större lamellkorg till Sachs
större lamellkorg till Sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->äre nå´n som vet var man kan få tag på en större koppling till en 3v sachs
har hört talas om att det skall finnas men inte sett nån
kanske nå´n vet var man kan se hur den ser ut .
Janne <!-- </EdIndex> --></div>
har hört talas om att det skall finnas men inte sett nån
kanske nå´n vet var man kan se hur den ser ut .
Janne <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo då det fins här om du vill ha ...
http://www.stuvstamopedservice.com/ <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.stuvstamopedservice.com/ <!-- </EdIndex> --></div>
Lameller
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har köpt lamellpaketet (4 lameller)på Stuvsta och det funkar väldigt bra för mej.Jag har en flakmoped med en 60 cc på och det går INTE att köra med endast 2 lameller utan att det slirar på 2an o 3an.Har du en trampmotor så måste du fräsa ur där trampaxeln kommer ut i kåpan och göra bromsarmen tunnare annars så får du inte på pedalarmen.Fräs av så mycket att det går hål i godset och laga med kemisk metall efter.När du har satt på kopplingskåpan så ta och sätt ett skimms mellan kåpan och bromsarmen så nöter du inte hål på lagningen.Det finns bilder på forumet
(Jag kommer att färdigställa lite kopplingskåpor i höst/vinter som jag kommer att lägga ut på Tradera och som är lackade nästan som original.) <!-- </EdIndex> --></div>
(Jag kommer att färdigställa lite kopplingskåpor i höst/vinter som jag kommer att lägga ut på Tradera och som är lackade nästan som original.) <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Lameller
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har 60 cc på andra motorer också, och 2 lameller, inga problem där heller.
I EKF:en har jag däremot monterat 4 lamellers koppling, i förebyggande, men har för stort bakdrev så har inte hunnit testa den riktigt än <!-- </EdIndex> --></div>
På flakmopedmotorerna är det original med 3 lameller, det får plats i originalkåpan, jag har 60 cc på min flakamotor och inga problem med kopplingsslir, men då kör jag med rätt oljamorfar skrev:Har köpt lamellpaketet (4 lameller)på Stuvsta och det funkar väldigt bra för mej.Jag har en flakmoped med en 60 cc på och det går INTE att köra med endast 2 lameller utan att det slirar på 2an o 3an.Har du en trampmotor så måste du fräsa ur där trampaxeln kommer ut i kåpan och göra bromsarmen tunnare annars så får du inte på pedalarmen.
Jag har 60 cc på andra motorer också, och 2 lameller, inga problem där heller.
I EKF:en har jag däremot monterat 4 lamellers koppling, i förebyggande, men har för stort bakdrev så har inte hunnit testa den riktigt än <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->3 Lameller original... 
Om jag minns rätt eller hört rätt. Gamla sachsar hade korklameller, och dem är bredare än en vanlig lamell. Så original sitter det 2 st korklameller på flakor med kedjetrans, och korgen är då lite djupare. Tar man vanliga lameller utan kork får man rum med 3 st vanliga lameller.
Det är en teori. <!-- </EdIndex> --></div>

Om jag minns rätt eller hört rätt. Gamla sachsar hade korklameller, och dem är bredare än en vanlig lamell. Så original sitter det 2 st korklameller på flakor med kedjetrans, och korgen är då lite djupare. Tar man vanliga lameller utan kork får man rum med 3 st vanliga lameller.
Det är en teori. <!-- </EdIndex> --></div>