Ramlager
Ramlager
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!.Jag har en Sachsmotor 2-växlad som jag håller på att renovera.Jag har tänkt mej ett bra kvalite ramlager?.Så jag undrar om det är någon på forumet som vet om man ska köpa NSK-lager eller ska man köpa ett så kallat fast lager FAG?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så magnetlager E-15 håller bra till en hemmatrimmad som kanske är på ca4HK?.Vill inte skruva isär motorn varje säsong utan åka med den i flera år.Kör inte så hårt med den utan vill ha lite kraft när det behövs.Och lite utav skruvandet har väl fastnat efter ca 40 år som mekaniker på industrier och bilmekaniker.Det är väl för det man frågar om kvalite på lager till en moped så man ska slippa skruva i onödan.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Ramlager
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad om jag sätter dit en Top racing vev så får man en stake med en nållagrad lillände.Då får man väl byta ut den imot en bussning i mässing så man inte får vevhuset fullt med metallspån efter en tid?.Jag är lite imot nållager när man kan ha ett fast lager.Tror att det håller bättre.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns ingen anledning att vara rädd för nållager, deras livslängd är det inga problem med så länge man vet vad olja och luftfilter används till. Har kört sönder ett enda nållager på 13 år och oräknade tusental mil - och det hände på en trimmad motor med "biologiskt nerbrytbar olja" som enbart fick olja från separatsmörjningen - med andra ord för lite olja för trimmet...
Nåja, man lär sig av sina misstag. <!-- </EdIndex> --></div>

Ramlager
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du G-son.Allt som gnider ska smörjas som min gamla Far sa!.Jag har aldrig litat på separatsmörjning . Du skulle ha blandat oljan med bensinen.Ja man lär så länge man lever.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har - i princip - alltid litat på separatsmörjning. Har aldrig haft något problem som varit separatsmörjningens fel.
Att pumpen ger olja för 1hk och jag plockar ut 5-6, det är inte separatsmörjningens fel...
Rätt skött så fungerar separatsmörjning aldeles utmärkt, åtminstone på motorer som inte avviker allt för långt från originalutförandet.
Dumma personer lär sig aldrig, normala personer lär sig av sina egna misstag, genier lär sig av andras så dom slipper göra några misstag själv...
<!-- </EdIndex> --></div>
Att pumpen ger olja för 1hk och jag plockar ut 5-6, det är inte separatsmörjningens fel...

Dumma personer lär sig aldrig, normala personer lär sig av sina egna misstag, genier lär sig av andras så dom slipper göra några misstag själv...

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för skillnad mellan skf 6202 C3 och E15? SKF är fast lager, men är den svårare montera? Först i blocket eller? E15 lagern går i delar så det hjälper ganska mycket. Jag har några skf i garaget men funderar sku jag hällra köpa E15. Finns det andra tillverkare av E15 än nsk, ei kineska?
tackar igen. <!-- </EdIndex> --></div>
tackar igen. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt: