större lamellkorg till Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

större lamellkorg till Sachs

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->äre nå´n som vet var man kan få tag på en större koppling till en 3v sachs
har hört talas om att det skall finnas men inte sett nån
kanske nå´n vet var man kan se hur den ser ut .

Janne <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns inte att köpa fabriks gjorda men Sura här på forumet gör(gjorde?) såna <!-- </EdIndex> --></div>
tture

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo då det fins här om du vill ha ...
http://www.stuvstamopedservice.com/ <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror inte Stuvsta har några kvar, men kolla med honom. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stuvsta
Bild
Sura's
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tyckte väl att man borde ha hört nå´t om dom när man va 16 om det skulle ha funnits nå´n fabriksgjord .

skall fundera på saken
tack
Janne <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konstigt Sachs har väl inte problem med kopplingsslir.... :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Konstigt Sachs har väl inte problem med kopplingsslir.... :mrgreen:
Vi har haft den diskussionen för .. men mitt svar är NEJ på båda mina 60cc compakter ... t.o.m olika oljor i dom slider_victory.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min slirar inte heller, efter blästrade mellanlägg + hårdare fjädrar... :whistle2: <!-- </EdIndex> --></div>
morfar

Lameller

Inlägg av morfar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har köpt lamellpaketet (4 lameller)på Stuvsta och det funkar väldigt bra för mej.Jag har en flakmoped med en 60 cc på och det går INTE att köra med endast 2 lameller utan att det slirar på 2an o 3an.Har du en trampmotor så måste du fräsa ur där trampaxeln kommer ut i kåpan och göra bromsarmen tunnare annars så får du inte på pedalarmen.Fräs av så mycket att det går hål i godset och laga med kemisk metall efter.När du har satt på kopplingskåpan så ta och sätt ett skimms mellan kåpan och bromsarmen så nöter du inte hål på lagningen.Det finns bilder på forumet
(Jag kommer att färdigställa lite kopplingskåpor i höst/vinter som jag kommer att lägga ut på Tradera och som är lackade nästan som original.) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->4 Lamellskoppling på 60cc är rätt så OVERKILL tycker jag. :roll:

Jag kör på modifierad originalkoppling med 2 lameller på min 65cc sachs. Slirar inte än. thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Re: Lameller

Inlägg av tompa »

morfar skrev:Har köpt lamellpaketet (4 lameller)på Stuvsta och det funkar väldigt bra för mej.Jag har en flakmoped med en 60 cc på och det går INTE att köra med endast 2 lameller utan att det slirar på 2an o 3an.Har du en trampmotor så måste du fräsa ur där trampaxeln kommer ut i kåpan och göra bromsarmen tunnare annars så får du inte på pedalarmen.
På flakmopedmotorerna är det original med 3 lameller, det får plats i originalkåpan, jag har 60 cc på min flakamotor och inga problem med kopplingsslir, men då kör jag med rätt olja
Jag har 60 cc på andra motorer också, och 2 lameller, inga problem där heller.
I EKF:en har jag däremot monterat 4 lamellers koppling, i förebyggande, men har för stort bakdrev så har inte hunnit testa den riktigt än <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jasså 3 lameller :?
Jag har mekat med Sachs sedan 1961 och inte lyckats hitta 3 lameller i en Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

Conrad Engström skrev:Jasså 3 lameller :?
Jag har mekat med Sachs sedan 1961 och inte lyckats hitta 3 lameller i en Sachs.
Har den ramla av då :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->3 Lameller original... :eh?:

Om jag minns rätt eller hört rätt. Gamla sachsar hade korklameller, och dem är bredare än en vanlig lamell. Så original sitter det 2 st korklameller på flakor med kedjetrans, och korgen är då lite djupare. Tar man vanliga lameller utan kork får man rum med 3 st vanliga lameller.

Det är en teori. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar