Monarped 53.a, nu klar med bilder!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är ytterringen borta, dvs det är två delar yttering och drev.
nu är frågan hur jag får loss drevet, vet vilket håll det är gängat men fan vad d sitter. kanske bara behöver dränkas i wd-40 ett par gånger under en vecka så släpper det med. <!-- </EdIndex> --></div>
nu är frågan hur jag får loss drevet, vet vilket håll det är gängat men fan vad d sitter. kanske bara behöver dränkas i wd-40 ett par gånger under en vecka så släpper det med. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni som läser lite på forumet vet att jag köpte 3st monarpeder från 52-53 som hade stått still i en cykelverkstad sen 60-talet. Jag började med den finaste och plockade ner den i delar. Rengjorde och smörjde upp allt som gick där efter delade jag motorn som blev liggandes i väntan på nya lager och kolv..
När det projektet stod still så började jag titta lite på en av dom andra monarpederna, en röd 52.a Speedy. Den saknar gashandtag och fälgarna är av fel storlek och saknar däck. Jag bestämde mig i alla fall för att om jag kunde få någon gnista, sagt och gjort mopeden hissades upp i taket då jag saknar någon form av depåstöd och fick gnista direkt!
Snabbt ner till macken och köpte lite bensin och startgas!
blandade till en 5% blandning till den och fyllde på tanken då
läcker den som ett såll =( plockade loss motorn och riktar in mig på förgasaren.
När jag skruvat upp den så ser jag att både nål och trottel saknas.
Som tur är har jag x-antal bing 1/9,5/41 liggandes så jag bytte snabbt till en
annan förgasare och skruvade dit motorn igen. Då kom jag på att jag saknar en gummibit för att få luftfiltret att fungerar.
(är det helt galet att starta motorn utan luftfilter en kortare stund?)
Skitsamma jag kopplar på bränsle och allt där till.
Jag hör hur den försöker starta men inte riktigt vill gå igång, så jag börjar spruta lite startgas i förgasaren och efter ett par försök går den igång 3-4sekunder innan den dör..? ska man ge gas när man försöker trampa igång den?
Jag börjar nu fundera på vad felet kan vara?
Kall motor? kallgarage och ca -1c där.
Fel tändstift? inte samma tändstift som det står att jag ska ha i "stora tvåtaktsboken"
Fel läge på nålen? räknar man hacken uppifrån? dvs hack1=överst?
i "stora tvåtaktsboken" står det läge 2-3, ska man köra något annat läge nu
när det är kallt ute?
-----------------------------------------------------

http://www.youtube.com/watch?v=LPgYk7DpD8g
lyckan är obeskrivlig, plockade ner förgasaren i delar och bytte ut lite saker som jag trodde kunde vara felet sen bytte jag till ett gammalt isolator tändstift och den startade direkt.. <!-- </EdIndex> --></div>
När det projektet stod still så började jag titta lite på en av dom andra monarpederna, en röd 52.a Speedy. Den saknar gashandtag och fälgarna är av fel storlek och saknar däck. Jag bestämde mig i alla fall för att om jag kunde få någon gnista, sagt och gjort mopeden hissades upp i taket då jag saknar någon form av depåstöd och fick gnista direkt!
Snabbt ner till macken och köpte lite bensin och startgas!
blandade till en 5% blandning till den och fyllde på tanken då
läcker den som ett såll =( plockade loss motorn och riktar in mig på förgasaren.
När jag skruvat upp den så ser jag att både nål och trottel saknas.
Som tur är har jag x-antal bing 1/9,5/41 liggandes så jag bytte snabbt till en
annan förgasare och skruvade dit motorn igen. Då kom jag på att jag saknar en gummibit för att få luftfiltret att fungerar.
(är det helt galet att starta motorn utan luftfilter en kortare stund?)
Skitsamma jag kopplar på bränsle och allt där till.
Jag hör hur den försöker starta men inte riktigt vill gå igång, så jag börjar spruta lite startgas i förgasaren och efter ett par försök går den igång 3-4sekunder innan den dör..? ska man ge gas när man försöker trampa igång den?
Jag börjar nu fundera på vad felet kan vara?
Kall motor? kallgarage och ca -1c där.
Fel tändstift? inte samma tändstift som det står att jag ska ha i "stora tvåtaktsboken"
Fel läge på nålen? räknar man hacken uppifrån? dvs hack1=överst?
i "stora tvåtaktsboken" står det läge 2-3, ska man köra något annat läge nu
när det är kallt ute?
-----------------------------------------------------

http://www.youtube.com/watch?v=LPgYk7DpD8g
lyckan är obeskrivlig, plockade ner förgasaren i delar och bytte ut lite saker som jag trodde kunde vara felet sen bytte jag till ett gammalt isolator tändstift och den startade direkt.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter nu och försöker lista ut hur omkopplaren fungerar,
det finns 3st lägen på den.
läge 1 så leder ingen av kopplingarna till varandra,
min tanke= ingen belysning
läge 2 leder mellan koppling 1-2 och 1-3
min tanke= fram och bakljus
läge 3 leder mellan 1-2 och 1-4
min tanke= dödare
Kopplingar:
0:-ström ramen.
1:+ström från svänghjulet
2:framljuset
3:bakljuset
4:kortslutning-ramen
kan detta stämma? <!-- </EdIndex> --></div>
det finns 3st lägen på den.
läge 1 så leder ingen av kopplingarna till varandra,
min tanke= ingen belysning
läge 2 leder mellan koppling 1-2 och 1-3
min tanke= fram och bakljus
läge 3 leder mellan 1-2 och 1-4
min tanke= dödare
Kopplingar:
0:-ström ramen.
1:+ström från svänghjulet
2:framljuset
3:bakljuset
4:kortslutning-ramen
kan detta stämma? <!-- </EdIndex> --></div>
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->borde det inte finnas hel och halvljus? <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det brukar gå ut två sladdar från tändplattan, en till lyse/tuta och en separat för dödning. Har du bara en kan den andra vara avklippt vid tändplattan eller så har det aldrig funnits någon (vet ej riktigt hur det är med stensholm). årsmodellen är ju tidig och jag vet inte, men kanske är det så att det aldrig funnits dödare utan det kanske varit pys. sen ser jag att tändspolen är bytt så det kanske är nån som varit där och fipplat bort kortslutningskabeln <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jajamän, pysen släpper ut kompritionen (stavas?) ur cylindern och motorn stannar. det är en liten ventil som öppnas med ett reglage på styret och som fjädras tillbaka med en liten fjäder. <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu tror jag att jag gjort en dum sak =/
efter jag flyttat motorn och kopplat in all elen och fått det till att fungera
så tänkte jag provstarta sagt och gjort. Den gick fint men båda kedjorna
var 2-3länkar förlånga så jag plockade fram vinkelslipen och drag två länkar
på båda. Det blev perfekt men då ser jag på den andra moppe ramen att det sitter en kedjespännare på "svingen"
Så nu till min fråga, vad är den till för? behöver jag köpa en ny kedja nu som är 2-3länkar förlång och flytta över kedjespännaren? <!-- </EdIndex> --></div>
efter jag flyttat motorn och kopplat in all elen och fått det till att fungera
så tänkte jag provstarta sagt och gjort. Den gick fint men båda kedjorna
var 2-3länkar förlånga så jag plockade fram vinkelslipen och drag två länkar
på båda. Det blev perfekt men då ser jag på den andra moppe ramen att det sitter en kedjespännare på "svingen"
Så nu till min fråga, vad är den till för? behöver jag köpa en ny kedja nu som är 2-3länkar förlång och flytta över kedjespännaren? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska försöka reda ut lite åt dig Oldie
Nu pratar vi JLO FP50 molor
Kedjorna:
Den vänstra (moppekedjan) ska du spänna genom att flytta hjulet
Sen spänner du den högra (cykelkedjan) med "spännrullen"
Cykelkedjan ska vara så lång att den fortfarande är slak när möppekedjan är spänd
Pysen ska egenligen användas vid start för att inte kopplingen ska slira
man trampar iväg med pedalerna , håller inne pysen , släpper kopplingen
så motorn snurrar sen släpper man pysen och då startar den
Detta tycker jag ger svaret på sista frågan
På min sitter pysen på höger sida
eftersom man annars måsle manövrera både pysen och kopplingen samtdigt med samma hand <!-- </EdIndex> --></div>
Nu pratar vi JLO FP50 molor
Kedjorna:
Den vänstra (moppekedjan) ska du spänna genom att flytta hjulet
Sen spänner du den högra (cykelkedjan) med "spännrullen"
Cykelkedjan ska vara så lång att den fortfarande är slak när möppekedjan är spänd
Pysen ska egenligen användas vid start för att inte kopplingen ska slira
man trampar iväg med pedalerna , håller inne pysen , släpper kopplingen
så motorn snurrar sen släpper man pysen och då startar den
Detta tycker jag ger svaret på sista frågan
På min sitter pysen på höger sida
eftersom man annars måsle manövrera både pysen och kopplingen samtdigt med samma hand <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 
