Korklameller Sachs - hur bedöma skicket?
Korklameller Sachs - hur bedöma skicket?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på att pula med en Sachsmotor från ca 1955. Den har lameller med kork som ser rätt ok ut.
Korken är blöt av olja så torkskador finns inte. Däremot hade hela paketet klibbat ihop så jag fick bända isär skivorna. Alla metallytor i korgen hade ett lätt ytrostskikt/smuts som jag enkelt putsade bort. Motsvarande smuts/rost finns på själva korken vad jag kan se. Kanske kan jag försiktigt putsa av korken med ett slippapper på ett plant underlag?
Vad tror ni?
Skulle vara kul att kunna använda dom.
Funkar vanlig ATF även till dessa lameller? <!-- </EdIndex> --></div>
Korken är blöt av olja så torkskador finns inte. Däremot hade hela paketet klibbat ihop så jag fick bända isär skivorna. Alla metallytor i korgen hade ett lätt ytrostskikt/smuts som jag enkelt putsade bort. Motsvarande smuts/rost finns på själva korken vad jag kan se. Kanske kan jag försiktigt putsa av korken med ett slippapper på ett plant underlag?
Vad tror ni?
Skulle vara kul att kunna använda dom.
Funkar vanlig ATF även till dessa lameller? <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Korklameller Sachs - hur bedöma skicket?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hur törs du nämna ATF när du håller på med sachs <!-- </EdIndex> --></div>Pälle skrev:Funkar vanlig ATF även till dessa lameller?
Ordförande i Hallstamoppers 

Re: Korklameller Sachs - hur bedöma skicket?
Skämt åsido, kolla här; http://www.raketsport.com/olja.htm
Står dock inget om korklameller. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag törs nu när Tompa inte är kvar på forumetBraxmatte skrev:Hur törs du nämna ATF när du håller på med sachsPälle skrev:Funkar vanlig ATF även till dessa lameller?

Skämt åsido, kolla här; http://www.raketsport.com/olja.htm
Står dock inget om korklameller. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På tyska ebay brukar nån firma sälja ersätningslameller för korklamellerna, där står det mått specat, men jag har inte noterat det.
så vill du ha måttet får du ta ett par timmar att bläddra igenom sachsavdelningen där. kommer bara ihåg att det var 5,nånting MM
Putsa dom rena, montera, kolla hur det drar. är mitt råd.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
så vill du ha måttet får du ta ett par timmar att bläddra igenom sachsavdelningen där. kommer bara ihåg att det var 5,nånting MM
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Förvisso så är det enklast egentligen, speciellt nu då jag lärt mig hur man demonterar kopplingen utan att använda tvingar och andra farliga metoder.
Tror ni på ATF? ATF funkar ju till Sachs och korklameller ska vara rätt okänsliga för vilken olja man använder. <!-- </EdIndex> --></div>
'erlan skrev:På tyska ebay brukar nån firma sälja ersätningslameller för korklamellerna, där står det mått specat, men jag har inte noterat det.
erlan
Förvisso så är det enklast egentligen, speciellt nu då jag lärt mig hur man demonterar kopplingen utan att använda tvingar och andra farliga metoder.
Tror ni på ATF? ATF funkar ju till Sachs och korklameller ska vara rätt okänsliga för vilken olja man använder. <!-- </EdIndex> --></div>
<!-- </EdIndex> --></div>
Hmm måste ju nästan vara samma sak skulle jag tro vinkrok å buteljkork...**L'**alf-johan skrev:Billykid, På 50 talet när min far renoverda flera 98 cc så använde han också vanlig buteljkork till lameller, och som han köpte i affären hemma, gick hur bra som helst.

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har hört att man kan koka dem då de har klibbat ihop för att de inte ska klibba ihop så fort igen.... Någon som provat??? <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Borde nog göras iallafall. <!-- </EdIndex> --></div>
Så jag ska strunta i ev dynga och avlagringar och låta det nötas bort av sig självt? Tja, varför inte, får väl byta olja efter några mil isåfallConrad Engström skrev:Putsa och gnida, men varför?
Ta isär och montera tillbaka där dom satt utan slipning. Vänd dom inte eller byt plats med dom.