sitter en liten "uppfläkt" låsning på nån sida.. har du rätat ut den ? <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Inlägg: 371
Blev medlem: 01 feb 2009, 00:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, den är utplattad! muttern sitter utav bara h-vete. Svårt att hitta nån stans att hålla emot utan att allting snurrar, inklusive hela motorn :? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
limporna
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 jul 2010, 23:00
Ort: Lindesberg

Inlägg av limporna »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så gjorde jag idag, hade allting på och så får någon hålla "fast" bakdäcket så det ej rör på sig och så får du skruva. Säg till om du ej fattar någonting 8) <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eh .. han hade ju motorn lös <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Inlägg: 371
Blev medlem: 01 feb 2009, 00:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hade förmodligen inte funkat i vilket fall... lyckades låsa drevet. Då orkade inte kopplingen hålla emot, slirade och slirade... (på bilden är kopplingen nermonterad) <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
lasslo
Inlägg: 136
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Inlägg av lasslo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har låst med en lagon stor flat skruvmejsel mellan kuggarna.
Har alltid funkar för mig, och jag har aldrig fått märken på kuggarna om nu nån ville märka på det :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Dbs panter, tufft 70tals stuk..
Andra gamla fordon med kylflänsar...
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man får plocka ut lamellerna och använda verktyget som man stoppar lamellcentrum med.
Det tillverkar man av en gammal lamell och svetsar fast en pinne på som är ca 10 mm i diameter och 20 cm lång.
Den pinnen håller man mot hylsan när man skruvar av muttern, då står allt stilla.
Man kan om man har cylindern borta sticka ner en träpinne mellan höger sida på vevaxeln och vevhuset. <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Inlägg: 371
Blev medlem: 01 feb 2009, 00:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset!

jag ville undvika mejseln i kuggarna men nu lutar det åt det iallafall :?

Har ny lamellkorg å kugg ifall det går åt skogen... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tryckluftspuffra kan funka att lossa muttern med <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Inlägg: 371
Blev medlem: 01 feb 2009, 00:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen!

Ska testa Conrads variant innan jag kör in nån mejsel bland kuggarna.

Kanske i kombination med tryckluftspuffran :) <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla på bild ett på denna sida: http://www.raketsport.com/mektips_fler_tips.htm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad trångligt nu gör det!

jag brukar sätta ett don i vevstaken med två träbitar under på var sida så att man inte pressar sönder blocket. ett snabbt tryck med en hylsa med lång förlängare och och deet är löst. enkelt och dunkar varje gång! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så kan man också göra, man tar det man har... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man skall undvika krafter som går genom vevaxeln, vid demontering och montering.
Sachs axeln blir myckt lätt krokig :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar