Saxar in allt som hänt, blir väl lite halvkonstigt men det får ni leva med!
Såhär såg utgångsobjektet ut, sitter 2pet flintamotor i original men den satt inte i speciellt länge i min ägo då det fanns planer för helt andra saker under skalet.. Det yttre ska lämnas precis som det är, och alla modifikationer ska synas så lite som möjligt. En riktig sleeper med andra ord!

Köpte en liten cross som fick donera motorn, Kawasaki KX60. 60cc, 6vxl oxh 15hk vid 12000rpm ska nog få fart på den lilla skotern.

Lite onödigt skrot kapades bort och motorn började hitta sin plats.

Tog ett drastiskt beslut att fimpa allt vad fjädring heter för att det är så j*vla trångt överallt.. Flyttade i samma veva ut svingen för att kedjan ska gå fri.

Hi-tec "jigg" för att se till att hjulet hamnar på rätt plats sen.

Det som blev kvar av svingen.

Mätt upp lite.

Lite plåt tillkapad, inpassad och punktad.

Helsvetsat, kommer nog att boxas även i mitten sen när resten är klart.

Lite bredare sving så kedjan går fri, och nej kommer inte ha gängstång som axel, drevet kommer hamna på en distans som skruvas i gamla drevhålen, och med nya hål för det nya drevet. Kommer sitta ett fast lager i änden närmast svingen också, liknande lösning på andra sidan och eventuellt en skivbroms.

Bakre motorfäste svarvades till, ska nog stagas upp lite mot svingen också.

Frigång för mutter, likadant på andra sidan. Ska förstärka svingen i underkant eftersom röret är försvagat och jag ska köra stelt.

Crossramen fick släppa ifrån sig en bit av ramröret plus motorfästen. Det paketet bultas på motorn som i sin tur sen bultas i en fyrkantsprofil. Underlättar en hel del vid montering/demontering av motorn sen.

Provade lägga dit originaltanken, ligger på tändstiftet nu så behövs nog inte så mycket jobb för att den ska få plats! :thumbright:

Snabb mockup av avgassystemet, blir en hel del kapande och klurande innan man får till något där utan att det blir för skarpa böjar! Är nästan nödvändigt att den går dit först för att få bort så mycket längd som möjligt.
Var ett tag sen senaste uppdateringen, har till och med hunnit fylla 20 under tiden :hihi:
Fick bla. nya sulor av far min som är klassade till 150km/m vilket jag får hoppas räcker till


Svarvade distanser till lagrena i hjulet för att det inte gick att få tag på några i rätt dimension.

Sen svarvades det lite aluminium..

Som blev en drevdistans/lagerhållare. 5 hål i original bultdelning som är försänkta, och 3 nya för det nya drevet. Dom delar även på ett hål, blir lite special där..

Så blir det monterat:

Blir rätt bra.

Har också varit på marknad och köpt komplett fram och bakbroms från en reiju drac för 140kr! :thumbright:

Kommer bli fiddyskivor till det, frambromshandtaget ska vara det som sitter original och handtaget från drac ska byggas om och gömmas någonstans och styras av vajer så att styret fortfarande har sin original-look!
Nu har det hänt lite igen. Har svarvat klart och donat med "bromsskivadaptern", den sitter i hjulet med presspassning och ska även gänga i stift att låsa den med.



Har även bråkat lite med avgassystemet, lite dåliga vinklar här o där men det är ju så tråångt.. Inte dom snyggaste svetsarna heller men det ska på avgasbandage sen så. Slutkonan ska jag göra en ny för originalet hade lite knepiga vinklar och det var inte lönt att böka med det.



Men allt får plats innanför kåporna med lite marginal!

Här tänkte jag att kylaren skulle sitta med lite slitsar/hål/eller något i kåpan.

Och så avslutar vi med en liten helhetsbild!

Nya däcket påkrängt, man ser även stiften jag gängat i för att låsa bromsskiveadaptern.

Förstärkt under svingen också.

Sen så har jag den här mätaren från någon okänd bil som jag funderar på att ha där hastighetsmätaren normalt sitter, kan kännas tryggt att ha koll på tempen!
Går lite halvtrögt med projektet, men har iallafall svetsat på en ny hållare för hjulaxeln med endast ett hål i, kedjejusteringen blir med en rulle.
Ett okfäste trillade dit också.


Bankade till en ny slutkona.

På egna hjul för första gången sen jag satte kapen i den ,liten motivationshöjare

Här kommer lite av vad som hänt senaste veckan.

Knåpat till en kedjesträckare, örat i ramen är gängat för att kunna låsa bulten.

Lite fantasilös osymetrisk förstärkning av motorfästena.

Så ser det ut med hjul och kedja på, tänk att jag fick användning för ett av alla hål jag borrade åtminstone :thumbright:

Kåpan på.

Andra sidan, bromsskivan kanske är lite väl stor och iögonfallande... men den var billig! :hihi:

En liten helhetsbild kan ju inte skada! <!-- </EdIndex> --></div>