Svarvnings tråden!
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag förstår era farsor det är inte kul att försöka lära ngn på en maskin
som i alla fall är rätt farlig vid fel handhavande. Man får ju ångest av bara tanken hur det skulle kännas om min grabb skadar sig med svarven..Man skulle nog anklaga sig själv i första hand. Jag har träffat en snubbe i 60års åldern han hade svarvat sen han var 20 men ändå hände det. Han fick en rejäl smäll som krossade ansiktet å var nära på att stryka med. Å jag kan säga att han är inte diret ngn fotomodell längre.. Sedan är man ju aldrig fullärd på en sån maskin så fort man byter mtrl. så blir det nya egenskaper. och om det nu går så lyckligt att ingen skadas så kan även maskinen rasa. Min svarv har tidigare varit med om ett & annat fick jag bittert erfara när jag köpt den osedd.. Det var huvudaxel svetsad, skiftgafflar paj å tattarlagade, Nortonlådan med grader på alla drev samt rasad matardrevaxel/lagring/drev. fastän jag tillverkade alla delar själv så blev det en hyffsat kostsam historia & en hel vinters jobb. så man är ju även ganska rädd om själva maskinen. Så det känns mkt tryggare att hjälpa med att fixa än att låna ut ur alla synvinklar. <!-- </EdIndex> --></div>
som i alla fall är rätt farlig vid fel handhavande. Man får ju ångest av bara tanken hur det skulle kännas om min grabb skadar sig med svarven..Man skulle nog anklaga sig själv i första hand. Jag har träffat en snubbe i 60års åldern han hade svarvat sen han var 20 men ändå hände det. Han fick en rejäl smäll som krossade ansiktet å var nära på att stryka med. Å jag kan säga att han är inte diret ngn fotomodell längre.. Sedan är man ju aldrig fullärd på en sån maskin så fort man byter mtrl. så blir det nya egenskaper. och om det nu går så lyckligt att ingen skadas så kan även maskinen rasa. Min svarv har tidigare varit med om ett & annat fick jag bittert erfara när jag köpt den osedd.. Det var huvudaxel svetsad, skiftgafflar paj å tattarlagade, Nortonlådan med grader på alla drev samt rasad matardrevaxel/lagring/drev. fastän jag tillverkade alla delar själv så blev det en hyffsat kostsam historia & en hel vinters jobb. så man är ju även ganska rädd om själva maskinen. Så det känns mkt tryggare att hjälpa med att fixa än att låna ut ur alla synvinklar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Okej, själv är jag 16:)
Och nu är jag ganska Haj på det 
Det är inga fel!Neifelheim skrev: Absolut. Alltid kul o lära sig nytt.
Jag är 19
Okej, själv är jag 16:)
Jag har varit med pappa mycket när han har svarvat och på de viset så kunde jag det "mesta" när jag fick prova självNRoos skrev:Hoppas du har mer tur än mig. Jag har tjatat i 2 år om svarv lektioner men inte blir det av. Det blir istället så att jag självlär mig vilket kanske inte är så bra då man ibland vill vara noga men det blir tvärtom.


dr.novolette skrev: Pappa tycker bara att det är kul att jag är indresserad
Det kan vara väldigt farligt jaa!
Änså länge har det inte hänt nått större för mig! Har svarvat i ett halv år typ
Ps Kommer bilder strax! Ska ut å ta några om 30min eller så! Ds <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Inga fel det heller
Bilder: Blev lite många

Alla samlade

Sachs och ilo:ns

Dappe

Special grejen för att kunna göra nya gängor på avgasfästet till sachs
Alla bilder på det!
Knäppte några till på svarven å lite grejer till den!

Lite stökigt runt den! Så FÅR det inte vara!

ganska fin enligt mig?
Nu bilder på alla olika chuckar!

Största av dem, en vanlig 3backs

Mellan 3backs

Minsta 3backs

STORA 4backs chuken! Söker en lite mindre!
Massa spån! jag har gjort 95% av dem
Och under där är lite matrial

Grejer det! Dem som inte ser årtalet så står det 1935

Mer matrial, har mer...
Allt för mig nu! Blev lite mycket, sorry
<!-- </EdIndex> --></div>
Hehe, okej! Alltid bra att kunna!Neifelheim skrev:svarv är inget jag är intresserad av mer än att kunna svarva vissa grejjer, men betalar hellre för ett bra jobb.
Vill dock bli en bra plåtslagare precis som farsan....men får avvakta med det. hehe
Inga fel det heller

Bilder: Blev lite många


Alla samlade

Sachs och ilo:ns

Dappe

Special grejen för att kunna göra nya gängor på avgasfästet till sachs

Alla bilder på det!
Knäppte några till på svarven å lite grejer till den!

Lite stökigt runt den! Så FÅR det inte vara!

ganska fin enligt mig?
Nu bilder på alla olika chuckar!

Största av dem, en vanlig 3backs

Mellan 3backs

Minsta 3backs

STORA 4backs chuken! Söker en lite mindre!

Massa spån! jag har gjort 95% av dem


Grejer det! Dem som inte ser årtalet så står det 1935


Mer matrial, har mer...
Allt för mig nu! Blev lite mycket, sorry

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Okej! Men du är konstig
När började du svarva å sånt?
Jag har ganska mycket som tur är! <!-- </EdIndex> --></div>
Så sant PeterPet3r skrev:alla gammgrejjer är bra, dom håller
Visst är det! Måste hålla med...Conrad Engström skrev:Tevligt. Ser ut som på flesta svarvplatser.
Jag har lärt mig själv, gäller maskinerna här i herr rummet och i mitt snickeri. Jag har aldrig haft någon att fråga.
Okej! Men du är konstig

inte braNRoos skrev:Bearbetningsämnen är något som man har alldeles för lite av



-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köpte för ca 30 år sedan en Bahco(stavning?) svarv med en lös Arbåga låda och motorn under den. Den har jag laborerat med. Innan hade jag en Star Amerikansk och svarvade trä i. Den har jag kvar.
Gängor lärde jag mig när jag hörde en prata om att svarva gängor, snurra ett var och se hur mycket längdmatningssliden rör sig. Då ramlade poletten ner. <!-- </EdIndex> --></div>
Gängor lärde jag mig när jag hörde en prata om att svarva gängor, snurra ett var och se hur mycket längdmatningssliden rör sig. Då ramlade poletten ner. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo det mesta är logiskt å går bra om bara man tänker innan man gör ngt.
Även jag är självlärd jag började med handslipade stål & svarvade mkt alu. Gjorde ganska bökiga saker redan från början tex discfälgar till HD å då frågade jag bara proffs om lämplig hastighet smöjmedel mm. sen var det bara att köra. <!-- </EdIndex> --></div>
Även jag är självlärd jag började med handslipade stål & svarvade mkt alu. Gjorde ganska bökiga saker redan från början tex discfälgar till HD å då frågade jag bara proffs om lämplig hastighet smöjmedel mm. sen var det bara att köra. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har inte svarvat på typ 2-3 år! men jag har lärt mig denna underbara arbetsätt.
fick en svart bok när jag började svarva, där i står allt man behöver veta om material, angående hastighet och vad för skärstål man ska använda! riktigt bra bok. även annat tas upp där, som borning och vad för material man ska använda när man svetsar <!-- </EdIndex> --></div>
fick en svart bok när jag började svarva, där i står allt man behöver veta om material, angående hastighet och vad för skärstål man ska använda! riktigt bra bok. även annat tas upp där, som borning och vad för material man ska använda när man svetsar <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Karlebo handbok är en svenskspråkig handbok i maskinteknik som kom med sin första utgåva 1936.
Handboken gavs ut på initiativ av Selim Karlebo, som 1927 grundat Maskinaktiebolaget Karlebo som ett försäljningsbolag för verktygsmaskiner och verktyg. Handboken var avsedd som hjälp för Karlebos kunder inom industrin. Mer än 30 specialister anlitades för att skriva om sina områden i den första utgåvan av handboken.[1] Handboken blev mycket populär, och kom att bli det svenskspråkiga standardverket för verkstads- och produktionsteknik. Handboken utökades successivt till att även fungera som en lärobok.[2]
Populariteten gjorde att Karlebo AB bildade ett särskilt dotterbolag, Karlebo Förlag, för utgivningen av Karlebo handbok och andra handböcker. I början av 1990-talet drabbades Karlebo AB av ekonomiska problem och ställde in betalningarna i maj 1991. I samband med den efterföljande rekonstruktionen tog Liber Förlag över utgivningen av Karlebo handbok.[1]
(Hämtat Från Vikipedia) <!-- </EdIndex> --></div>
Handboken gavs ut på initiativ av Selim Karlebo, som 1927 grundat Maskinaktiebolaget Karlebo som ett försäljningsbolag för verktygsmaskiner och verktyg. Handboken var avsedd som hjälp för Karlebos kunder inom industrin. Mer än 30 specialister anlitades för att skriva om sina områden i den första utgåvan av handboken.[1] Handboken blev mycket populär, och kom att bli det svenskspråkiga standardverket för verkstads- och produktionsteknik. Handboken utökades successivt till att även fungera som en lärobok.[2]
Populariteten gjorde att Karlebo AB bildade ett särskilt dotterbolag, Karlebo Förlag, för utgivningen av Karlebo handbok och andra handböcker. I början av 1990-talet drabbades Karlebo AB av ekonomiska problem och ställde in betalningarna i maj 1991. I samband med den efterföljande rekonstruktionen tog Liber Förlag över utgivningen av Karlebo handbok.[1]
(Hämtat Från Vikipedia) <!-- </EdIndex> --></div>
Svarvtips
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har själv ingen egen svarv, men funderar ibland på att skaffa en. Lärde mig svarva på tekniken i högstadiet, och har sen gjort det lite då och då på polares svarvar.
Skickar en bra länk för er som vill ha mer svarv och fräs tips.
http://www.kjellihbg.com/
Nu skall jag ägna hela kvällen åt moppeskruvande, efter att ha bakat lussebullar med ungarna.
Lasse <!-- </EdIndex> --></div>
Skickar en bra länk för er som vill ha mer svarv och fräs tips.
http://www.kjellihbg.com/
Nu skall jag ägna hela kvällen åt moppeskruvande, efter att ha bakat lussebullar med ungarna.
Lasse <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89