<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte kolla om det är någon (förutom Cobra) som har erfarenhet av att klämma in en Zündappmotor i en MCB-ram avsedd för Sachs.
Mitt noggranna ögonmått säger att man får problem med kedjelinjen...
Undrar också om någon har gjort nån slags adapter att bulta dit så man slipper svetsa i ramen. Rätt vad det är så ångrar man sig och stoppa dit en Sachsrova igen.
Tips och bilder skulle vara fint <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är ju heligrån pälle prescis som att man parar lejon med elefanter tänk på den skam den stackars mcb ramen muste utstå... <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Pälle skrev:adapter att bulta dit så man slipper svetsa i ramen
Sånt skit .. bara att kapa sönder , kanske på sin plats med lite bilder ifrån bygget med en NOS KS50 ifrån -67 som ska få sig en riktig motor (sachs 2 v Hand) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tog hela, det faktiskt ganska intelligenta, gummiupphängda motorfästet från en Zündappram och fick det att passa på svingfästena på min Rexram. Så nu sitter motorn gummiupphängd och fästet för avgasröret sitter i motorfästet! (de rör sig alltså tillsammans) <!-- </EdIndex> --></div>
christer skrev:Jag tog hela, det faktiskt ganska intelligenta, gummiupphängda motorfästet från en Zündappram och fick det att passa på svingfästena på min Rexram. Så nu sitter motorn gummiupphängd och fästet för avgasröret sitter i motorfästet! (de rör sig alltså tillsammans)
Mycket smart!! Men då måste man slakta en Z-ram för att få loss motorfästen Måste skynda mig att städa garaget så jag kan börja riva och mäta.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pälle som du ser på bilderna så blir det ganska trångt med en supertermcylle på en mcb ram så ha en på för du måste få motorn ganska långt bak i ramen annars kommer framskärmen ställa till lite förtret för dig .ligger själv på det berömda mellan toppen och skärmen.cobra <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ahh, just det ja. Men det kvittar i mitt fall för Superterm är utanför min budget Själv kör jag med gamla hederliga få-kanals "70cc" cyllar med solfjäder... kanske lika trång med dom? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag körde i många år med Zündappmotor på min E-type. Helgerånet utfördes nån gång i början på 80-talet, så det är väl preskriberat vid det här laget.
Men, jag gjorde inga modifieringar alls vad jag minns. Skruvarna i bakkant passade i hålen direkt och främre fästet struntade jag i. Kedjan spårade fint, enda synbara kruxet var att kedjan hamnade lite lågt på motorn så den släpade mot kickaxeln i överkant och gjorde så småningom lite märken där. Så ska man vara seriös så ska motorfästena ner lite, eller så får man tippa upp motorn lite i framkant! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja enklast är väl kanske att hinka i en motor och se hur det ser ut. Är inte där ännu....
Hittade för övrigt en gammal fin storflänsad rund Sachscylinder med fyrkantigt insug och kraftig avgasstos. Med den och min kyrkportsfugge så kanske jag inte behöver byta motor Lägger upp några bilder för identifiering nån dag... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pälle skärpning!!! nu blir jag besviken på dig inga sådana tankar nu när du är inne på rätt spår <!-- </EdIndex> --></div>