Kullager beteckningar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fredrök skrev:
Sura skrev:
De Lager Ettansmopeder säljer som fasta Lager är Nedslipade!
Så släng inte skit på företag utan att veta vad du pratar om.
Om DU inte vet vad du snackar om, så håll då tyst !
Hans så kallade "företag" ger jag inte mycket för.
Jag har nog mer kunskap om lager än vad du och han har tillsammans.
Att sälja ett planslipat lager med instruktioner om att det är ett "fast" L17 lager som inte behöver shimsas är på gränsen till kriminellt !
Hur många är det inte som saknar kunskapen om lager som handlar av honom och bara skruvar ihop en maskin med kastpassning på veven.

Jag har själv gjort och sålt satser med slipade lager där det ingick ett gäng med shims, och jag påpekade oxå att lagren ska shimsas.

Det finns ett spårkullager som är 17x40x9 som heter 98203 och går att använda som ersättning för L17 om man inte vill ha nerslipade lager.
MEN även dom ska shimsas in för att få rätt spel.

Tillbaka till frågeställaren:
Kör med C3 på ramlagren och standardglapp på resten, för jag misstänker att du inte kör så extremt vässat, eftersom det rör sig om en 2 pet Flinta.
Lager och tätningar har vi på Momentum, jag har fixat ett par satser åt klubbkompisar.

Sen så är vi inte billigast, och har inte det som målsättning heller, utan vi satsar på kvalitet som kostar lite istället.

Vad kostar en sådan dära sats du talar om? (till flintan)
Lager till flintamotorn hittar du nästan överallt där det säljs lager. Det är bara standarddimensioner till den motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Sura skrev:RSH eller RS1 betyder gummitätning.
Tex ett 6205 lager är det ganska så lätt att räkna ut axelhålet på, sista siffran tar man antingen gånger 5, 5x5=25 eller så lägger man på en 0 och delar med 2, 50/2=25............. :roll: :roll: :lol:
Uträkningen du nämner stämmer väl bara på lager med hål mellan 20mm (xx04) och 480mm (xx96)

xx00=10mm, xx01=12mm, xx02=15mm, xx03=17mm

Under 10mm är det 3-siffriga nummer där den sista siffran talar om håldiametern
t.ex. 627=7mm hål <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stämmer !

Det finns väl det mesta på "dina" hyllor på jobbet oxå 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Re: Lager

Inlägg av billykid »

tompa skrev:
billykid skrev:Håller absolut med alla som säger att fasta lager måste shimsas, dom som
säger att fasta lager inte behöver shimsas vet inte vad de pratar om! :lol: :lol:
För en gångs skull så håller jag med dej :D
Hehehe... så du kan hålla med mig........***ler*** :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

billykid skrev:
tompa skrev:
billykid skrev:Håller absolut med alla som säger att fasta lager måste shimsas, dom som
säger att fasta lager inte behöver shimsas vet inte vad de pratar om! :lol: :lol:
Hehehe... så du kan hålla med mig........***ler*** :lol:
billykid, Visst är livet förunderligt och härligt i bland, att höra sånt från Tompa är en välsignelse, Troligen är han på ett dj-a gott humör. :oops: 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Sura skrev:Stämmer !

Det finns väl det mesta på "dina" hyllor på jobbet oxå 8)
Tyvärr så har nån ekonom fått för sej att gamla grejor (redan betalda)
som ligger på hyllan kostar en massa pengar så grejorna ska kastas??? hate-wall.gif
Vi har säkert skrotat en massa 68203

Dom säger att hyllplatserna bara ska användas till grejor vi använder inom ett halvår cocos_acc.gif
Vi har ett kranförråd med en h-lvetes massa "palletter" men alla "skrotade grejor" har
fortfarande sin plats kvar i förrådet så det blir ingen skillnad i yta :fainted:

Vi behöver ju inte ha grejor på hyllan för Momentum ligger ju inom gångavstånd
och dom har dygnet runt jour :offtobed:
Men vad kostar det och hur lång tid tar det?

Samma med hydraulslangar
Vi har en jättefin "dyr" press men inga slangar eller kopplingar på förrådet
:wtf:
"HBV" tvärs över gatan har också jour <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Momentums jour SKA ni utnyttja :!:

Jag behöver jour pengarna :roll: :roll: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

alf-johan skrev:
billykid skrev:
tompa skrev:
Hehehe... så du kan hålla med mig........***ler*** :lol:
billykid, Visst är livet förunderligt och härligt i bland, att höra sånt från Tompa är en välsignelse, Troligen är han på ett dj-a gott humör. :oops: 8)
Jaja men sluta tjöta nu, det va en engångsgrej, kommer aldrig mer att hända :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
niklosia

Inlägg av niklosia »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska alla lagren vara öppna lager eller ska något vara täckt på sidorna? <!-- </EdIndex> --></div>
mbha

Inlägg av mbha »

Sura skrev:
De Lager Ettansmopeder säljer som fasta Lager är Nedslipade!
Så släng inte skit på företag utan att veta vad du pratar om.
Om DU inte vet vad du snackar om, så håll då tyst !
Hans så kallade "företag" ger jag inte mycket för.
Jag har nog mer kunskap om lager än vad du och han har tillsammans.
Att sälja ett planslipat lager med instruktioner om att det är ett "fast" L17 lager som inte behöver shimsas är på gränsen till kriminellt !
Jag kan inte hitta L17 lager som inte ska schimsas in. Däremot hittar jag följande från webbutiken:

"Nedslipat och rengjort 6202 lager, passar sachs handväxel. Ett mycket efterfrågat lager. Med detta lager är det lättare att schimsa in din motor och dessa lager tål mycket mer än vanliga delade kullager.
"

Och det är lättare att schimsa in. Ett magnetlager har ju lagerhalvorna på var sin sida av motorn, och åtminstone i de motorer jag jobbat med så är det hundradelar i precision. Alla andra motorer med vanliga spårkullager som ramlager ska bara schimsas så pass att vevpartiet inte slamrar fram och tillbaka i sidled hur mycket som helst. Schimsningen är alltså av en annan anledning och mycket mindre krävande. Däremot är det väl tveksamt att skriva att lagret tål mycket mer än delade lager. Det beror väl på vad man menar med "tål mer". Ett delat lager tål oftast högre varvtal och mer kast på vevpartiet åtminstone. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att jag skrev det där förut, så har han "uppdaterat" sin hemsida............. :roll: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar