Sommartips

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Sommartips

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här har jag hittat på en annan hemsida, men kanske kan vara av intresse för någon här:

"kokande" förgasare"

(hämtat ur tidningen "Nymans Vänner")
Här kommer ett tips om hur man undviker kokande förgasare.

Blanda in c:a 2dl diesel till 5 liter bensin. Fördelarna är flera, man undviker ånglås i förgasaren.
Dessutom får man en motor som går bättre. Den moderna bensinen förbränner för snabbt. När kolven
har gått 80-90% av slaglängden, har förbränningen upphört, därmed förlorar man effekten, därför
gasar man lite mer och motortemperaturen höjs. Jag har läst om "Dieselblandningen" i en engelsk
tidning. Jag har själv använt blandningen i ett flertal motorcyklar från 1926-1970 både 2 takts och 4
takts- motorer. Dessutom i Volvo PV 444 och T Ford. Jag upplever som motorn blir dragvilligare.
Observera, motorn blir ej svårstartad. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->F-n riktigt intressant :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Annars kan man ju prova startbränsle till Draken och Lansen planen då hinner du nog inte få något ånglås innan den skär :lol:
När jag gjorde lumpen på F13 i Norrköping vet jag att dom provade på en flakmoppe den tokvarvade och gick som fan ett litet tag, jag har för mig att det inte spelade någon roll om man gasade eller inte det var bara ett läge :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="flora"]Annars kan man ju prova startbränsle till Draken och Lansen planen då hinner du nog inte få något ånglås innan den skär :lol:
När jag gjorde lumpen på F13 i Norrköping vet jag att dom provade på en flakmoppe den tokvarvade och gick som fan ett litet tag, jag har för mig att det inte spelade någon roll om man gasade eller inte det var bara ett läge :cry:[/quote
Vi hade samma övningar för oss på F1 i Västerås. Både flaka och folkabuss. :meangreen: :mutt: <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->går inte startbränsle på komp ist för gnista?

har för mig en kompis provade något i sin moppe....o den skar duktigt när kolven och toppen lyftes så blev han paff, men gick inte stänga av moppen, och gasade behövde han inte heller.... <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Om vi nu tänker oss arbetstakten, så har väldigt mycket av bränslet brunnit upp redan vid 20 grader efter ÖD*. När man har 80-90% av slagländen så finns det inget att hämta, det står i vart fall klart.
Det torde föreligga nå'n form av missuppfattning i ämet?

Att 0.2 l diesel per 5 l bensin skulle påverka egenskaperna hos "bensinen" i den grad som görs gällande skulle jag vilja höra från trovärdig källa.

Jag håller således med om att det inte bör påverka startegenskaperna.



*) Varierar givetvis beroende på motorkonfiguration/driftbetingelser. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Folkabussen vi körde på flygsoppa. Det var soppa till SK 16 en kolvmotor.
Den andra soppan som var till Draken och lansen fungerade inte.
Om jag mins rätt var det 40 % fotogen i reasoppan. <!-- </EdIndex> --></div>
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det stämmer bränslet till Draken och Lansen hette MC77 och det fungerade inte att köra på men både Lansen och Draken hade startbränsle i en separat tank.
Det stämmer också att det inte gick att stänga av moppen vare sig med dödaren eller att rycka tändhatten den bara tokvarvade till den skar. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Matte
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00
Ort: 4 mil öster om Nymans Byhåla

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolvmotor-soppan till SK16 är på 130 oktan, om jag inte missminner mig.
Startmotor-bränslet heter MC25 och var Isopropylnitrat. Grejen med den soppan är att den innehåller bundet syre :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->offtopic Verkar finnas gott om FD Hangarsopare här på forumet :Im_leaving: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fast jag var bilförare vid garaget. Körde godsbilen. <!-- </EdIndex> --></div>
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

sommartips

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tar man bort tändgnistan så kan ju inget tända så att säga?.Det sa just att motorn gick i allafall låter väldigt konstigt!.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: sommartips

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
valter skrev:Tar man bort tändgnistan så kan ju inget tända så att säga?.Det sa just att motorn gick i allafall låter väldigt konstigt!.
MVH/Valter.
En diesel går utan tändsystem förhuvudtaget. Där det är kompressionen som antänder bränslet. Det funka på moppar också om du har för mycket kompression och/eller lättantändligt bränsle. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

sommartips

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu var det en mopedmotor.Ska den gå utan tändsystem så måste den glödtända så att det är rena härdsmälta i förbräningen?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glödtändning måste det inte vara. Kan självantända p.g.a kompessionen. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar