Zündappmotor i Sachsram, tips någon?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Pälle

Zündappmotor i Sachsram, tips någon?

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte kolla om det är någon (förutom Cobra) som har erfarenhet av att klämma in en Zündappmotor i en MCB-ram avsedd för Sachs.

Mitt noggranna ögonmått säger att man får problem med kedjelinjen...

Undrar också om någon har gjort nån slags adapter att bulta dit så man slipper svetsa i ramen. Rätt vad det är så ångrar man sig och stoppa dit en Sachsrova igen.

Tips och bilder skulle vara fint :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är ju heligrån pälle :D prescis som att man parar lejon med elefanter tänk på den skam den stackars mcb ramen muste utstå... :diablo: :whistle2: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
S_Compakt

Re: Zündappmotor i Sachsram, tips någon?

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:adapter att bulta dit så man slipper svetsa i ramen
Sånt skit .. bara att kapa sönder , kanske på sin plats med lite bilder ifrån bygget med en NOS KS50 ifrån -67 som ska få sig en riktig motor (sachs 2 v Hand) slider_victory.gif <!-- </EdIndex> --></div>
christer
Kontakt:

Inlägg av christer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tog hela, det faktiskt ganska intelligenta, gummiupphängda motorfästet från en Zündappram och fick det att passa på svingfästena på min Rexram. Så nu sitter motorn gummiupphängd och fästet för avgasröret sitter i motorfästet! (de rör sig alltså tillsammans) <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

christer skrev:Jag tog hela, det faktiskt ganska intelligenta, gummiupphängda motorfästet från en Zündappram och fick det att passa på svingfästena på min Rexram. Så nu sitter motorn gummiupphängd och fästet för avgasröret sitter i motorfästet! (de rör sig alltså tillsammans)
Mycket smart!! Men då måste man slakta en Z-ram för att få loss motorfästen :twisted: Måste skynda mig att städa garaget så jag kan börja riva och mäta.... <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pälle som du ser på bilderna så blir det ganska trångt med en supertermcylle på en mcb ram så ha en på för du måste få motorn ganska långt bak i ramen annars kommer framskärmen ställa till lite förtret för dig .ligger själv på det berömda mellan toppen och skärmen.cobra <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ahh, just det ja. Men det kvittar i mitt fall för Superterm är utanför min budget :lol: Själv kör jag med gamla hederliga få-kanals "70cc" cyllar med solfjäder... kanske lika trång med dom? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Undrar om jag kan leta upp nån bild på jäntans Zundpact där man ser motorfästena
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja säger bara vilket helgerån... cocos_acc.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
cobra karlsson
Kontakt:

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mera sånt tack !!!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Pälle skrev:Men då måste man slakta en Z-ram för att få loss motorfästen :twisted:
Det gör väl inget
Då kan man ju ha bättre användning för dom ramarna sen

Pudapp
Bild

Flindapp
Bild
:imsorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
frippegubben
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag körde i många år med Zündappmotor på min E-type. Helgerånet utfördes nån gång i början på 80-talet, så det är väl preskriberat vid det här laget.
Men, jag gjorde inga modifieringar alls vad jag minns. Skruvarna i bakkant passade i hålen direkt och främre fästet struntade jag i. Kedjan spårade fint, enda synbara kruxet var att kedjan hamnade lite lågt på motorn så den släpade mot kickaxeln i överkant och gjorde så småningom lite märken där. Så ska man vara seriös så ska motorfästena ner lite, eller så får man tippa upp motorn lite i framkant! <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja enklast är väl kanske att hinka i en motor och se hur det ser ut. Är inte där ännu....

Hittade för övrigt en gammal fin storflänsad rund Sachscylinder med fyrkantigt insug och kraftig avgasstos. Med den och min kyrkportsfugge så kanske jag inte behöver byta motor :lol: Lägger upp några bilder för identifiering nån dag... <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pälle skärpning!!! nu blir jag besviken på dig inga sådana tankar nu när du är inne på rätt spår :furious: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

cobra karlsson skrev:Pälle skärpning!!! nu blir jag besviken på dig inga sådana tankar nu när du är inne på rätt spår :furious:
Även Pälle inser vad som är det rätta motorvalet på räcern :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar