mcb 1238

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
a@westman
Inlägg: 452
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timmersdala Skövde sweden

mcb 1238

Inlägg av a@westman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tja på er. ny här. eller ja ny o ny. har allt smygläst som fan på denna absolut bästa moppe sida jag hittat :P

det e så här. jag har en mcb 1238 som skulle behöva en ny koplingsvajer.
men kollar man på motorn så ser det ut som om man måste klyva hela motorn. ska det verkligen behövas????......

vad heter motorn som sitter på en 1238a :P

skulle vilja ha igång den igen nu i sommar så man kan varigera sig med suzuki mopparna som jag huvudsakligen syslar lite lätt med( har bara 6 st :lol: :lol: :lol: ).

ps. vart kan man hitta delar typ vajrar o små saker till en 1238a <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen hit!


Klyva motorn för att byta kopplingsvajer?
Det hoppas jag verkligen inte att det ska behövas...
Ettansmopeder ska ha ( om jag inte har helt fel )
Har du bild på dem? Och dina suka mopeder oxå kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
a@westman
Inlägg: 452
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timmersdala Skövde sweden

Inlägg av a@westman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

som synes på bilden så går vajern rakt in i motorn (under tutan) har lossat på dom kåpor som går utan o plocka bort tänning mm. o man kommer fan inte åt vajern :roll: risken är väll att man måste plocka ner hela motorn :?

ska lägga upp lite mer bilder på moppen o ev suzukina senare :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig att man måste öppna motorn för att byta den vajern, inte så roligt men det är ju åtminstone inte mycket grejer därinne. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dra av höljet så ser du! <!-- </EdIndex> --></div>
a@westman
Inlägg: 452
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timmersdala Skövde sweden

Inlägg av a@westman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hmm jobbigt.. fast då kan man ju passa på o göra rent motorn ordentligt :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Dra av höljet så ser du!
Ja det kanske går att "häkta av" vajern när man kan se bättre :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:
Conrad Engström skrev:Dra av höljet så ser du!
Ja det kanske går att "häkta av" vajern när man kan se bättre :D
Jag har haft en som jag skrämmde upp :roll: :D Sågade sönder cylindern för att komma åt utblåset. Mitt i vevhuset byggde jag ett redventilhus och monterade redventil från Derby.
Jo lite pillrande och vireändan kommer ut. Kolla lagren till planethjulen, dom brukar vingla ganska bra.
Om den gick bra :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
a@westman
Inlägg: 452
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timmersdala Skövde sweden

Inlägg av a@westman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok. så det kan kanske gå då. har kollat in i hålet där vajern kommer ut men tyckte det såg helt omöjligt ut :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Stickan56
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 aug 2009, 23:00
Ort: Sollentuna

Byte wire

Inlägg av Stickan56 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessa sidor ur manualen till 1238 beskriver hur man gör.

http://img810.imageshack.us/i/img134a.jpg/
http://img690.imageshack.us/i/img135m.jpg/

//Stickan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar