Renovering av min Monark Flaka

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Amstaff_Loco,

20" är mätt på däckets ytterdiameter och är ett nominellt (obestämt) mått.

15" är mätt på däckets innerdiameter och är ett bestämt mått i engelsk tum.

Skillnaden ser du enklast på tecknen mellan siffrorna om det är "x" eller "-". <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för de svaret, nu blev de lite klarare för mig slider_thankyou.gif

men jag har nog redan hittat ett nytt däck som passar fint... eller ? :D :D

(ja jag vet att de e felvänt :wink: )

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det kommer bli något riktigt fint av det här fyndet. Tänk noga på färgvalet så du får rätt kulör. Jag har för mig de inte var riktigt gnistrande blå utan de istället var lite grönaktigt blå.

Blir jag emotsagd? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Njae, grönblå var ju mer dom vanliga som fanns i, dom här brukar ju va lite mörkare vanlig blå, men fanns säkert varierat. Har för mig jag sett nån i nån grön nyans, men inte den grönblå.

Min transportmonarped (den i signaturen) ska egentligen vara samma som den vanliga 349:an till vänster, men jag målade vanlig blå helt enkelt.
Men den grönblå färgen är verkligen fin när den är fräsch. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Amarace,

Jag sa "lite grönaktigt blå" och inte "grön-blå". Färgen på den mopeden till vänster du visar är för övrigt turkos enligt min mening och visst är den färgen fin det kan jag verkligen hålla med dig om.

Men skitsamma. Färger är inte alltid helt säkert att återge digitalt för de kan förvanskas mer eller mindre. Den blå färgen jag menar är den blå färg som fanns på många gamla monark cyklar och mopeder t.ex. monarpeden m36, den med enkelram och JLO G50 med kedjetransmission.

Varför är pakethållaren gul på den högra mopeden förresten??

Vid en snabb blick kan man tro du hämtat den från en postcykel. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fast dom jag set har varit lite mörkare vanlig blå, men det fanns säkert andra färger, om inte annat kunde man ju beställa med andra färger mot tillägg på priset.

Att pakethållaren är gul är för att när jag en gång i tiden köpte denna moppe (när jag var 15, 38 nu) så hade den gul pakethållare, så det är enbart för nostalgi.
Original ska den vara samma färg som mopeden i övrigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vore jätte snällt om någon hade en färkod eller dyl, den färgen jag skall försöka hitta är nog den som går lite mer åt de mörkblå hållet men som sagt, de kan även va åt de grönblå hållet som ni säger, jätt svårt att se vilken färg den har på de gamla "tecknade" reklambladen, om någon här har några bilder på en renoverad sådan här vore jag tacksam också, då jag inte hittat så värst många "nya" bilder på denna modellen.
Renoveringen går lite långsamt nu i början då jag skall få ett tillverkat motorstativ gjort av en släkting, samt att jag går sjukskriven med en kass axel. Men man e bra sugen på att få sätta klorna i henne å köra på.

Tänkte även se om nån hade däck liggandes till den?

Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gör den till en lowrider :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:gör den till en lowrider :twisted:
Hehehe vore rätt fränt :twisted:
Men de blir nog en "orginal" resturering till bättre än nyskick :D :wink:

Har aldrig gjort något tillbaka till orginal så de vore en rolig utmaning, hoppas bara man kan få igång snurran, får nog riva av motorn i morgon å börja kika lite. som sagt de fanns ju ingen gnista överhuvudtaget så alla tips vidare in i renoveringen mottages med öppna armar! slider_thankyou.gif

Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En kompis ringde idag som renoverar sin 1189:a och sa att han hade fått tag i en kille som kan blästra å grundlacka våra flakor för runt 1000-1500 styck, låter helt vettigt tycker ja :D skall bli skoj om de börjar hända nått nån gång :? <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick idag hem ett häft med sprängskisser över ilo G50 och V50 :D så nu skall de bli natta läsning ikväll, för på Lördag blir de Backamo å där hoppas man hitta en del intressant saker förhoppningsvis, å vädret ser ut som de skall bli riktigt bra de med! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Träffade Patrik igår (P-Plats) och han hade fixat lite polersaker till mig så jag blev sugen på att prova lite idag, blev rätt bra men med ändå mer förarbete kan de nog bli riktigt fint tillslut :D
Nog om de kanske skall göra som sambon sa och kolla så man får i gång motorn innan man börjar polera den :shock:

Innan:
Bild

Efter:
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Kåpan blev ju som ny! :D

Du är visst rätt haj på det där med polering... <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->inget maffigt mönster där inte :wink:
jag har de grovaste :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bigge skrev:inget maffigt mönster där inte :wink:
jag har de grovaste :lol:
behöver inte vara mer :s