Hur många kör moped egentligen?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja åker så ofta jag kan. I sommras åktes de några veckor i sträck från 2-3 på eftermiddagen till 3-4 på morgonen nästa dag. :D inget glötande med soppa ofta heller med en 8,6L tank och en original sachs 3-pet som pinnar på i 35Km/h.

hade inte gjort ett dugg om den gjorde 50-55.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattias-M skrev:Ja åker så ofta jag kan. I sommras åktes de några veckor i sträck från 2-3 på eftermiddagen till 3-4 på morgonen nästa dag. :D inget glötande med soppa ofta heller med en 8,6L tank och en original sachs 3-pet som pinnar på i 35Km/h.

hade inte gjort ett dugg om den gjorde 50-55..
Tidningsdistribution? :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

pangerva skrev:
Mattias-M skrev:Ja åker så ofta jag kan. I sommras åktes de några veckor i sträck från 2-3 på eftermiddagen till 3-4 på morgonen nästa dag. :D inget glötande med soppa ofta heller med en 8,6L tank och en original sachs 3-pet som pinnar på i 35Km/h.

hade inte gjort ett dugg om den gjorde 50-55..
Tidningsdistribution? :lol:
nej nej. livsnjutning med polarna på moped. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
nissebro1

Hur många kör moppe...

Inlägg av nissebro1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->PÅ 50-talet körde jag moppe året runt. 2mil till jobbet på morgon moppebud i Stockholm hela dagarna hem på kvällen 2mil. Jag var ute och körde i snömodden i går 9-. Framhjulet ville åka kana, jag hajar inte hur jag kunde köra moppebud vid 15 - 16 års ålder. Det var halt och kallt som satan. Idag tänker jag att det borde förbjudas att köra moppebud på vintern. :?: :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Bengovengo

Inlägg av Bengovengo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Körde senast ikväll. Moddigt och oplogat, med det funkade. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

zappafan skrev:
Raketsport skrev: När jag kört så blir jag sängliggandes i värk i några dagar.
Du får hoppa över det där med bakhjulsåkandet jämt & ständigt... :wink:

(skoja lite bara..)
Ja tusan, det kanske är det som är problemet :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->snacka om mopedfantast :shock: lida i sängen i flera dagar för en moppesväng..
det är strongt!
å jag som funderar på att bli nykterist bara för att jag alltid blir bakfull.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Re: Hur många kör moppe...

Inlägg av alf-johan »

nissebro1 skrev:PÅ 50-talet körde jag moppe året runt. 2mil till jobbet på morgon moppebud i Stockholm hela dagarna hem på kvällen 2mil. Jag var ute och körde i snömodden i går 9-. Framhjulet ville åka kana, jag hajar inte hur jag kunde köra moppebud vid 15 - 16 års ålder. Det var halt och kallt som satan. Idag tänker jag att det borde förbjudas att köra moppebud på vintern. :?: :shock:
På 50 talet åkte man motorcykel året om, den kallaste gången var det -24, men då gällde det fruntimmer förstås :P <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, annat var det när jag var 15.
En sprillans ny tvåväxlad Crescent Compact, siljablå, 71 års modell.
Inköpt för pengar jag tjänade på mitt första sommarjobb (plus ett litet bidrag från pappa).
Varsamt inkörd, och sen aldrig något annat läge en fullgas.
Modifierad med dåtidens effektljuddämpare, i övrigt original.
I ur och skur, snömodd, till skolan, till stan och överallt.
Startade alltid och inget krångel.
Såldes efter 3 1/2 år, då första bilen skulle köpas.

Nu har jag blivit bekvämare, kan jag lugnt erkänna. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här kunde det se ut, på den "gamla goda tiden"
Notera de blårutiga dekalerna på skärmarna samt de härligt utsvängda byxorna, som gjord för att fastna i hjul och annat.

Bild

Effektljuddämparen bytte jag till senare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jajamän, vi kallade den raggartejp. Fick min första moppe vid 10 års ålder,
en autoped, sen blev det en -67 Topper som jag hann köra skiten ur innan
15 årsdagen då jag fick en sprillans ny kS 50 -72a arizonaguld som kördes
året om tills 18 års dagen. Jag roade mig med att skriva upp mätarställningen inför årets säsong. Det blev faktiskt totalt 87 mil fördelade
på 76 med Zundapp och 11 med Crescenten. Blev förvånad över att det blev så pass, tycker inte att jag kört så mycket i år. Har inte kört så mycket mer med Harleyn, brukar ju annars bli en 7-800 mil på den iallafall. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Körde som senast i torsdags förra veckan....enda nackdelen med monarken är att den har mycket o dra på, men gör helt klart 35-40 o det är jag nöjd med för stunden.....när jag var 14, så hade jag dock ingen veteran(jo, apollo 56a men stod inne pga trasig packbox). Körde mt5a året OM. tills ramlagrerna gav sig, då körde jag apollo igen :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svårt att säga hur mycket jag kommer att köra nu, fick ju mitt riktiga återfall i höstas :roll: men det kommer att bli en hel del, det känner jag !

Men, kommer ihåg ungdomstiden som om det vore i går :lol: hade haft över 30st moppar innan 15års dagen, och vilka moppar sen :shock: dom skulle man haft i dag :wink:
mellan 1972 och -76 så länsade vi (jag och två polare) hyreshusens cykel källare på gamla rariteter, man gick ned och kollade på dom som hade punka och spindelnät , letade på namnskylten, sedan upp i trapphusen och ledade namnen.. plingade på och frågade om man fick köpa.. 8)
Kommer ihåg att ofta frågade "farbror`n" hur mycket pengar vi hade, och det var ju inte många kronor :lol: så allt mellan 7,50:- upp till 35:- kostade dom oss..
Minns den dyra 35:-, det var en fin Alabama, BabyBlå å vit ! den som kunde starta baklänges rätt som det var :shock: (Hur f:n gick det till) :lol: Föresten, snål gubbjäv..som skulle ha hela 35 spänn, vi jagade pengar i flera dagar innan vi kunde slå till :roll:
En otroligt fin NV, en-petare (38cc ?), köpte jag själv bakom "Majas-grillbar" för hiskliga 8 spänn tror ja ?
Sedan minns jag ett flertal DKW med mycket plåt, inte som en banan men i allafall mycket plåt.. :cry: trimmade sönder och skruvade sönder dom alla... :oops: Massa flakor hade jag, och en sådan chopper med hytt som jag blåste av vägen med , Ja, jag blåste av vägen pga halv storm :lol:
Ja, kära nån vilka moppar man haft........... :?

Men som sagt, NU ska det bli åka av... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->va precis ute och köpt sista julklappen till tjejen, körde moppe hemåt från stan.

påvägen blir jag stannad av polisen, som frågar "går det bra att köra i det här vädret" jag svarar "jadå, det är bara ta det lungt, kurvorna är värst och bilförare". får ett flin tillbaks "ta det lungt och god jul" får jag som svar....

70 cc och 18 mm motorsågförgasare va inte så intressant, skönt skönt <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

Pop skrev:va precis ute och köpt sista julklappen till tjejen, körde moppe hemåt från stan.

påvägen blir jag stannad av polisen, som frågar "går det bra att köra i det här vädret" jag svarar "jadå, det är bara ta det lungt, kurvorna är värst och bilförare". får ett flin tillbaks "ta det lungt och god jul" får jag som svar....

70 cc och 18 mm motorsågförgasare va inte så intressant, skönt skönt
Det är så dem ska vara! Bara fråga nått. svarar vi med nått bra så ska dem skita i en! än om man säger typ: Det går fint, sladd i varje kurva å sånt :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar