Renovering av min Monark Flaka

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej å tack! jo de stämmer att den låg på blocket , jag ringde på den och han bodde bara 3 km i från oss :D så de blev affär efter en kraftig prisförändring :wink:

Däcken är jag jätte intresserad av!

Framdäck: 4,00-8 (16x4) Värnamo
Bakdäck: 20x2½ Trelleborg

Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska kolla om framdäcken. Backdäck har jag tyvärr inte något, men det finns idag en gångbar dimension som motsvarar den du skriver ovan som är en gammal benämning (anger däckets ytterdiameter nominellt i tum och däckshöjden i tum). För att ytterligare virra till det lite måste jag berätta att det finns "verktum", "norsk tum", "dansk tum", "engelsk tum" osv. Vanligast här är engelsk tum (inch) och den gamla svenska "verktummen" som är något kortare än en engelsk tum "inch".

Däcksbeteckningar, smörjoljebeteckningar och kilremsbeteckningar är krångligt värre. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amstaff_Loco skrev:Hej å tack! jo de stämmer att den låg på blocket , jag ringde på den och han bodde bara 3 km i från oss :D så de blev affär efter en kraftig prisförändring :wink:

Däcken är jag jätte intresserad av!

Framdäck: 4,00-8 (16x4) Värnamo
Bakdäck: 20x2½ Trelleborg

Mvh Mathias
Bak översatt i dagens dimensioner är 2,50*15. Eller om du så vill 65/70-15 eller 70/70-15 <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack skall ni ha, tänkte gå ut i dag å börja skruva men fick en kratta i näven istället..... ja nu e ju löven i rabatterna borta iallafall :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="Nymans2013"]Bak översatt i dagens dimensioner är 2,50*15./quote]
2.50 - 15 menar du väl? <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

56:an skrev:
Nymans2013 skrev:Bak översatt i dagens dimensioner är 2,50*15./quote]
2.50 - 15 menar du väl?
Tjosan. Alldeles riktigt <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt med fler flakarenoveringar i komunen!
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

P-plats.se skrev:Härligt med fler flakarenoveringar i komunen!
Lycka till!
Tack skall du ha! om du har några tips eller annat så hojta till, håller på att kika runt vart jag kan skicka den på blästring, i värsta fall få en la görat själv, sen får jag nog be ge mig te Axums med en lista på bult å mutter å dyl.

Ps. vet du om ni har eller kan ta in trissor typ lump å bomull till en bänkpolerarare med koniska axlar? <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

Amstaff_Loco skrev:
Lycka till!
Tack skall du ha! om du har några tips eller annat så hojta till, håller på att kika runt vart jag kan skicka den på blästring, i värsta fall få en la görat själv, sen får jag nog be ge mig te Axums med en lista på bult å mutter å dyl.

Ps. vet du om ni har eller kan ta in trissor typ lump å bomull till en bänkpolerarare med koniska axlar?
Skruven löser jag utan problem liksom trissorna.
Vad vill du ha för diameter?
Jag ordnar som standard diameter 100, 150, 200, 250 och 300mm.
Smatliga är 12mm tjocka så man sätter flera jämte varandra om man vill ha bredare.
Även slip och polervax ordnas...

Tänk på att jag inte är inne så ofta så hör av dig innan så jag är där. <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

P-plats.se skrev:
Amstaff_Loco skrev:
Lycka till!

Ps. vet du om ni har eller kan ta in trissor typ lump å bomull till en bänkpolerarare med koniska axlar?
Skruven löser jag utan problem liksom trissorna.
Vad vill du ha för diameter?
Jag ordnar som standard diameter 100, 150, 200, 250 och 300mm.
Smatliga är 12mm tjocka så man sätter flera jämte varandra om man vill ha bredare.
Även slip och polervax ordnas...

Tänk på att jag inte är inne så ofta så hör av dig innan så jag är där.
Klockrent! går ut i morgon och måttar upp den så återkommer jag, så du kan ta de när du har tid, tack skall du ha så länge Mvh_! <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fråga till alla berörda, bakskärmen som sitter bak på flakan har en helt annan diameter än däcket, så de e ju inte den som suttit där från början, tänkte införskaffa en ny å tänkte då höra hur jag "vet" att den nya skärmen skulle passa? är de så att man får kolla vilken tum man har på däcket för att hitta rätt radial på fälgen? de sitter ju ett 20" på bak och undrar om någon har nått tips.. Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser inte ut som centrum av skärmen hamnar där centrum av hjulet sitter så det är nog skärmen som är fel... <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo de stämmer inte på något nått vis, och kolla runt lite men din har 15" hjul bak va? och min har 20" å jag hittar bara skärmar till andra typer av mopeder men ingen till min :cry: snart backamo ju så man får väl slänga ett getöga där först. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->15" och 20" är ju samma, bara nyare och äldre beteckning. (som att äldre 23" är 19" nu, äldre 21" är 17" nu o.s.v) <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

Amarace skrev:15" och 20" är ju samma, bara nyare och äldre beteckning. (som att äldre 23" är 19" nu, äldre 21" är 17" nu o.s.v)
Aha! va logiskt :D :D :D se där där lärde man sig nått nytt, så med andra ord sitter ett 15" på bak då?.. IQ fiskmås :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar