Kolvar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm jag har kört med Sachs med båda Susoike kolvar till Sach till 60cc i min ygndom, har alldrig lyckat knäcka en kolv.
Även fast jag fått in ettan från fullgas (uppskatat till 70 km vid max fart) å motor varvar 10.000varv. å verkligen pinat motoron över max....så att böjen var blå.

Inte fan skar motor eller kolv, men jag vet inte om det är samma saker i kolvarna nu, du jag inte sett å och letat efter den kolv jag hadde på min 60cc cylle.
Inga kolv haveri har jag haft på mopeder ännu :!: ..(skoter där imott käcka alla som ships.)

Åter till ämnet...min erfarenhert är att Suka kolen funkar bra åt svensons trimmade motore. Den har en större rundnad/kupol..lite läger hjöd....
men ger då samma effket då den ökar Durrationerna på ett posetivet sätt mot en Sachs kolv....enligt min mening.

Visst håller jag med om att man får vad man betalar för...VRM har bra kolvar till ett bra pris.

Jag tror det var där frågan börjad....***L**

Men frågan som jag ställ mig är hur mycket åker jag, i vilket samma hang skall jag bruka moppen! Där bör man lägga pengarna.

Kunde jag köpa en ny samma cylle som jag hadde först på min moppe trimcylle var det, med en singel L-ring så skulle jag ge lika mycket som jag gett för min 80cc athena cylle eller mer.

Nu vid äldre år så blir..... :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tobbe-38 skrev:haha humorhörnan :lol:

nej men det dära jobbiga tickande ljudet från cylindern som hörs bäst på tomgång, är vad ja förståt sliten kolvbulstsbussning eller t.o.m. dåligt anpassade kolvar/kolvbultar m.m tex k-star osv?

vad är då bäst av suka eller sachs 41mm kolv till sachs 60cc sukan är iaf billigare, men suka har ju annorlunda kolvringar(kommer inte på vad dom heter) skulle de vara någon fördel? sen är väll måtten på höjden inte exakt samma väll?

Mvh
keystone kolvringar heter dom! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade för mig att VRM har haft pro-x kolvar med på sin hemsida men nu hittade jag dom inte där. Det är väl nästa steg om man inte känner att
man vill ha/behöver racingkolvar. Men dom finns även här:

http://www.alvars.se/moped--delar/suzuki/kolvardelar-c-825-1.aspx

Ska man däremot köra som väl dom flesta av oss gjorde när vi var 15
så är nog en sån här kolv en god investering:

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=5537&mforum=raketsport

För handen på hjärtat, nog gick det väl på fult skaft nästan jämt då?Hade vi haft samma trimkunnande då hade vi nog skjutit mer grejor även på den tiden.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Kontakt:

Bra kolvar istället för skräp.

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer ett par bilder på kolvar som jag har.

Jag slänger in dom här bilderna nu bara
så att ni ska veta vad som finns.

Jag har en uppsjö med bra kolvar som passar som handsken i bland annat Sachsmotorer som ni diskuterar här.
Lite senare i vår ska jag lägga ut hela sortimentet så behöver ni inte leva i okunskap om tillgången på bra saker...

Storlekar som jag lagerför i ÖD storlekar börjar med :
40,30 mm
40,50 mm.
40,75 mm.
41,00 mm.
41,25 mm.
41,50 mm.
41,75 mm.
42.00 mm.
42.50 mm.

Kolvarna finns i första hand med En kolvring men jag har även
med två kolvringar där det så önskas.

Dom här kolvarna håller tyst och håller dessutom läääääääänge..

Jag tävlar med den här kvaliteten på kolvar så jag vet vad jag snackar om...
Tolerans för dessa kolvar i en luftkyld motor med gjutjärnscyllar bör ligga på 6 hundradelar.

Den ena bilden visar en std sachskolv tillsammans med en av mina racingkolvar.
dom andra bilderna visar en och tvåringade kolvar.

Ni som envisas med att köra med kolvar som ni hittade på marknaden för 25 spänn.
Eller köper skräp, och ständigt har problem, glapp skrammel haverier mm.
Ni får skylla er själva då när ni nu vet EXAKT!! vad som finns att få..

Vi hörs
MVH
Roffe

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolvarna man vill ha men inte har råd att köpa :wink:

Det är iallafall så jag tänker eftersom min säkra månadsinkomst är 1050kr så känns det lite surt att lägga alla pengar på en kolv, Men om man har lite mer pengar att röra sig med så köper man ju kvalité.

Anledningen för att jag starta denna tråd är att jag ville veta vilken är bäst av dom sämsta helt enkelt, Men om det är trimmning på jätte seriös nivå, då skulle jag inte ha problem med att köpa en VRM, då dom kolvarna antagligen är MYCKET bättre än jofrabs, norscands osv men i mitt fall så duger det för tillfället med den bästa dåliga kolven.

Men vem vet, även en fattig rospigg kanske köper riktiga saker nångång :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja Roffe, Vad kostar kolvarna? :P <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köpte en sådan med en kolvring av Roffe till min Zweirad.
De är inte så dyra tycker jag, tror det var ca 750:- ink.frakt

För mig är det värt varenda öre att kolven inte håller på och j-vlas. :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
valter

kolvar

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det jag åt igår kväll var Rotmos och Fläsklägg som du undrade över.Angående kolvar så förstår jag att det är en stor skillnad imellan en kolv som kostar ca 150kr till en specialkolv för 750kr.Men på det här forumet som är för vanligt folk så är det nog det en väldig massa pengar för en kolv som bara ska fungera till en gammal Sachs.Det jag funderade vad om det fanns kolvar som håller en bra kvalite till ett rimligt pris?.Och det här att jag frågar på forumet är ju till för att få svar ifrån andra som har kört med någon liknade kolvar.Inte att köpa det värsta eller dom bästa.Och det att hacka på folk så var det ett resonemang i april angående oljeblandad bensin som spårade ut fullständigt.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
valter

kolvar

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du Kejsare.I den åldern jag är i så är det ingen sandlåda jag ska dela med en okänd människa.Jag vill nog ligga lite längre ner i backen ensammen isåfall.Tänk vad världen är full utav ryggdunkare.Inte undra på att den är som den är?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Een sak ja alltid undrat, tex till suzuki finns(fans?) det två olika kolvar en med 1,5mm kolvringar och en med 1,8mm kolvringar alltså höjden på ringen, vad är största skillnaderna mellan dom förutom storleken på ringarna då :lol:

får man bättre täthet/komp, högre friktion/mer slitage m.m?

vilken är bäst i en org/trimmad motor?

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roffe är för fin i kanten för att lägga med en länk till sin hemsida.
men jag anser att det är konsumentupplysning. där står många priser.

http://www.pvlsverige.se/vrm/index/index22.html

prris på sachskolvar har han i inlägget jag länkade till tidigare.

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=5537&mforum=raketsport

Och även jag har några cylindrar som förtjänar kolvar i toppkvalitet. När det blir dags att skruva ihop dom motorerna så blir det en sväng till VRM.
Men jag har ännu fler cylindrar där jag tycker det är lyx men en kolv i 7-800 kronors klassen. Men jag skulle gärna betala 350-400 för en kolv
i kvalitet mitt i mellan k-star/step tvo och racingkvalitet.

Som svar till körmoped: step tvo har kolvringsgapet bättre placerat, och jag tror kvaliteten är aningen bättre än k-star. (inte riktigt lika dålig).

Är det någon som har någon erfarenhet av pro-x kolvar till suzuki/sachs.
Håller dom den kvalitet man kan förvänta sig till det priset (399 kr hos alvars) ?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar