Crescent Skoterett Sleeper

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Följer denna och det är alltid lika kul att se hur du löser de problem som dyker upp! :D <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
patrikh skrev:Det är ju det fläkten på kylaren kommer göra, den suger genom kylaren och blåser ut den genom dom blivande hålen under
pakethållaren. Om det fungerar återstår att se :D
Tvärt om, den blåser kallluft på kylaren! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:
patrikh skrev:Det är ju det fläkten på kylaren kommer göra, den suger genom kylaren och blåser ut den genom dom blivande hålen under
pakethållaren. Om det fungerar återstår att se :D
Tvärt om, den blåser kallluft på kylaren! :wink:
Jasså du kopplar elen på den, trevligt, eller så gör patrikh det och låter fläkten gå åt andra hållet :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är ganska säker på att fläkten sitter bakom kylaren där den sitter på originalmoppen, alltså suger luft.. Hur som helst kommer den att få suga luft på min, annars hade jag ju satt fläkten på andra sidan kylaren :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
patrikh skrev:Jag är ganska säker på att fläkten sitter bakom kylaren där den sitter på originalmoppen, alltså suger luft.. Hur som helst kommer den att få suga luft på min, annars hade jag ju satt fläkten på andra sidan kylaren :wink:
När min moppe blir överhettat så har den alltid blåst kallluft mot kylaren :?
Men skit samma... <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att få rätsida på det får jag helt enkelt provköra fläkten och se vad som händer :) <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som vet om det finns färgkod att få tag på till min moppe?

Har för övrigt hänt lite saker med åbäket men jag orkar inte uppdatera nu :D <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Behöver tips och råd angående elen!

Har köpt ett litet smutt 12V batteri till moppen, och då är frågan vad jag behöver för komponenter utöver det. Spänningsregulator antar jag? För spolen lämnar nog bra mer än 12v på fullvarv. För att få laddning, kopplar man bara strömkabeln direkt på batteriet? Behöver jag laddningsrelä också? För batteriet kanske tar skada om den får ström konstant?

Har lite elgrejer från en eu-moppe som jag slaktade förut som jag tänkte kunde komma till användning.

(Halvkassa mobilbilder för kameran strejkar..)
Bild
Bild
Bild

Den andra bilden borde ju vara något form av relä. Men det går ström från batteriet till den, och sen vidare till startmotorn så det kanske är ett startrelä?

Och vad kan den sista bilden vara? Spänningsregulator?

Hoppas någon kan hjälpa mig då jag tänkte försöka få ihop moppen till dragracet på malmby nu på lördag :) <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De sista ser ut att vara en spänningsregulator ja. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En likriktare måste du ha också, batteriet fungerar enbart med likström. Generatorn avger växelström.

Den sista ser ut att vara en voltregulator. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Den sista ser ut att vara en voltregulator.
...med inbyggd likriktare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
Rexxy skrev:Den sista ser ut att vara en voltregulator.
...med inbyggd likriktare.
Aha... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter ju bra! Gäller bara att klura ut hur den ska kopplas då :) <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det någon elguru här som har lust att kika på det här diagrammet?

http://www.cobrasales.com/docs/TGB-R50X-Wiring-Diagram-20091118.pdf

Jag tror att det ska kopplas så här: Svart från regulatorn(1)=jord, Röd/Vit(3)= +batteri, Vit/Röd(7) ström från spole, Gul/Röd(8 ) ström till lysen etc.

Kan det stämma? I första hand är jag bara ute efter att få 12V dc till batteriet så att jag får laddning och kan köra kylfläkt/tempmätare. Lysen kommer i andra hand. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kabel nr 8 går även till en annan lindning på samma spole som kabel nr 7 går till. exakt hur det fungerar går inte att läsa ut av schemat. det kan antingen vara så att regulatorn belastar generatorn så att spänningen hålls ned. eller så är lindningen som kabel nr 7 går till en magnetiseringslindning som styr generatorns effekt.
svaret kan finnas i mopedens verkstadshandbok men det är inte säkert.

Har du kopplingschema till crossen som motorn kommer i från och data på hur mycket effekt generatorn ger?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar