Färg på gnistan?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Peewee

Färg på gnistan?

Inlägg av Peewee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en sachsmotor å gnistan e blå. E det okey då om inte vad ska den vara för färg? Tycker nämligen inte den går som den ska. <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den skal vara blå-lila <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gnistan ska vara blå. Hur ser stiftet ut i övrigt. Brunt, svartsotigt, vitbränt? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Peewee

Inlägg av Peewee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okey. Tack för svaren. Har bytt tändstift. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har skrivit det förr. Fin gnista utanför cylindern, betyder inte att det fins gnista under kopression. Systemet är byggt för att utanför cylindern kunna hoppa 7-8 mm, vilket motsvarar 0,7 mm under kopression. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Ett enkelt testverktyg gör man genom att knippsa av jordelektroden.
På så vis får man ett tändstift med lång gniststräcka, ypperligt för att köra ett spänningsprov av tändspänningen.
Använd ett nytt tändstift, välj typ så att du får den gniststräcka som känns lagom, tipset är ju att ha flera stift med olika gniststräckor.

Som Conrad påpekade så är det tämligen värdelöst att prova om gnistan förmår hoppa 0.7 mm vid atmosfärstryck. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kokusan (utanför) gnistan ser jag knappt, men det fungerar finfint <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Kokusan (utanför) gnistan ser jag knappt, men det fungerar finfint
Obs inte vetenskapligt, bara min egen uppfattning/åsikt.

Hade Kokusan på min förra Mamba. Samma fenomen. Jag fick det då till att det är sån kräm i det systemet att gnistan antar en mera vitaktig färg, pga högre temp på den och därmed blir svår att se. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grabbar mera gnista , alltför många tappade gnistor :P <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har märkt att vissa CDI-system har en tendens att knappt ge någon nämnvärd gnista när man testar på ett normalt gnistgap ute i fria luften, men när man ökar gnistlängden så märks det desto tydligare att det finns gott om kraft. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Gnistans brinntid torde spela betraktaren ett spratt, har man ett kapacitivt system där en tyristor dumpar energin i spolen så är brinntiden mycket kort. Gnistan kan då uppfattas som klen. <!-- </EdIndex> --></div>
Peewee

Inlägg av Peewee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har orginal tändsystem. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar