Monarped - renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Djdrugs

Monarped - renovering

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Mitt nya projekt!

Finns det något lätt sätt att bestämma årgång på denna? Vidare behöver jag lite "komigångtips" - har redan konstaterat att tändspolen är trasig - vad skall man ge sig på härnäst!? Konstaterat att remmen är sliten och dålig - var hittar man en ny, storlek mm!? Ramnummer är 143492

Martin

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Teedee

Inlägg av Teedee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hurra! En kompis! Har en precis likadan som jag håller på och försöker få fart på just nu! <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs

Jaha

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Igen!

Du har ingen mer information som årsmodell eller vilken typ av drivrem det är osv!? Renoveringstips!?

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tror att dom snackade om drivrem på en annan del av forumet å där var det en som kunde fixa rem :wink: kolla runt lite så kanske ni hittar den diskussionen.årsmodellen är nog en -54a å modellen heter m55
själv har jag en m50 den ser likadan ut men har 26" hjul
sedan har jag för mig att det finns tips om att sätta igång en moppe som stått länge på p-o´s hemsida p-o´s pyttipanna tror jag den heter. Men det är som vanligt.. rengöra allt å inte plocka isär för mycket innan man vet om det finns packningar sprängsskissar mm. bara gå varsamt fram mao.
kolla rengör tank ledningar fugge rengör t-syst fila brytare kolla att den har gnista mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs

Tändnings inställning!?

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen!

Visade sig att både kondensatorn och tändspolen var gångna. Har nu bytt båda och får till en liten gnista - vill nu ställa tändningen - vet någon hur!?
Ställt den 0,35 vid topp nu.

Den gick jättelätt att dra först men nu går den tungt med tändstift i!? Tar jag ut tändstiftet går den lätt igen!?

En dum fråga till!

Vad har pysen för funktion egentligen!?

Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ställ tändningen så att brytarna börjar öppna ca 2mm f.ö.d det är ett mått som funkar på de flesta moppar, 0,4mm brytaravstånd är oxå vanligt. Pysen är till för att minska kompressionen när du trampar igång för att det inte ska gå så tungt och.... ingen fråga är dum. En sån där moppe hade jag som ung huligan och det är en mycket trevlig moped att köra, Pilotmotorn går både tyst och bra. Var bara försiktig om du ska greja med förgasaren, det är VÄLDIGT lätt att spräcka den i fästet. Ta med dig remmen till nån firma typ Rubbercompany så hjälper dom dig till en ny. Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs

2 FÖD och 0,4 verkar inte stämma..

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->....fick ställa den på typ 0.3 mellan tumen och pekfingret - nu går den iaf, dock halvdant och inte på tomgång! Nu till mina frågor

1. Kolven var riktigt "sleten" hack i osv - kan man få tag i en ny?

2. Det är en pallas förgasare. Den går inte på tomgång samt läcker bensin ut där bensinfiltret sitter och blir sur (Vått tändstift) - åtgärd?

3. en guide eller instruktionsbok hade vart fint! Speciellt hur man ställer tändningen!

Tack på förhand!

Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick tag på en överdiminsionskolv,från en cykelhandlare i Varberg. Jag kommer inte ihåg vad firman hette. Nymans vänner har adressen.
Annars kan du få min gammla standardkolv som är hel. <!-- </EdIndex> --></div>
stefan

Inlägg av stefan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan det varit erlan cykel & sport.
Där försöker jag köpa det mesta.
tomas som jobbar där kan det mesta om mopeder!!! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs

Kan du mäta kolven!?

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen!

Conrad - kan du mäta din gamla orginal kolv? Bredd och höjd - hittar jag ingen så tar jag gärna din gamla kolv!

Hade du Pallas förgasare på din också... Vet du hur man ställer tomgången!?

Läste på po´s pyttipanna att gmla hva skulle ställas 0,3-0,4 2.5 mm FÖD - kan det stämma på Piloten också ?

Vilken underbar upplevelse den gamla monarpeden är att köra!

Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min Pallas ligger på hyllan och insugningsröret. Jag har bytt till en 12 mm Bing och hemslöjdat insugningsrör :wink:
Tomgång har jag inte för jag stänger av när jag stannar, för att spara på lameller.
Jag skall mäta kolven nästa gong jag går ner till herr rumet :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs

Tack!

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack konrad!

Nån som vet länk till någon handbok, instrutkionsbok eller dyligt också?

HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gå in på www.rex-motoren-werk.de där hittae du mycke data men tyvärr bara på tyska. <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs

Tack!

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanon!

Jaha - nu skall man hitta en kolv som är 40,5 i diameter, 45 hög med avgasportar direkt under kolvbulthålen!? Ideer någon?

oggy

Monarped

Inlägg av oggy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej jag håller med på att renovera en monarped M578 och fick ett mail från en som sa att han kan fixa drivremmar och eventuelt delar till pilotmotorn....... HOPPAS han inte blir sur nu ;(
men hör med han ludde7804@hotmail.com <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar