Hur i helv...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Norman

Hur i helv...

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer just från verkstan där jag har demonterat en sachs 3vxl trampmotor. En av anledningarna till operationen är att ägaren misstänkte ett dåligt kopplingslager. Att kopplingslagret var rejält slut konstaterades ganska snart och det var bara att sätta igång med att skuva isär. Motorn var full med en bajsliknande sörja som jag inte sett maken till i en motor förr :shock: . När kopplingskorgen så skulle loss och avdragaren skulle apteras stod jag plötligt där med korgen i handen... Kopplingslagret hade gått av precis ovanför lagerbanan :shock: Hela växellådan var full med metallflisor och lagerkulor! Någon som sett detta tidigare? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachs + dåligt underhåll... :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachs behöver väl inget underhåll 8) Min 2-växlade är totalt orörd sedan
1958. gjorde förmodligen första oljebytet härom veckan :) <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ev tidigare lagerbyte blev inte gjort på rätt sett och dåligt underhåll? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att det är dåligt underhåll råder ingen tvekan om, men å andra sidan var ramlagren som nya, även packboxarna såg förvånansvärt fräscha ut :? Det som uppehåller min hjärna är var de krafter som kan slita av ett kopplingslager på mitten kommer ifrån. Möjligen har det av någon anledning blivit tvärstopp i motorn och lagret har smulats sönder... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Norman skrev:Att det är dåligt underhåll råder ingen tvekan om, men å andra sidan var ramlagren som nya, även packboxarna såg förvånansvärt fräscha ut :? Det som uppehåller min hjärna är var de krafter som kan slita av ett kopplingslager på mitten kommer ifrån. Möjligen har det av någon anledning blivit tvärstopp i motorn och lagret har smulats sönder...
kanske fanns mycket pulver i motorn en gång i tiden? he he he. De tycks de ju göra nu iaf.. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:lol: Jodu, mycket pulver e det... <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bakpulver :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett vanligt fel i dom där är transkedjan, yttre rullarna rostar sönder och det blir som metallbitar i motorn, av någon anledning söker dom sig till kopplingslagret som äts upp av dessa metallpartiklar <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hörde om en som var ute med sin sachs när den plötsligt började läka olja uppe på motorn :roll: det var tydligen korgen som nött hål i transkåpan :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar