Gängkrig i verkstan

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Norman

Gängkrig i verkstan

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som rubriken antyder har jag stött på ett besvärligt gängproblem. Det gäller gängorna på en flinta vevaxel transmissionssidan. Veven är special då den är till en elstart-motor, annars hade ett byte varit en enkel lösning. Någon har varit och bankat på axeln, varpå det första gängvarvet är skadat. Det är stört omöjligt att få muttern att dra... Söker en enkel och smart lösning på mitt problem. Det är för övrigt en väntergänga.
/Norman <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gängfil? <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har aldrig använt en sådan, hur funkar den och hur ser den ut? Är det något man finner på lokala järnhandeln? <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bör finnas, har använt en gång bara men bara fila har jag för mig <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=213875

Brukar inte vara gratis precis, men står man där med skägget i brevlådan och nåste få en skadad gänga användbar kan den vara värd vartenda öre. <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eller ta vinkelslipen och slipa bort den dåliga biten.
Det brukar ju finnas lite extra gängor när man har skruvat på muttern. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
svetsaren6 skrev:eller ta vinkelslipen och slipa bort den dåliga biten.
Det brukar ju finnas lite extra gängor när man har skruvat på muttern.
Känns lite drastiskt, men får jag inte ordning på det på annat vis är det nog till att göra som du säger. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar slipa axeländan lite konisk, så man får fram den fina gängan. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag brukar slipa axeländan lite konisk, så man får fram den fina gängan.
Tänkte tanken. Ska i första hand försöka få tag på en gängfil till vettigt pris. Funkar inte det plockar jag fram slipen. Tack. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova som sagt att slipa axeln lite konisk och på med lite kopparfett så kan det gå. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu sitter muttern där den skall! mefipallina_yahoo.gif Det blev en kombination av att slipa axeländen konisk och använda gängfil. Den senare inköptes på Biltema och jag har redan efter endast ca 1 dygns innehav använt den kanske 5 gånger (!). Som någon sa; det är svårt att klara sig utan när man väl har en. Kostade endast ca 100kr, rekommenderas! :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar