Molins trotjänande REX Comet

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Mattias-M

Molins trotjänande REX Comet

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jag ska väll kasta upp mitt bygge här med då. :)

Köpte den för 3 500:- av en äldre dam utåt Linköpings hållet, brukskörde med den till skolan, polare och till sommarjobbet. När vintern drog sig mot sitt slut så sålde jag den för 5 500:- då ja inte ens fick bonvässa den.. och köpte mig en modern plastig crossmoppe som gjorde 80 ärliga vilket ja va nöjd med.

Men denna vinter som varit fick mig på andra tankar då ja kom att tänka på den slappa lilla mopeden och va medveten om att den fanns kvar hoss killen ja sålde den till, hade fått reda på att den gått sönder under sen sommaren 2009 och hade stått sen dess. De prata om att de rassla om motorn och de va metallspån i växellådsoljan men de visste inte va det kunde va ( inga mekaniker av högsta grad där inte! ). Så ja bad en klasskamrat som är kompis med killen att han skulle släppa taget om den och ja gav ett bud på 1 500:- Några dagar senare åkte vi hem med en gammal trotjänare i transporten!

Vid hemkomst och ledighet så börjdes de att skruvas i den lilla boden. Oljan va fin, fri från spån och skit men motorn starta inte. Den hade ingen gnista och frikoppla inte men varför rassla de om motorn? var den stora oroligheten. Plocka bort vänster motorkåpa och skådade ett löst svänghjul?! Satt och fnissa ett bra tag och sa för mig själv att ja har fan gjort mitt livs största kap. Jag skruva dit svänghjulet stenhårt så de verkligen satt men ingen gnista för de..

Plan B fick införas, svänghjulet åkte av igen ( på rätt sätt ), tändkabel, kondensator och hela faderullan kollades över och ja fan lite rost här och där så de togs bort snabbt. Svänghjulet åkte på igen och hej vilken gnista de va! Frikopplingsproblemet fixades lätt igeom att sära på de ihopklibbade lamellerna.

Sen dess och fram till nu har allt möjligt hänt, delar har bytts ut, lack på sina ställen har blivit ny etc. Och mer ska ändras!

Från att ja sålde den till att ja köpte tillbaka den.

Bild
Bild

Nya däck va så dags efter blansklitet bakdäck och en ordentlig punka fram. Så en order drog iväg på lite delar.

Bild
Bild
Bild
Bild

Såhär ser den ut nu typ, bara små saker som skiljer.

Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt kul att du fick tebax din gamle trotjänare.

Och fy tusan vad fränt stuk de blev med nya grova däck på. Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men varför är framskärmen felvänd ?? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cobra karlsson skrev:Men varför är framskärmen felvänd ??
För det är det närmaste han kan komma Gamla endurohojjar i utséende om jag inte minns fel. Skärmen är i alla fall felvänd med flit. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

Neifelheim skrev:Riktigt kul att du fick tebax din gamle trotjänare.

Och fy tusan vad fränt stuk de blev med nya grova däck på. Mvh
Hehe jo jag tycker om de med.
Rexxy skrev:
cobra karlsson skrev:Men varför är framskärmen felvänd ??
För det är det närmaste han kan komma Gamla endurohojjar i utséende om jag inte minns fel. Skärmen är i alla fall felvänd med flit.
Helt rätt.

Och oroa dig inte Cobra för den är rättvänd nu och hela gaffeln skall ersättas av en crossgaffel så de blir ordentligt, hehe. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men ska du ha endurostuket på den, så måste du skruva bort verktygslådan med tillhörand bjäfs <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

tompa skrev:Men ska du ha endurostuket på den, så måste du skruva bort verktygslådan med tillhörand bjäfs
Sidokåpor och hela faderullan med andra ord? Nej den ska få agera som luftburk så småningom. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag har ja plockat ner moppen delvis och rivit bort elsystemet så de brytarlösa kan pryda mopeden.

Bild
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan väll meddela de att ja körde av kedjan för ett par veckor sedan och sen dess har den endast fått en rengöring och justerad växelkåpa, då kedjan slog till den dumt så stiftet inte gick i botten så man inte fick i någon växel.. ny kedja skall investeras.

har även bestämt att EKF blir för dyrt för min del så denna får bli en stadig bruksmoppe som inte toppar några tresiffriga Km/h.. men moderna standardmopeder ska den väll kunna haka på med lite tur. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->satt och kolla igenom lite bilder och fick syn på en bild på högen när ja hade köpt den, och sen även en på när den står ihop med farsans leksak.

Bild
Oldie

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ktm 690`? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar