<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer just från verkstan där jag har demonterat en sachs 3vxl trampmotor. En av anledningarna till operationen är att ägaren misstänkte ett dåligt kopplingslager. Att kopplingslagret var rejält slut konstaterades ganska snart och det var bara att sätta igång med att skuva isär. Motorn var full med en bajsliknande sörja som jag inte sett maken till i en motor förr . När kopplingskorgen så skulle loss och avdragaren skulle apteras stod jag plötligt där med korgen i handen... Kopplingslagret hade gått av precis ovanför lagerbanan Hela växellådan var full med metallflisor och lagerkulor! Någon som sett detta tidigare? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachs behöver väl inget underhåll Min 2-växlade är totalt orörd sedan
1958. gjorde förmodligen första oljebytet härom veckan <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att det är dåligt underhåll råder ingen tvekan om, men å andra sidan var ramlagren som nya, även packboxarna såg förvånansvärt fräscha ut Det som uppehåller min hjärna är var de krafter som kan slita av ett kopplingslager på mitten kommer ifrån. Möjligen har det av någon anledning blivit tvärstopp i motorn och lagret har smulats sönder... <!-- </EdIndex> --></div>
Norman skrev:Att det är dåligt underhåll råder ingen tvekan om, men å andra sidan var ramlagren som nya, även packboxarna såg förvånansvärt fräscha ut Det som uppehåller min hjärna är var de krafter som kan slita av ett kopplingslager på mitten kommer ifrån. Möjligen har det av någon anledning blivit tvärstopp i motorn och lagret har smulats sönder...
kanske fanns mycket pulver i motorn en gång i tiden? he he he. De tycks de ju göra nu iaf.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett vanligt fel i dom där är transkedjan, yttre rullarna rostar sönder och det blir som metallbitar i motorn, av någon anledning söker dom sig till kopplingslagret som äts upp av dessa metallpartiklar <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hörde om en som var ute med sin sachs när den plötsligt började läka olja uppe på motorn det var tydligen korgen som nött hål i transkåpan <!-- </EdIndex> --></div>