Sleeper ilo:n jaha, och nu??

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Störst är inte alltid bäst :wink:
Tror du skulle vinna mer på att inte ta så mycket uppåt utan istället låta det vara på lite lägre höjd.

På den tiden jag trimmade ILO brukade jag borra upp till 16mm först, och sedan fila det ungefär som 3,5hk cylindern i form, men bredare inåt cylindern, kanalerna filades upp och ut mot cylindern togs dom upp lite uppåt och lite åt sidan, avgaset blev en par millimeter högre och några millimeter bredare åt vardera hållet, sen hade jag ett puch insug (det korta) och en 17mm bing ubåt, gick som s*tan med det, höll dom som körde Sachs med 60cc i accet, dock inte riktigt i toppfart då jag inte ville dreva för toppfart. <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->då skulle du nästan såga bort gamla insuget och svetsa dit ett alurör eller nåt (stupränna) :roll: för å få en jäkla ingång, å även avgas samma princip.!? samt lägga på mer material på spolkanalerna..

hursomhelst så tror jag att du borde bredda insug mer än bara göra det större.
tar du bort material upp så tappar du kompression och neråt så tappar du vevhus komp, men breddar man så behåller man kompressionen.

men å andra sidan, kör hårt och ha kul! :lol <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Störst är inte alltid bäst :wink:
Tror du skulle vinna mer på att inte ta så mycket uppåt utan istället låta det vara på lite lägre höjd.

På den tiden jag trimmade ILO brukade jag borra upp till 16mm först, och sedan fila det ungefär som 3,5hk cylindern i form, men bredare inåt cylindern, kanalerna filades upp och ut mot cylindern togs dom upp lite uppåt och lite åt sidan, avgaset blev en par millimeter högre och några millimeter bredare åt vardera hållet, sen hade jag ett puch insug (det korta) och en 17mm bing ubåt, gick som s*tan med det, höll dom som körde Sachs med 60cc i accet, dock inte riktigt i toppfart då jag inte ville dreva för toppfart.
Sant det! Jag vete fan! Har kört så förut! vi får se ur länge motorn håller...

Okej. Ah jag har en sån 3,5hk på nu :) den går fint!
Jag gjorde typ så på min gamla cylle :D
Okej, jag kommer köra med en 19mm med eget insug
jerry666 skrev:då skulle du nästan såga bort gamla insuget och svetsa dit ett alurör eller nåt (stupränna) :roll: för å få en jäkla ingång, å även avgas samma princip.!? samt lägga på mer material på spolkanalerna..

hursomhelst så tror jag att du borde bredda insug mer än bara göra det större.
tar du bort material upp så tappar du kompression och neråt så tappar du vevhus komp, men breddar man så behåller man kompressionen.

men å andra sidan, kör hårt och ha kul! :lol
Okej!!!
Tack för infon! För det visste jag inte om! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

Conrad Engström skrev:Fodret går att pressa ur och sedan kan du grotta och karva som du vill.
Men kolla först vilket varv du vill lägga motorn på och märk sedan ut tiderna i loppet. Använd gradskiva. Tala om vilket varv du önskar, skall du få tiderna av mig. Varvet gäller ju förståss i kombination med rätt förgasare och pipa. Böka inte i cylindern i blindo.
Du hade ett bra erbjudande här... Du skulle nog tagit det. Jag är rädd att det här kan bli lite tokigt men hoppas givetvis att det inte blir så, utan att du blir nöjd. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Update 28/11

Hade tråkigt idag så gick ut och svarvade ett nytt insug och tränade på att göra ett till förbränningsrum :)

Bild
Gamla insuget
Bild
Gamla
Bild
Nya :) :) Gjorde det kortare och snyggare, och helt själv :O Pappa hjälpte mig lite med det gamla
Bild
Hade gjort det kortare om det gått! Men måste kunna fästa det på nått sätt :roll:
Bild
Är inte helt klart för den som inte fattar det. Ska vinkla det +borra hål för skruven :)
Bild
Gjorde det bara för att öva, gjorde det inte till nått+att jag ska få eller låna ett bättre stål av en kompis
Bild
Båda grejerna

allt för idag :) Kommentera fint och mycket nu <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

Lägesupdate om vad jag har "gjort" den senaste tiden 25/12

Har inte gjort nått med cyllen, har ingen lust eller tid!
Men idag så började jag mäta lite i Rexxysmopedprogram :)

Det här blev resultatet! :)

Avgas: Från topp till toppen av avgasporten=25mm
43,5mm till botten av porten= porten blir 18,5mm hög= 178 graders duration

Insug: Topp till toppen insug=50mm
65mm till botten=porten blir 15mm hög=160 graders duration

Spol: Från topp till toppen av Spolporten=34mm
44mm till botten av porten=porten blir 10mm hög=125 graders duration

Kolvens höjd=48mm fast tar ner den till 44mm
slaglängden är 43mm
Vevstakenslängd=85mm

Kubik: Slaglängd=43mm och borr=41mm då blir det 56,7709354cc
Slaglängd=43mm och borr=42mm då blir det 59,5740214cc = 2,803086cc skillnad
Ska man köra på 42mm kolv och riskera att cyllen skär eller köra med 41mm och ha lite mer säkerhet? <!-- </EdIndex> --></div>
vihan

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Känns inte som du riktigt tänkt igenom din portning, man tar inte på insuget uppåt om man inte måste öka portarean och jag tvivlar på att du har räknat på portareor. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Update 17/1. Våldtog avgaskanalen lite

Hejsan pöjker (å flickor?)
Idag fick jag tummer ur att gå ut i garaget å fortsätta lite på cylinder. Mest var detta för min flickvän gjorde slut :(:(
Väl ute i garaget gick dä bra tycker jag. Gjorde inte klart för 5 öre så klaga inte :)

Blev allt lite större! :)
Bild
Stör mig på att det är ett hål som går från avgasporten till toppen av cylinder :S Vet inte änns varför det är så
Bild
Förstorade HELA röret in till cylinder med 1mm :)
Bild
Kommer bli till snyggning nån annan dag! :)
Bild

Allt för idag! Kommentera snällt å sött nu <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trist på flickvännen, men tur att garaget aldrig sviker en..
Det var en rejäl avgaskanal det! Vad har du tänkt gör mer? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->såg riktigt välgjort ut :wink: jadu! bara att se till att vara i garaget så mycket som möjligt och sysselsatt så glömmer du snabbt krossade hjärtat :) <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

Raketsport skrev:Trist på flickvännen, men tur att garaget aldrig sviker en..
Det var en rejäl avgaskanal det! Vad har du tänkt gör mer?
Jaa! :( Tur det!
Nja, så stor är den inte 8) Jag ska snygga till avgasporten lite, laga insuget, och sen förstora spol portarna lite. Sen är det bara borrning kvar till 41mm sen är det brum brum
Pop skrev:såg riktigt välgjort ut :wink: jadu! bara att se till att vara i garaget så mycket som möjligt och sysselsatt så glömmer du snabbt krossade hjärtat :)
Tackar :) Jepp, får nog bli mycket garage nu! Brudar säger jag... :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mister du en står dig tusenden åter..... som den erfarne brukar säga :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Update 30/1
Halloj! För några dagar sen så fick rallyrobin@Mnf slipa lite i min cylle. Jag har ingen ork+han är stadigare på handen. Så han fick ta spol kanalerna. Inte helt klart. men de sista kan jag göra själv :)
Sen ska jag nog beställa lite grejer snart. Blir en 80cc EKF cylle, 28mm förgarare, VRM racing pipa å ett PVL. :ninja:

Nejdå, blir en rem, krök, packningar å kanske packboxar.

Bild
En klar, en kvar :)
Bild
Jadå :)
Bild
Ska snyggas till efter borrning av cyllen :)
Bild
Ligger nu på 123 duration! 8)

Bild
Har även gjort en avgas stos till polarens effekt rör, tror de heter E-nox.

Stay tuned <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte jag lärt dig att pressa ur fodret när du ska porta ILO alucylle
Då kommer man åt kanalerna mycket lättare <!-- </EdIndex> --></div>
vihan

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du någon bra metod för man pressar ut fodret och sedan får i det på ett smidigt sätt, ska kanske göra detta på en sachs cylinder <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar