trimförgasare till flinta och andra flinta funderingar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
-badass-

trimförgasare till flinta och andra flinta funderingar

Inlägg av -badass- »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter här å funderar på vad ja ska skaffa för trimförgasare till min flinta. Pluggen dragen å lite uppborrat insug, planad topp å loppet borrat till 40 mm.
Funderar på en u-båt 17mm men det kanske blir för stort...nån som vet eller har nåt annat tips?
Undrar även om längden på insugsrör påverkar motorkaraktären?
Även andra bondtrims förslag tas tacksamt emot om det är nån som har nåt välbeprövat knep=) <!-- </EdIndex> --></div>
Matte

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske mäster Conrad kan ge några synpunkter på durationer? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ju trimanvisningar i olika steg till flintamotorn
Kolla här <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
-badass-

Inlägg av -badass- »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo den har ja läst igenom men det är roligare att höra vad folk har för erfarenheter i verkligheten av vad som kan funka än vad som står i en text=) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Matte skrev:Kanske mäster Conrad kan ge några synpunkter på durationer?
Jag skulle kunna svara åt Conrad för jag vet vad han kommer att skriva :D
Han brukar inte tala om sånt för han tycker att han har förstört så många cylindrar m.m. för att prova sig fram
Så varför ska vi andra åka "snålskjuts" på hans erfarenheter. <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
-badass-

Inlägg av -badass- »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är inte så sugen på att sabba cylindern nåt mer utan det är främst vilken förgasare folk kan rekomendera ja är intresserad av att veta...dom är ju lite för dyra för att köpa på sig flera stycken å prova haha <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Torshällaqvarnorna som gör 80+ kör med 20 mm Delorto. Tidigare 17 bing och krongel med munstycken. <!-- </EdIndex> --></div>
Matte

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så det är alltså OK att tipsa om allt från styrlås-byten till cylinderborrning och Sachsaha men INTE durationer? Nu fattar jag tyvärr ingenting :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I bland är det kanske meningen att man inte ska fatta :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Forumet är väl till för att vi ska hjälpa varandra och dela med oss av våra erfarenheter.
Det skulle vara synd att andra måste göra samma misstag som en själv gjort. Det blir många sabbade cylindrar det. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Dan L

Inlägg av Dan L »

Braxmatte skrev:Det finns ju trimanvisningar i olika steg till flintamotorn
Kolla här
Trevlig Trimläsning , då blir ju 17 bing ubåt bra !! <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trimmningsanvisningarna till flinta som circulerar på nätet har väl sitt ursprung från husqvarna själva. Som jag uppfattat det så togs dom fram som service åt Husqvaranförare i knattecrossens barndom.
Annars är ju motortrimmning sedan urminnes tider omgärdat av hemlighetsmakeri och mystik. Ingen motortrimmare har väl någonsin delat med sig av sina senaste knep.
Grundprinsipen för insugets längd är ju att kort insug = efekten på höga varv. Långt insug= efekten på låga varv.
Min åsikt om flintan: pluggen ur = 13mm insug och en 12mm förgasare
är ungefär vad vevstakslagret tål.

Erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-badass-

Inlägg av -badass- »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->insuget är borrat till 16 mm så ja tror ja provar med en 17 u-båt till att börja med, kör med uppborrad orginal fugge nu så det borde väl inte bli sämre tycker ja.

Tänkte även köpa nytt avgassystem för det är så jäkla fult det som sitter på, men vad funkar bra?
Lite sugen på ett "trimsystem" med expansionskammare mest för det ser coolt ut..men funkar det bra när motorn inte är så trimmad?
Behöver man grövre krök?

tacksam för svar för nu äre ju bart på vägarna=) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

erlan skrev:Grundprinsipen för insugets längd är ju att kort insug = efekten på höga varv. Långt insug= efekten på låga varv.
Min åsikt om flintan: pluggen ur = 13mm insug och en 12mm förgasare
är ungefär vad vevstakslagret tål.Erlan
Jättebra Erland! :)

Gustav Flink sålde på sin tid en "distans" på sådär 6-7 cm att sätta mellan förgasaren och cyllen på Silverpilen. Den påstods förbättra "bottendraget". Jag fattade aldrig riktigt varför men nu förstår jag det. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

-badass- skrev:insuget är borrat till 16 mm så ja tror ja provar med en 17 u-båt till att börja med, kör med uppborrad orginal fugge nu så det borde väl inte bli sämre tycker ja.

Tänkte även köpa nytt avgassystem för det är så jäkla fult det som sitter på, men vad funkar bra?
Lite sugen på ett "trimsystem" med expansionskammare mest för det ser coolt ut..men funkar det bra när motorn inte är så trimmad?
Behöver man grövre krök?

tacksam för svar för nu äre ju bart på vägarna=)
17 mm ubåtsförg. funkar säkert bra, finns ju 16 mm ubåt med.
Kör på riktigt fin olja bara.
ett färdigköpt trimsystem funkar säkert bättre än ett gammalt orginal,
även om det inte är optimalt.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar