Sommartips
Sommartips
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här har jag hittat på en annan hemsida, men kanske kan vara av intresse för någon här:
"kokande" förgasare"
(hämtat ur tidningen "Nymans Vänner")
Här kommer ett tips om hur man undviker kokande förgasare.
Blanda in c:a 2dl diesel till 5 liter bensin. Fördelarna är flera, man undviker ånglås i förgasaren.
Dessutom får man en motor som går bättre. Den moderna bensinen förbränner för snabbt. När kolven
har gått 80-90% av slaglängden, har förbränningen upphört, därmed förlorar man effekten, därför
gasar man lite mer och motortemperaturen höjs. Jag har läst om "Dieselblandningen" i en engelsk
tidning. Jag har själv använt blandningen i ett flertal motorcyklar från 1926-1970 både 2 takts och 4
takts- motorer. Dessutom i Volvo PV 444 och T Ford. Jag upplever som motorn blir dragvilligare.
Observera, motorn blir ej svårstartad. <!-- </EdIndex> --></div>
"kokande" förgasare"
(hämtat ur tidningen "Nymans Vänner")
Här kommer ett tips om hur man undviker kokande förgasare.
Blanda in c:a 2dl diesel till 5 liter bensin. Fördelarna är flera, man undviker ånglås i förgasaren.
Dessutom får man en motor som går bättre. Den moderna bensinen förbränner för snabbt. När kolven
har gått 80-90% av slaglängden, har förbränningen upphört, därmed förlorar man effekten, därför
gasar man lite mer och motortemperaturen höjs. Jag har läst om "Dieselblandningen" i en engelsk
tidning. Jag har själv använt blandningen i ett flertal motorcyklar från 1926-1970 både 2 takts och 4
takts- motorer. Dessutom i Volvo PV 444 och T Ford. Jag upplever som motorn blir dragvilligare.
Observera, motorn blir ej svårstartad. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Annars kan man ju prova startbränsle till Draken och Lansen planen då hinner du nog inte få något ånglås innan den skär 
När jag gjorde lumpen på F13 i Norrköping vet jag att dom provade på en flakmoppe den tokvarvade och gick som fan ett litet tag, jag har för mig att det inte spelade någon roll om man gasade eller inte det var bara ett läge
<!-- </EdIndex> --></div>

När jag gjorde lumpen på F13 i Norrköping vet jag att dom provade på en flakmoppe den tokvarvade och gick som fan ett litet tag, jag har för mig att det inte spelade någon roll om man gasade eller inte det var bara ett läge

Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="flora"]Annars kan man ju prova startbränsle till Draken och Lansen planen då hinner du nog inte få något ånglås innan den skär 
[/quote
Vi hade samma övningar för oss på F1 i Västerås. Både flaka och folkabuss. :meangreen:

Vi hade samma övningar för oss på F1 i Västerås. Både flaka och folkabuss. :meangreen:

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->går inte startbränsle på komp ist för gnista?
har för mig en kompis provade något i sin moppe....o den skar duktigt när kolven och toppen lyftes så blev han paff, men gick inte stänga av moppen, och gasade behövde han inte heller.... <!-- </EdIndex> --></div>
har för mig en kompis provade något i sin moppe....o den skar duktigt när kolven och toppen lyftes så blev han paff, men gick inte stänga av moppen, och gasade behövde han inte heller.... <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
- ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Om vi nu tänker oss arbetstakten, så har väldigt mycket av bränslet brunnit upp redan vid 20 grader efter ÖD*. När man har 80-90% av slagländen så finns det inget att hämta, det står i vart fall klart.
Det torde föreligga nå'n form av missuppfattning i ämet?
Att 0.2 l diesel per 5 l bensin skulle påverka egenskaperna hos "bensinen" i den grad som görs gällande skulle jag vilja höra från trovärdig källa.
Jag håller således med om att det inte bör påverka startegenskaperna.
*) Varierar givetvis beroende på motorkonfiguration/driftbetingelser. <!-- </EdIndex> --></div>
Om vi nu tänker oss arbetstakten, så har väldigt mycket av bränslet brunnit upp redan vid 20 grader efter ÖD*. När man har 80-90% av slagländen så finns det inget att hämta, det står i vart fall klart.
Det torde föreligga nå'n form av missuppfattning i ämet?
Att 0.2 l diesel per 5 l bensin skulle påverka egenskaperna hos "bensinen" i den grad som görs gällande skulle jag vilja höra från trovärdig källa.
Jag håller således med om att det inte bör påverka startegenskaperna.
*) Varierar givetvis beroende på motorkonfiguration/driftbetingelser. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det stämmer bränslet till Draken och Lansen hette MC77 och det fungerade inte att köra på men både Lansen och Draken hade startbränsle i en separat tank.
Det stämmer också att det inte gick att stänga av moppen vare sig med dödaren eller att rycka tändhatten den bara tokvarvade till den skar. <!-- </EdIndex> --></div>
Det stämmer också att det inte gick att stänga av moppen vare sig med dödaren eller att rycka tändhatten den bara tokvarvade till den skar. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
-
sommartips
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tar man bort tändgnistan så kan ju inget tända så att säga?.Det sa just att motorn gick i allafall låter väldigt konstigt!.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: sommartips
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
En diesel går utan tändsystem förhuvudtaget. Där det är kompressionen som antänder bränslet. Det funka på moppar också om du har för mycket kompression och/eller lättantändligt bränsle.valter skrev:Tar man bort tändgnistan så kan ju inget tända så att säga?.Det sa just att motorn gick i allafall låter väldigt konstigt!.
MVH/Valter.

sommartips
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu var det en mopedmotor.Ska den gå utan tändsystem så måste den glödtända så att det är rena härdsmälta i förbräningen?.