Crescent 2013 Renovering/Nymoderisering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Otroligt nog är jag inte ensam på idén med nymoderisering av kina motor på en gammal crescent http://www.blocket.se/vi/19634238.htm?ca=1_8_s .. Här ser det rent ut sagt förjävligt ut och förstör hela charmen med mopeden :x.
Så visst förstår jag er som är imot mitt bygge, men målet med den här nymoderiserade renoveringen är inte bara att det ska fungera bra, utan jag vill få det att se bra ut också, jag brukar vara väldigt noga på detaljer innan jag blivit nöjd. Så vad tror ni, kommer jag lyckas :?: jag måste erkänna att jag tvekar lite själv med tanke på hur pass mycket som kommer modifieras.
12Volts elsystem, eventuellt batteri och blinkers. Självklart tändningslås, dock ingen elstart :roll:..

Funderar också på att bygga till fenor på bakskärmen, om det skulle se bra ut? jag har alltid tyckt att bakdelen på 2000 ser så "hängande" ut och som om något saknas, ja när man ändå börjar bygga om så drastiskt som att förlänga ramen och benkåperna samt fotplattorna kan man lika gärna prova skära ut ett par passande fenor. Gärna som dubbel då man kan bygga in några coola bakljus utöver det vanliga i mitten :idea:

Eller? kom gärna med tipps och ideér :D . ingen stress med detta bygge, jag har alltid haft lite svårt för att hålla mig till ett projekt åt gången :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej! ägaren till cr2000 på bilden med 4-taktare är morgan- min fader :wink: just nu är skivbromsar under uppbyggnad till crescenten, originalbrommsarna var inte riktigt gjorda för att åka fort :roll:

ps. 125cc är ca 10hk :D om du undrade. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns fler med Lifan....
Kolla www.bikenet.se

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänk på att gummidämpningen i framgaffeln inte klarar allt för höga hastigheter och speciellt inte om de är lite slitna. Det är inte ovanligt att de är ojämnt slitna och ena dämpar mycket mindre än den andra. Då kommer det att vara riktigt obehagligt bara du kommer över 60 blås.

Nya gummin finns att köpa av Rubber-Mek. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej tack för upplysningen! jag undrar dock vad skillnaden är mellan den vanliga 125cc lifan motorn och racingen? min heter just Lifan125cc Racing :?: .
Desto mer byggen jag ser med dessa kina motorer desto mer hopp ger det mig att lyckas med detta monster bygge :twisted:.

Jag har faktiskt en idé angående framgaffeln och dess klena dämpning.
Jag tänkte att jag lägger in dämpare från någon mountenbike i den befintliga original gaffeln och sedan stel opererar nederdelen. Dämparna kommer då hamna innanför skärmen utan att synas, vilket ger en original look men med betydligt bättre fjädring :P Borde fungera bra, och det är inte desto mer jobb som krävs för detta.

Eventuellt kommer även gummi dämpningen bak bytas ut till något sånt här:
Bild
OBS! Än en gång lånad bild och jag vet ej vem som äger denna..

Visst är det ett personligt bygge, men vissa ideèr lånar jag från andra :roll: ..
Någon som vet vad det är för dämpare och vad den/dom ursprunligen sitter på? borde prestera bra mycket bättre än gummi dämpningen som sitter original, och eftersom det är en nymodernisering är fjädringen något som verkligen borde förnyas :roll: . Annars tar jag gärna in tips på liknande dämpare, samt vars man kan tänkas hitta en framgaffel med dämpning i rören som donator.

Temat blir väll i princip " *Ny moppe* i gammalt utförande" staff_36-1 .

Jag har alltid gillat blått, så med dom blå eloxerade hjulen skulle det nog passa fint med en mörkare blå metallic färg och självklart kromade/polerade detaljer till max :wink: Även ett par 57a Bel Air sidor på bakskärmen vore fint. Bara en tanke än så länge men vi får väll se framöver :idea:

Även om jag kommer köpa det messta till bygget så kan jag gärna byta till mig behövande delar, såsom en bakdämpare och eventuellt nån sådan gaffel från mountenbike typ. Även andra saker av intresse såsom fotbrygga till 3pet i bra skick. Skriv gärna om det är något specifikt ni letar efter, har mycket delar till blandannat Crescent/Monark/MCB så inget är väll omöjligt :!: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bilder på Hjulen, Börjar med framhjulet:
Bild
Som du ser inkl nya bromsbelägg, ja hela hjulen är spritt nya.

Bild

Bild

Bild

Bakhjulet:
Bild

Bild

Va ut och mätte hjul och bromsar:
Hjulen är 52 cm fån golv upp till högsta punkten på däcket ca 20 tum.
Bromstrumma är 110 mm.
Sen såg jag att det har blivit en liten lagerskada på framhjulsfälgen, det syns även på bilden.
Materialet i naven är polerad alu. trumma blankpolerad en bromssköld klarlackad <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->36 ekrar ovanligt på hjul från den sidan av klotet :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intresant :idea: .. detta är väll en modell med ryckutjämnare också, och om jag inte misstar mig helt så blir då hjulet väldigt brett i navet från kant till kant och passar då inte in i svingen :cry: .. Vad för slags drev/ryckutjämnare passar? och vars kan man köpa detta i så fall :?:

Vad är så specielt med antalet ekrar? 36stycken, vad är annars det "normala" antalet ekrar? :o .. Föresten så är dom också polerade? eller rent av krom.. Dom hade väldigt fin glans både naven och ekrar.

Gäller samma pris trotts lager skadan :?: och har du möjligtvis någon idé på vad frakten skulle kosta upp till kiruna med t.ex bussgods? :o

Hursomhelst så köper jag dom av dig, du får väll maila mig på adderoman@hotmail.com konto uppgifter m'm, ta reda på fraktkostnad så betalar jag in summan på ditt konto, om du förståss inte vill göra det som postförskott :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->36 ekrar är normal, Japsar med flera kan ha 32 :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu kommit in en bit i projektet och känner äntligen att "man är igång" till den grad då man bara inte avviker plöttsligt för något annat :roll: .

Glasblästring är i full gång, dock blir det att göra allt i omgångar då det tar en väldig tid och för att jag har allt på ett företag där jag inte alltid kan vara. Men tack vare min bror har jag fått mig ett eget tillhåll där gratis, huvudsakligen ett gammalt lackbås som fungerar men används mest för förvaring av färger osv.

Eftersom jag aldrig haft lokal som räckt till förens nu så har jag kunnat inhandla nytt blästerskåp, gasfri Mig rörbock m'm :idea: Praktiska saker för ens hobby verksamhet.

Föresten, någon som har en arning om årsmodell på denna 2013 :?: Med hjälp av bilderna kanske någon kan identifiera färgen och då jämföra de med tillverknings året. Ram/gaffel m'm är ju då nån slags Gul/Grön kulör,
benkåpan verkar ha vart vit i åtminstonde nederdelen samt sidokåperna där. Vore ju kul att veta med säkerhet! :idea:

Sen såg jag någon som hade polerad kåpa mellan tank/styre, hur går det är den inte gjord i vanlig plåt? och om inte vilka fler delar till 2000 är polerbara isf :?:

Här är nån bild från nuläget i alla fall:
Bild
Bild

Och ja hjulen är inhandlade och jag är mycket nöjd med köpet :idea: bara plus till dig Tompa! Meen jag är lite osäker på om jag ville ha din gamla handduk på köpet fasst det är väll smällar man får ta :wink:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej den kan du kasta, det va bara emballage, så ingenting skulle bli skadat i transporten :D <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Släktträd ? biggrin

Verkar populärt med lifan och liknande

http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/viewtopic.php?t=4999 <!-- </EdIndex> --></div>
Amazon_jerka

Inlägg av Amazon_jerka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en dämpare till bak på en Mountainbike på bilden.
Har funnits att köpa löst på biltema men vet inte om det finns kvar.
Det mest ekonomiska är nog att köpa en begagnad fulldämpad Mountainbike och plocka ifrån. Finns med många billiga på blocket.

Mvh Jerry <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo visst skämtåsido, men helt klart väl pakuterat, så gott som barn säkert :lol:.
Jag antar att jag får leta rätt på en mountainbike att slakta, annars behöver jag åtminstone en sådan framgaffel. Eller kanske någon har tips på vad jag annars hade kunnat använda mig av för alternativ dämpare fram :?:

Bakdämpare är enklare, har en hel del kraftigare modeller liggandes jag misstänker kommer ifrån nån slags snöskoter som duger gott som singeldämpare till bygget :idea: Kan ordna fram nån bild och se vad ni tror.

Funderingar och grubblande över den största modifikationen som kommer behövas göras, det vill säga förlänga ramen. Det bästa vore nog att lägga förlängningen mellan tank och det övre originala motorfästet.

Sedan tänkte jag lägga in en vagga som då går under tanken jäms med benkåpan som därefter svettsas i en plåt, den ska också fungera som motorfäste underifrån, plåten kommer svettsas ihop med ramen i biten under fotbryggan. Låter lite knepigt kanske? :wink:

En bild säger kanske mer än tusen ord så här har ni en snabb skiss ifrån paint: Bild

Dom röda punkterna är motorfästen, förstås inte helt korekt med sachs fästen bak. Detta är meningen att det inte ska synas, eftersom rören döljs vid benkåpan och plattan hamnar under/mellan fotplattorna. Cylinder kommer sticka ut imellan "lufthålet" vid gallret i benkåpan om nu inte förlängningen räcker till, om inte annat kanske det är bra att få ut cylindern lite just för kylningens skull men det skulle förstöra utseéndet en del :x ..

Hur jag får höjden med hjulen efter förlängning vet jag inte, men kommer helt säkert få förlänga benkåpan och fotplattorna, antar att hela framdelen hamnar längre upp så eventuellt måste också framgaffeln bli något längre :?: :o

Mycket rabalder blev det nu men jag hoppas ni förstår hur jag tänkt :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Energizer skrev:Jo visst skämtåsido, men helt klart väl pakuterat, så gott som barn säkert :lol:.
Nej men bussgods säkert :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar