Heter de "JLO" eller "ILO&quo
Heter de "JLO" eller "ILO"
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som topic, Heter de "JLO" eller "ILO"?
Vi drog upp det idag i skolan :O
Den ena säger JLO den andra ILO
Jag säger själv ILO. Har blivit lärd det :O <!-- </EdIndex> --></div>
Vi drog upp det idag i skolan :O
Den ena säger JLO den andra ILO
Jag säger själv ILO. Har blivit lärd det :O <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Gurra 
Har läst mig till nu att det stavas JLO men uttalas ILO.
"JLO" är från världsspråket Esperanto (som dock aldrig blev något världsspråk) och lär betyda verktyg.
Min far (som var gammal) tog korrespondenskurser i Esperanto på fyrtiotalet. Det ligger en bunt sådana brev här någonstans... <!-- </EdIndex> --></div>

Har läst mig till nu att det stavas JLO men uttalas ILO.
"JLO" är från världsspråket Esperanto (som dock aldrig blev något världsspråk) och lär betyda verktyg.
Min far (som var gammal) tog korrespondenskurser i Esperanto på fyrtiotalet. Det ligger en bunt sådana brev här någonstans... <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja detta har jag faktikst undrat över också och så här ligger det till:
Det skulle vara intressant att veta hur många som funderat över vad JLO egentligen kommer ifrån och hur många som råkat i luven på varandra därför att tolkningarna inte svarat mot resp meningsutbytares. Själva har vi inte kunnat lista ut det. Förklaringen har nu äntligen inhämtats på JLO-verken och numera är man lugn.
ILO är esperanto och betyder "verktyg". Så enkelt var det min käre Watson.
Men säger någon. Det står inte ILO utan JLO. Det är också alldeles rätt. Enligt vår tyske sagesman så finns det inte både I och J i esperanto. Fabriksledningen valde därför J för att få en mera symmetrisk "målning" av sitt namn. Motorn heter alltså ILO, stavas JL0 för skönhetens skull. Detta är inte fullt så enkelt, min käre Watson ...
Kul att läsa om på http://mo-ped.se/werke/werke8i2.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Det skulle vara intressant att veta hur många som funderat över vad JLO egentligen kommer ifrån och hur många som råkat i luven på varandra därför att tolkningarna inte svarat mot resp meningsutbytares. Själva har vi inte kunnat lista ut det. Förklaringen har nu äntligen inhämtats på JLO-verken och numera är man lugn.
Men säger någon. Det står inte ILO utan JLO. Det är också alldeles rätt. Enligt vår tyske sagesman så finns det inte både I och J i esperanto. Fabriksledningen valde därför J för att få en mera symmetrisk "målning" av sitt namn. Motorn heter alltså ILO, stavas JL0 för skönhetens skull. Detta är inte fullt så enkelt, min käre Watson ...
Kul att läsa om på http://mo-ped.se/werke/werke8i2.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Johan Lat skrev:Ja detta har jag faktikst undrat över också och så här ligger det till:
Kul att läsa om på http://mo-ped.se/werke/werke8i2.htm

- ZVEZDA M50
-
- ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
ilogurra;
Handlar du på Indiska? I vilket fall som helst, rent styling att de kör med J.
Amstaff_Loco;
Ha ha, du är kanske rent av förläst?
När det gäller användandet av "J" så kan man se att de som är något lite äldre än oss som är födda på 60-talet använder "J" som "I". <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra;
Amstaff_Loco;
När det gäller användandet av "J" så kan man se att de som är något lite äldre än oss som är födda på 60-talet använder "J" som "I". <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
eller så är hon i grund å botten en gammal Jlo åkare själv,......
<!-- </EdIndex> --></div>
De jag "lista" ute de på va att svärmor har den gamla skolans handskrift Alltså att I blir ett J.... svärmor hon kan hon!ZVEZDA M50 skrev:Hej!
ilogurra;
Amstaff_Loco;
När det gäller användandet av "J" så kan man se att de som är något lite äldre än oss som är födda på 60-talet använder "J" som "I".