Finns det något lätt sätt att bestämma årgång på denna? Vidare behöver jag lite "komigångtips" - har redan konstaterat att tändspolen är trasig - vad skall man ge sig på härnäst!? Konstaterat att remmen är sliten och dålig - var hittar man en ny, storlek mm!? Ramnummer är 143492
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hurra! En kompis! Har en precis likadan som jag håller på och försöker få fart på just nu! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tror att dom snackade om drivrem på en annan del av forumet å där var det en som kunde fixa rem kolla runt lite så kanske ni hittar den diskussionen.årsmodellen är nog en -54a å modellen heter m55
själv har jag en m50 den ser likadan ut men har 26" hjul
sedan har jag för mig att det finns tips om att sätta igång en moppe som stått länge på p-o´s hemsida p-o´s pyttipanna tror jag den heter. Men det är som vanligt.. rengöra allt å inte plocka isär för mycket innan man vet om det finns packningar sprängsskissar mm. bara gå varsamt fram mao.
kolla rengör tank ledningar fugge rengör t-syst fila brytare kolla att den har gnista mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Visade sig att både kondensatorn och tändspolen var gångna. Har nu bytt båda och får till en liten gnista - vill nu ställa tändningen - vet någon hur!?
Ställt den 0,35 vid topp nu.
Den gick jättelätt att dra först men nu går den tungt med tändstift i!? Tar jag ut tändstiftet går den lätt igen!?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ställ tändningen så att brytarna börjar öppna ca 2mm f.ö.d det är ett mått som funkar på de flesta moppar, 0,4mm brytaravstånd är oxå vanligt. Pysen är till för att minska kompressionen när du trampar igång för att det inte ska gå så tungt och.... ingen fråga är dum. En sån där moppe hade jag som ung huligan och det är en mycket trevlig moped att köra, Pilotmotorn går både tyst och bra. Var bara försiktig om du ska greja med förgasaren, det är VÄLDIGT lätt att spräcka den i fästet. Ta med dig remmen till nån firma typ Rubbercompany så hjälper dom dig till en ny. Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->....fick ställa den på typ 0.3 mellan tumen och pekfingret - nu går den iaf, dock halvdant och inte på tomgång! Nu till mina frågor
1. Kolven var riktigt "sleten" hack i osv - kan man få tag i en ny?
2. Det är en pallas förgasare. Den går inte på tomgång samt läcker bensin ut där bensinfiltret sitter och blir sur (Vått tändstift) - åtgärd?
3. en guide eller instruktionsbok hade vart fint! Speciellt hur man ställer tändningen!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick tag på en överdiminsionskolv,från en cykelhandlare i Varberg. Jag kommer inte ihåg vad firman hette. Nymans vänner har adressen.
Annars kan du få min gammla standardkolv som är hel. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan det varit erlan cykel & sport.
Där försöker jag köpa det mesta.
tomas som jobbar där kan det mesta om mopeder!!! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min Pallas ligger på hyllan och insugningsröret. Jag har bytt till en 12 mm Bing och hemslöjdat insugningsrör
Tomgång har jag inte för jag stänger av när jag stannar, för att spara på lameller.
Jag skall mäta kolven nästa gong jag går ner till herr rumet <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej jag håller med på att renovera en monarped M578 och fick ett mail från en som sa att han kan fixa drivremmar och eventuelt delar till pilotmotorn....... HOPPAS han inte blir sur nu ;(
men hör med han ludde7804@hotmail.com <!-- </EdIndex> --></div>