trimförgasare till flinta och andra flinta funderingar
trimförgasare till flinta och andra flinta funderingar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter här å funderar på vad ja ska skaffa för trimförgasare till min flinta. Pluggen dragen å lite uppborrat insug, planad topp å loppet borrat till 40 mm.
Funderar på en u-båt 17mm men det kanske blir för stort...nån som vet eller har nåt annat tips?
Undrar även om längden på insugsrör påverkar motorkaraktären?
Även andra bondtrims förslag tas tacksamt emot om det är nån som har nåt välbeprövat knep=) <!-- </EdIndex> --></div>
Funderar på en u-båt 17mm men det kanske blir för stort...nån som vet eller har nåt annat tips?
Undrar även om längden på insugsrör påverkar motorkaraktären?
Även andra bondtrims förslag tas tacksamt emot om det är nån som har nåt välbeprövat knep=) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Han brukar inte tala om sånt för han tycker att han har förstört så många cylindrar m.m. för att prova sig fram
Så varför ska vi andra åka "snålskjuts" på hans erfarenheter. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag skulle kunna svara åt Conrad för jag vet vad han kommer att skrivaMatte skrev:Kanske mäster Conrad kan ge några synpunkter på durationer?

Han brukar inte tala om sånt för han tycker att han har förstört så många cylindrar m.m. för att prova sig fram
Så varför ska vi andra åka "snålskjuts" på hans erfarenheter. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Trevlig Trimläsning , då blir ju 17 bing ubåt bra !! <!-- </EdIndex> --></div>Braxmatte skrev:Det finns ju trimanvisningar i olika steg till flintamotorn
Kolla här
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trimmningsanvisningarna till flinta som circulerar på nätet har väl sitt ursprung från husqvarna själva. Som jag uppfattat det så togs dom fram som service åt Husqvaranförare i knattecrossens barndom.
Annars är ju motortrimmning sedan urminnes tider omgärdat av hemlighetsmakeri och mystik. Ingen motortrimmare har väl någonsin delat med sig av sina senaste knep.
Grundprinsipen för insugets längd är ju att kort insug = efekten på höga varv. Långt insug= efekten på låga varv.
Min åsikt om flintan: pluggen ur = 13mm insug och en 12mm förgasare
är ungefär vad vevstakslagret tål.
Erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Annars är ju motortrimmning sedan urminnes tider omgärdat av hemlighetsmakeri och mystik. Ingen motortrimmare har väl någonsin delat med sig av sina senaste knep.
Grundprinsipen för insugets längd är ju att kort insug = efekten på höga varv. Långt insug= efekten på låga varv.
är ungefär vad vevstakslagret tål.
Erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->insuget är borrat till 16 mm så ja tror ja provar med en 17 u-båt till att börja med, kör med uppborrad orginal fugge nu så det borde väl inte bli sämre tycker ja.
Tänkte även köpa nytt avgassystem för det är så jäkla fult det som sitter på, men vad funkar bra?
Lite sugen på ett "trimsystem" med expansionskammare mest för det ser coolt ut..men funkar det bra när motorn inte är så trimmad?
Behöver man grövre krök?
tacksam för svar för nu äre ju bart på vägarna=) <!-- </EdIndex> --></div>
Tänkte även köpa nytt avgassystem för det är så jäkla fult det som sitter på, men vad funkar bra?
Lite sugen på ett "trimsystem" med expansionskammare mest för det ser coolt ut..men funkar det bra när motorn inte är så trimmad?
Behöver man grövre krök?
tacksam för svar för nu äre ju bart på vägarna=) <!-- </EdIndex> --></div>
Gustav Flink sålde på sin tid en "distans" på sådär 6-7 cm att sätta mellan förgasaren och cyllen på Silverpilen. Den påstods förbättra "bottendraget". Jag fattade aldrig riktigt varför men nu förstår jag det. <!-- </EdIndex> --></div>
Jättebra Erland!erlan skrev:Grundprinsipen för insugets längd är ju att kort insug = efekten på höga varv. Långt insug= efekten på låga varv.
är ungefär vad vevstakslagret tål.Erlan

Gustav Flink sålde på sin tid en "distans" på sådär 6-7 cm att sätta mellan förgasaren och cyllen på Silverpilen. Den påstods förbättra "bottendraget". Jag fattade aldrig riktigt varför men nu förstår jag det. <!-- </EdIndex> --></div>
Kör på riktigt fin olja bara.
ett färdigköpt trimsystem funkar säkert bättre än ett gammalt orginal,
även om det inte är optimalt.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
17 mm ubåtsförg. funkar säkert bra, finns ju 16 mm ubåt med.-badass- skrev:insuget är borrat till 16 mm så ja tror ja provar med en 17 u-båt till att börja med, kör med uppborrad orginal fugge nu så det borde väl inte bli sämre tycker ja.
Behöver man grövre krök?
tacksam för svar för nu äre ju bart på vägarna=)
Kör på riktigt fin olja bara.
ett färdigköpt trimsystem funkar säkert bättre än ett gammalt orginal,
även om det inte är optimalt.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>