ska bygga en så behöver veta hur man ska göra56:an skrev:Tänk dig för nu ilogurra, höra det där kedjerasslandet är ingen höjdare precis...
Kedjor rasslar, kuggväxlar tjuter men tandrem går tyst(piano)
Tandrem (syncroflexrem)
Jag tycker inte det rasslar nåt med kedjedrift direkt, däremot får man ju en helt annan driftsäkerhet.
Vevaxeln kan man göra om den man har, bara att svarva av och fräsa ansatser och sedan gänga för muttern (jag gjorde det med en fil på den tiden man tog vad man hade hemma). Men man behöver ju drevet ändå, vilket ju går att ordna också om man har resurser förståss.
Jag ska sätta kedjedrift på en motor vid tillfälle, har två satser liggandes på bra o ha hyllan
Vevaxeln kan man göra om den man har, bara att svarva av och fräsa ansatser och sedan gänga för muttern (jag gjorde det med en fil på den tiden man tog vad man hade hemma). Men man behöver ju drevet ändå, vilket ju går att ordna också om man har resurser förståss.
Jag ska sätta kedjedrift på en motor vid tillfälle, har två satser liggandes på bra o ha hyllan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
kedje drift? bra å ha nått att utgå från, som har funkat...56:an skrev:Bygga vaddå????
Vad jag kommer ihåg är det förutom kopplingskorgen även en annan vevaxel som krävs och ett litet kedjedrev på den. Sedan måste du ha rullkedja. Jag kan ha sådan ny på metervara men då måste jag kolla först.
Tack för att du säger det!Amarace skrev:Jag tycker inte det rasslar nåt med kedjedrift direkt, däremot får man ju en helt annan driftsäkerhet.
Vevaxeln kan man göra om den man har, bara att svarva av och fräsa ansatser och sedan gänga för muttern (jag gjorde det med en fil på den tiden man tog vad man hade hemma). Men man behöver ju drevet ändå, vilket ju går att ordna också om man har resurser förståss.
Jag ska sätta kedjedrift på en motor vid tillfälle, har två satser liggandes på bra o ha hyllan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det har jag gjort men det var länge se'n. Hade minst ett dussin olika hängselmopeder och mest Novoletter. Nu kör jag inte alls... men i sommar kanske, kanske något av projekten kommer igång. Den sämsta först hoppas jag. <!-- </EdIndex> --></div>Amarace skrev:Kör du med rem mellan utgående axel på motorn och bakhjul också?
Vad är en 428 kedja?ilogurra skrev:Bättre då säger jag! på med en 428 kedja så kan man trimma sen![]()
För övrigt tror jag att en ny (inte nygammal "NOS") Synchroflex rem klarar rätt bra effektöverföring vid det varvtalet det är frågan om men det är viktigt att remhjulen är fullt friska och inte slitna. En "burn out" på torr asfalt kanske inte är att rekommendera förstås....
Storleken på kedjan. en moped har 415 mellan motorn och bakhjulet56:an skrev:Vad är en 428 kedja?
För övrigt tror jag att en ny (inte nygammal "NOS") Synchroflex rem klarar rätt bra effektöverföring vid det varvtalet det är frågan om men det är viktigt att remhjulen är fullt friska och inte slitna. En "burn out" på torr asfalt kanske inte är att rekommendera förstås....
Ja de gör dem nog. men går den av blire dyrt
Vad tror du om att fräsa ett primärdrev i stål? ( det främre)
Har grejer till det. En på pappas jobb tar det i CNC fräsen
Jag tror det går bra och det grundar jag på att så gott som alla bilar har "tandremshjulet" (kuggremsdrevet) utfört i stål på vevaxeln.ilogurra skrev:Vad tror du om att fräsa ett primärdrev i stål? ( det främre)
För övrigt gillar jag din fråga som anknyter till något jag själv undrar:
Är det lätt eller svårt att få tag på en tandrulle till JLO G50 Piano?
Det var det jag tänkte också!56:an skrev:
Jag tror det går bra och det grundar jag på att så gott som alla bilar har "tandremshjulet" (kuggremsdrevet) utfört i stål på vevaxeln.
För övrigt gillar jag din fråga som anknyter till något jag själv undrar:
Är det lätt eller svårt att få tag på en tandrulle till JLO G50 Piano?
Nja, letar man på marknader så kan man allt hitta!
Ps säljer delar till kick motorer