Köpte den för 3 500:- av en äldre dam utåt Linköpings hållet, brukskörde med den till skolan, polare och till sommarjobbet. När vintern drog sig mot sitt slut så sålde jag den för 5 500:- då ja inte ens fick bonvässa den.. och köpte mig en modern plastig crossmoppe som gjorde 80 ärliga vilket ja va nöjd med.
Men denna vinter som varit fick mig på andra tankar då ja kom att tänka på den slappa lilla mopeden och va medveten om att den fanns kvar hoss killen ja sålde den till, hade fått reda på att den gått sönder under sen sommaren 2009 och hade stått sen dess. De prata om att de rassla om motorn och de va metallspån i växellådsoljan men de visste inte va det kunde va ( inga mekaniker av högsta grad där inte! ). Så ja bad en klasskamrat som är kompis med killen att han skulle släppa taget om den och ja gav ett bud på 1 500:- Några dagar senare åkte vi hem med en gammal trotjänare i transporten!
Vid hemkomst och ledighet så börjdes de att skruvas i den lilla boden. Oljan va fin, fri från spån och skit men motorn starta inte. Den hade ingen gnista och frikoppla inte men varför rassla de om motorn? var den stora oroligheten. Plocka bort vänster motorkåpa och skådade ett löst svänghjul?! Satt och fnissa ett bra tag och sa för mig själv att ja har fan gjort mitt livs största kap. Jag skruva dit svänghjulet stenhårt så de verkligen satt men ingen gnista för de..
Plan B fick införas, svänghjulet åkte av igen ( på rätt sätt ), tändkabel, kondensator och hela faderullan kollades över och ja fan lite rost här och där så de togs bort snabbt. Svänghjulet åkte på igen och hej vilken gnista de va! Frikopplingsproblemet fixades lätt igeom att sära på de ihopklibbade lamellerna.
Sen dess och fram till nu har allt möjligt hänt, delar har bytts ut, lack på sina ställen har blivit ny etc. Och mer ska ändras!
Från att ja sålde den till att ja köpte tillbaka den.

Nya däck va så dags efter blansklitet bakdäck och en ordentlig punka fram. Så en order drog iväg på lite delar.

Såhär ser den ut nu typ, bara små saker som skiljer.

<!-- </EdIndex> --></div>