Pops Puch och Crush

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul projekt. Är sadelstolpen kapad på den? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skoj projekt den där 2000s-en. Är sadelstolpen kapad på den? <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nope, den är original höjd, men fästen för motorn och tank och lite sånt har föregående ägare varit framme och moddat om <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, tänkte ev börja plocka med resterna av en 2000s som jag har över. Bucklig bakskärm nåt hemskt men tank o framstänka är Ok så jag får väl se vad det kan bli för skoj...om ork o tid finns.

Hur är montaget av framlyse löst på din tank? <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okej, vad trevligt :) det enda som egentligen va något att ha från början på det här objektet, va nog ramen isig, allt annat är buckligt och sönderskuret på dåraktiga vis. men har fått till det någolunda, kommer aldrig bli mer än bruks hojj av den :) dock med lite kärlek nerlagd på den först :wink:

det är inte löst alls :P jag håller fortfarande på tänker ut hur det ska bli med lampan fram, för just nu sitter det ett glas coh sart ifrån en puch eller liknande, så passformen är ungefär lika bra som det låter <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sådär, har kapat lite fästen och sånt, annars har jag inte haft riktigt med tid. som vanligt...

Bild

Bild

så, nu väntas det bara på tid igen! <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ut imorgon igen, nu är det lite match portning som gäller.

innehållet på en puch maxi är lite av vad man kan beskriva som... spartanskt?

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild VA ?? är de inte mer pryttlar i en sådan ? Praktiskt må ja säga Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, det är rätt skottsäkra motorer. första jag alltid gör i stortsätt, är att byta lagrerna, sen behöver jag aldrig mer öppna den där motor i hela dens liv. och det tar typ 4 timmar att göra total renovering av den, då av från moppe och på igen :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pop skrev:ja, det är rätt skottsäkra motorer. första jag alltid gör i stortsätt, är att byta lagrerna, sen behöver jag aldrig mer öppna den där motor i hela dens liv. och det tar typ 4 timmar att göra total renovering av den, då av från moppe och på igen :wink:
Vad är med på dom 4 timmarna?

Själva skruvandet tar väl inte många minuter

Men om man räknar in att köra in moppen i garaget , ta bort motorn från ramen ,
skruva isär allt , åka och köpa lager och tätningar , skruva ihop motorn , sätta dit den på ramen och duscha efteråt .
Isåfall börjar det nog dra ihop sig till 4 timmar <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
Pop skrev:ja, det är rätt skottsäkra motorer. första jag alltid gör i stortsätt, är att byta lagrerna, sen behöver jag aldrig mer öppna den där motor i hela dens liv. och det tar typ 4 timmar att göra total renovering av den, då av från moppe och på igen :wink:
Vad är med på dom 4 timmarna?

Själva skruvandet tar väl inte många minuter

Men om man räknar in att köra in moppen i garaget , ta bort motorn från ramen ,
skruva isär allt , åka och köpa lager och tätningar , skruva ihop motorn , sätta dit den på ramen och duscha efteråt .
Isåfall börjar det nog dra ihop sig till 4 timmar
Man kanske kan göra på två sätt Brax :roll: Ditt sätt, och rätt sätt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sedan om man skall räkna verkstadshyran, tid att arbeta ihop pengarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->haha, jävlar, trodde mina 4 timmar med kaffe va lagom snabbt för att total renovera en motor och få den funka <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo men Maxi-motorn är väl det enklaste man kan skruva med

Bara att "hälla i" grejorna och skruva på locket
Det är väl knappt 20 delar som ska dit
och inte ett schims <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, idag så monterade jag bort motorn för att påbörja bearbetning av blocket, tog runt 20 minuter :wink: haha, då va det grymt oeffektivt, det är 6 kablar i sockerbit, en skruv till förgasaren, 2 bultar till avgasröret och 3 skruvar som håller fast motorn, sen klart! borta. så där är det väl inte jobbigare än någon annan motor, det roliga börjar ju när locket plockar av.

ja, som ni kanske kan se så är motorn delad horisontelt, så det är riktigt skönt att arbeta med den, inget nållager eller shims som man måste passa så det inte glider isär, utan det är bara som braxmatte säger, hälla i grejerna :wink:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar