Ramlager

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
valter

Ramlager

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!.Jag har en Sachsmotor 2-växlad som jag håller på att renovera.Jag har tänkt mej ett bra kvalite ramlager?.Så jag undrar om det är någon på forumet som vet om man ska köpa NSK-lager eller ska man köpa ett så kallat fast lager FAG?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Allt hänger på trimmnings graden och mek kunnandet.
Kör på helt vanliga magnetlager E15 av valfritt fabrikat. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
valter

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så magnetlager E-15 håller bra till en hemmatrimmad som kanske är på ca4HK?.Vill inte skruva isär motorn varje säsong utan åka med den i flera år.Kör inte så hårt med den utan vill ha lite kraft när det behövs.Och lite utav skruvandet har väl fastnat efter ca 40 år som mekaniker på industrier och bilmekaniker.Det är väl för det man frågar om kvalite på lager till en moped så man ska slippa skruva i onödan.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska räcka långt med E15 lager på 4hästar. Kör du med en bra olja räcker det måååånga mil. <!-- </EdIndex> --></div>
valter

Ramlager

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du Rexxy! Bra olja är A och O plus att göra jobbet ordentigt.Så man slipper göra om det.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du skall köra länge byt vevaxel till en Top racing och ramlager.
Dom axlarna är stummare. <!-- </EdIndex> --></div>
valter

Ramlager

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad om jag sätter dit en Top racing vev så får man en stake med en nållagrad lillände.Då får man väl byta ut den imot en bussning i mässing så man inte får vevhuset fullt med metallspån efter en tid?.Jag är lite imot nållager när man kan ha ett fast lager.Tror att det håller bättre.
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns ingen anledning att vara rädd för nållager, deras livslängd är det inga problem med så länge man vet vad olja och luftfilter används till. Har kört sönder ett enda nållager på 13 år och oräknade tusental mil - och det hände på en trimmad motor med "biologiskt nerbrytbar olja" som enbart fick olja från separatsmörjningen - med andra ord för lite olja för trimmet... :roll: Nåja, man lär sig av sina misstag. <!-- </EdIndex> --></div>
valter

Ramlager

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du G-son.Allt som gnider ska smörjas som min gamla Far sa!.Jag har aldrig litat på separatsmörjning . Du skulle ha blandat oljan med bensinen.Ja man lär så länge man lever.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->SKF kopplingslager säljs inte länge hos återförsäljare. Det är kina-lagerna som gäller. Tyvärr <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har - i princip - alltid litat på separatsmörjning. Har aldrig haft något problem som varit separatsmörjningens fel.

Att pumpen ger olja för 1hk och jag plockar ut 5-6, det är inte separatsmörjningens fel... :roll: Rätt skött så fungerar separatsmörjning aldeles utmärkt, åtminstone på motorer som inte avviker allt för långt från originalutförandet.

Dumma personer lär sig aldrig, normala personer lär sig av sina egna misstag, genier lär sig av andras så dom slipper göra några misstag själv... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Jake

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för skillnad mellan skf 6202 C3 och E15? SKF är fast lager, men är den svårare montera? Först i blocket eller? E15 lagern går i delar så det hjälper ganska mycket. Jag har några skf i garaget men funderar sku jag hällra köpa E15. Finns det andra tillverkare av E15 än nsk, ei kineska?

tackar igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->NSK lagren tycker jag är bra i alla fall. Har inte märkt några nackdelar med dom hittills. Har däremot inte provat de fasta så det får någon annan svara på. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar