Korklameller Sachs - hur bedöma skicket?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Korklameller Sachs - hur bedöma skicket?

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på att pula med en Sachsmotor från ca 1955. Den har lameller med kork som ser rätt ok ut.

Korken är blöt av olja så torkskador finns inte. Däremot hade hela paketet klibbat ihop så jag fick bända isär skivorna. Alla metallytor i korgen hade ett lätt ytrostskikt/smuts som jag enkelt putsade bort. Motsvarande smuts/rost finns på själva korken vad jag kan se. Kanske kan jag försiktigt putsa av korken med ett slippapper på ett plant underlag?

Vad tror ni?

Skulle vara kul att kunna använda dom.

Funkar vanlig ATF även till dessa lameller? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: Korklameller Sachs - hur bedöma skicket?

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Funkar vanlig ATF även till dessa lameller?
Hur törs du nämna ATF när du håller på med sachs <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Re: Korklameller Sachs - hur bedöma skicket?

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
Pälle skrev:Funkar vanlig ATF även till dessa lameller?
Hur törs du nämna ATF när du håller på med sachs
Jag törs nu när Tompa inte är kvar på forumet :lol:

Skämt åsido, kolla här; http://www.raketsport.com/olja.htm

Står dock inget om korklameller. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På tyska ebay brukar nån firma sälja ersätningslameller för korklamellerna, där står det mått specat, men jag har inte noterat det.
så vill du ha måttet får du ta ett par timmar att bläddra igenom sachsavdelningen där. kommer bara ihåg att det var 5,nånting MM

Putsa dom rena, montera, kolla hur det drar. är mitt råd.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:På tyska ebay brukar nån firma sälja ersätningslameller för korklamellerna, där står det mått specat, men jag har inte noterat det.
så vill du ha måttet får du ta ett par timmar att bläddra igenom sachsavdelningen där. kommer bara ihåg att det var 5,nånting MM

Putsa dom rena, montera, kolla hur det drar. är mitt råd.

erlan
'

Förvisso så är det enklast egentligen, speciellt nu då jag lärt mig hur man demonterar kopplingen utan att använda tvingar och andra farliga metoder.

Tror ni på ATF? ATF funkar ju till Sachs och korklameller ska vara rätt okänsliga för vilken olja man använder. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm Pälle..I Den stora tvåtaktsboken gör Jim korklameller av vanliga vinkorkar...kanske kan vara nåt... :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Billykid, På 50 talet när min far renoverda flera 98 cc så använde han också vanlig buteljkork till lameller, och som han köpte i affären hemma, gick hur bra som helst. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Billykid, På 50 talet när min far renoverda flera 98 cc så använde han också vanlig buteljkork till lameller, och som han köpte i affären hemma, gick hur bra som helst. :lol:
Hmm måste ju nästan vara samma sak skulle jag tro vinkrok å buteljkork...**L'** :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror att det man ska akta sig för är att man inte blandar ihop dom här plastkorkarna med vanliga vinkorkar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruvkorkar staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kork kan man ju ta i från skallen. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:Kork kan man ju ta i från skallen. :D
Inte här! Har mycket hårdare material i mitt, hårt trä :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Putsa och gnida, men varför?
Ta isär och montera tillbaka där dom satt utan slipning. Vänd dom inte eller byt plats med dom. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har hört att man kan koka dem då de har klibbat ihop för att de inte ska klibba ihop så fort igen.... Någon som provat??? <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Putsa och gnida, men varför?
Ta isär och montera tillbaka där dom satt utan slipning. Vänd dom inte eller byt plats med dom.
Så jag ska strunta i ev dynga och avlagringar och låta det nötas bort av sig självt? Tja, varför inte, får väl byta olja efter några mil isåfall :D Borde nog göras iallafall. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar