Tandrem (syncroflexrem)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Tänk dig för nu ilogurra, höra det där kedjerasslandet är ingen höjdare precis...

Kedjor rasslar, kuggväxlar tjuter men tandrem går tyst 8) (piano)
ska bygga en så behöver veta hur man ska göra slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Bygga vaddå????

Vad jag kommer ihåg är det förutom kopplingskorgen även en annan vevaxel som krävs och ett litet kedjedrev på den. Sedan måste du ha rullkedja. Jag kan ha sådan ny på metervara men då måste jag kolla först.
Amarace

Inlägg av Amarace »

Jag tycker inte det rasslar nåt med kedjedrift direkt, däremot får man ju en helt annan driftsäkerhet.

Vevaxeln kan man göra om den man har, bara att svarva av och fräsa ansatser och sedan gänga för muttern (jag gjorde det med en fil på den tiden man tog vad man hade hemma). Men man behöver ju drevet ändå, vilket ju går att ordna också om man har resurser förståss.

Jag ska sätta kedjedrift på en motor vid tillfälle, har två satser liggandes på bra o ha hyllan :)
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

56:an skrev:Bygga vaddå????

Vad jag kommer ihåg är det förutom kopplingskorgen även en annan vevaxel som krävs och ett litet kedjedrev på den. Sedan måste du ha rullkedja. Jag kan ha sådan ny på metervara men då måste jag kolla först.
kedje drift? bra å ha nått att utgå från, som har funkat...
Amarace skrev:Jag tycker inte det rasslar nåt med kedjedrift direkt, däremot får man ju en helt annan driftsäkerhet.

Vevaxeln kan man göra om den man har, bara att svarva av och fräsa ansatser och sedan gänga för muttern (jag gjorde det med en fil på den tiden man tog vad man hade hemma). Men man behöver ju drevet ändå, vilket ju går att ordna också om man har resurser förståss.

Jag ska sätta kedjedrift på en motor vid tillfälle, har två satser liggandes på bra o ha hyllan :)
Tack för att du säger det! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Så länge det finns tandremmar att köpa blir det inga rullkedjor i mina ILO:s... Aldrig No, No Never.... :freakin mad:
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

56:an skrev:Så länge det finns tandremmar att köpa blir det inga rullkedjor i mina ILO:s... Aldrig No, No Never.... :freakin mad:
De måste vara billigare att ha såna? :? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:Så länge det finns tandremmar att köpa blir det inga rullkedjor i mina ILO:s... Aldrig No, No Never.... :freakin mad:
Kör du med rem mellan utgående axel på motorn och bakhjul också? :wink:

Nä, smaken är ju som baken som tur är.
Forumsponsor

ilogurra skrev:De måste vara billigare att ha såna? :? :?
Billigare å billigare.... Det finns väl andra fördelar....
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

56:an skrev:
ilogurra skrev:De måste vara billigare att ha såna? :? :?
Billigare å billigare.... Det finns väl andra fördelar....
Bättre då säger jag! på med en 428 kedja så kan man trimma sen 8) 8)
Forumsponsor

Amarace skrev:Kör du med rem mellan utgående axel på motorn och bakhjul också? :wink:
Det har jag gjort men det var länge se'n. Hade minst ett dussin olika hängselmopeder och mest Novoletter. Nu kör jag inte alls... men i sommar kanske, kanske något av projekten kommer igång. Den sämsta först hoppas jag. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

ilogurra skrev:Bättre då säger jag! på med en 428 kedja så kan man trimma sen 8) 8)
Vad är en 428 kedja? :eh?:
För övrigt tror jag att en ny (inte nygammal "NOS") Synchroflex rem klarar rätt bra effektöverföring vid det varvtalet det är frågan om men det är viktigt att remhjulen är fullt friska och inte slitna. En "burn out" på torr asfalt kanske inte är att rekommendera förstås.... :P
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

56:an skrev:Vad är en 428 kedja? :eh?:
För övrigt tror jag att en ny (inte nygammal "NOS") Synchroflex rem klarar rätt bra effektöverföring vid det varvtalet det är frågan om men det är viktigt att remhjulen är fullt friska och inte slitna. En "burn out" på torr asfalt kanske inte är att rekommendera förstås.... :P
Storleken på kedjan. en moped har 415 mellan motorn och bakhjulet :roll:

Ja de gör dem nog. men går den av blire dyrt :oops: Tur jag har en extra nu!

Vad tror du om att fräsa ett primärdrev i stål? ( det främre)
Har grejer till det. En på pappas jobb tar det i CNC fräsen
Forumsponsor

ilogurra skrev:Vad tror du om att fräsa ett primärdrev i stål? ( det främre)
Jag tror det går bra och det grundar jag på att så gott som alla bilar har "tandremshjulet" (kuggremsdrevet) utfört i stål på vevaxeln.

För övrigt gillar jag din fråga som anknyter till något jag själv undrar:

Är det lätt eller svårt att få tag på en tandrulle till JLO G50 Piano?
Forumsponsor

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 10:16, redigerad totalt 1 gång.
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

56:an skrev:
Jag tror det går bra och det grundar jag på att så gott som alla bilar har "tandremshjulet" (kuggremsdrevet) utfört i stål på vevaxeln.

För övrigt gillar jag din fråga som anknyter till något jag själv undrar:

Är det lätt eller svårt att få tag på en tandrulle till JLO G50 Piano?
Det var det jag tänkte också! :)

Nja, letar man på marknader så kan man allt hitta! :) men ganska svår funna är dem :( Köpte 2 kick motorer av en kompis med ett fint remhjul å ett lite mer slitet för en billig peng.

Ps säljer delar till kick motorer :wink: Ds
Skriv svar