Flinta cylinder svarvas

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:
Den bommen funkar bra. Nästa storlek på skaft är 32mm och det är lite
trångt i en 38mm cylinder. men man kan slipa av baksidan om man hittar en sån. Men han viste ju vad grejorna kostar ochså.

erlan
??
nypriset är långt över 2000:- +moms så det är inte så farligt tycker jag.
man ska inte räkna med att få allt gratis bara för att man är snål :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har svarvat cylindrar med roterande axel med justerbart stål. Cylindern sitter fast på tvärsliden. Gäller om man har en vek svarv. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kejsaren skrev:
erlan skrev:
Den bommen funkar bra. Nästa storlek på skaft är 32mm och det är lite
trångt i en 38mm cylinder. men man kan slipa av baksidan om man hittar en sån. Men han viste ju vad grejorna kostar ochså.

erlan
??
nypriset är långt över 2000:- +moms så det är inte så farligt tycker jag.
man ska inte räkna med att få allt gratis bara för att man är snål :lol:
Ska jag köpa ett nytt svarvstål väljer jag definitivt ett stål för en modernare platta än TP?? . Ok den funkar utmärkt för vissa jobb,
t.ex. svarva en cylinder eller svarva kortspånig gulmetall. men jag tycker det är för krångligt att laborera med den lösa spånbrytaren. och utbudet av plattor är ju ochså mindre. även om det fortfarande finns det man normalt kan behöva.

För er som inte är så insatta så är den här varianten av vändskärshållare
en av dom första med vändskär. 70-talskonstruktion om jag inte tar misste. här ligger hela plattan vinklad positivt och man kör nästan alltid med positiv skärvinkel. modernare svarvstål liger plattan plant eller negativt vinklad och positiva skärvinklar är slipade i plattan.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar