F50 renovering
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej ricky ! jag har själv en cresent F50glx som jag har totalrenoverat och det sitter en EKF motor med atena 80cc och lite mer vad jag undrar vad det är för däck dim du har köpt och vad köpte du dom mvh kjelle PS jag vet om en totalrenoverad F50 glx den röda färgen om någon är intresserad mvh kjelle <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stötdämparna byttes mot en ny fälgbana, men den var av ännu värre kvalitet...
Krom runt halva fälgen som kändes som smärgelduk, ekerhål vassare än
rakblad och inte en tendens att vara rak eller rund på något sätt.
Man blir förbannad men jag valde ändå att försöka ekra upp den.


Ett "man tager vad man haver" riktställ.

Man fick koncentrera sig på att få ena insidan rak och rund.
Men då svajade det lite på andra sitan av fälgen, fast det blev absolut tillräckligt bra för att sitta på detta projekt.

Sen har jag jobbat vidare lite med motorn..
Här har blockhalvorna fått nya ramlager, NOS kopplingslager, nya lagerrullar och ring för utgående samt ny bussning för mellanaxeln

Veven shimsas in, med värme så krävs bara handkraft för att pressa dit de inre banorna.

Gängrensning av blocken.

Gängrensning på skruvarna, allt var rejält ihopgeggat innan.

Här kollas hur portarna matchar varandra..

och ristas in i cylindern för kommande portning.

högst en hundradel gick att tvinga fram, men snurrar såpass lätt att det med oljiga fingrar direkt på axeln går att snurra runt.

Utgående blev också tight och fint, fick slipa lite på axeln för att få igenom den med nya lagerrullar då den var anfektad troligen av ett "kedjehopp"

Mellanaxeln hamnade också på nära nollspel men snurrar lätt.

Slutligen kicken.

Vidare har tank och kåpor anlänt från lackeraren, men dessa får ni hålla tillgodo med tills jag hunnit putsa upp tanklocket
mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Krom runt halva fälgen som kändes som smärgelduk, ekerhål vassare än
rakblad och inte en tendens att vara rak eller rund på något sätt.
Man blir förbannad men jag valde ändå att försöka ekra upp den.
Ett "man tager vad man haver" riktställ.
Man fick koncentrera sig på att få ena insidan rak och rund.
Men då svajade det lite på andra sitan av fälgen, fast det blev absolut tillräckligt bra för att sitta på detta projekt.
Sen har jag jobbat vidare lite med motorn..
Här har blockhalvorna fått nya ramlager, NOS kopplingslager, nya lagerrullar och ring för utgående samt ny bussning för mellanaxeln
Veven shimsas in, med värme så krävs bara handkraft för att pressa dit de inre banorna.
Gängrensning av blocken.
Gängrensning på skruvarna, allt var rejält ihopgeggat innan.
Här kollas hur portarna matchar varandra..
och ristas in i cylindern för kommande portning.
högst en hundradel gick att tvinga fram, men snurrar såpass lätt att det med oljiga fingrar direkt på axeln går att snurra runt.
Utgående blev också tight och fint, fick slipa lite på axeln för att få igenom den med nya lagerrullar då den var anfektad troligen av ett "kedjehopp"
Mellanaxeln hamnade också på nära nollspel men snurrar lätt.
Slutligen kicken.
Vidare har tank och kåpor anlänt från lackeraren, men dessa får ni hålla tillgodo med tills jag hunnit putsa upp tanklocket
mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:hmm: ser ju inte helt lätt ut att ekra om ett hjul, skulle ha behövt göra detta själv oxå...
men... <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag behövde ekra upp ett nytt bakhjul till min gamla Compact. Jag fick en bättre begagnade fälg och ekrar av Conrad. Efter 4 försök fick jag det hur bra som helst! Skam den som ger sig.
<!-- </EdIndex> --></div>
Det går med lite tålamod och att tjuvtitta på ett färdigt hjul.Raketaren skrev:ser ju inte helt lätt ut att ekra om ett hjul, skulle ha behövt göra detta själv oxå...
men...
Jag behövde ekra upp ett nytt bakhjul till min gamla Compact. Jag fick en bättre begagnade fälg och ekrar av Conrad. Efter 4 försök fick jag det hur bra som helst! Skam den som ger sig.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanske värt att göra ett försök..har ju ett typehjul som skulle behöva lite omtanke...
är väl förmodligen modet att prova som saknas..
<!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
Conrad Engström
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund