Crescent Skoterett Sleeper
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Jasså du kopplar elen på den, trevligt, eller så gör patrikh det och låter fläkten gå åt andra hålletilogurra skrev:Tvärt om, den blåser kallluft på kylaren!patrikh skrev:Det är ju det fläkten på kylaren kommer göra, den suger genom kylaren och blåser ut den genom dom blivande hålen under
pakethållaren. Om det fungerar återstår att se

Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men skit samma... <!-- </EdIndex> --></div>
När min moppe blir överhettat så har den alltid blåst kallluft mot kylarenpatrikh skrev:Jag är ganska säker på att fläkten sitter bakom kylaren där den sitter på originalmoppen, alltså suger luft.. Hur som helst kommer den att få suga luft på min, annars hade jag ju satt fläkten på andra sidan kylaren

Men skit samma... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Behöver tips och råd angående elen!
Har köpt ett litet smutt 12V batteri till moppen, och då är frågan vad jag behöver för komponenter utöver det. Spänningsregulator antar jag? För spolen lämnar nog bra mer än 12v på fullvarv. För att få laddning, kopplar man bara strömkabeln direkt på batteriet? Behöver jag laddningsrelä också? För batteriet kanske tar skada om den får ström konstant?
Har lite elgrejer från en eu-moppe som jag slaktade förut som jag tänkte kunde komma till användning.
(Halvkassa mobilbilder för kameran strejkar..)

Den andra bilden borde ju vara något form av relä. Men det går ström från batteriet till den, och sen vidare till startmotorn så det kanske är ett startrelä?
Och vad kan den sista bilden vara? Spänningsregulator?
Hoppas någon kan hjälpa mig då jag tänkte försöka få ihop moppen till dragracet på malmby nu på lördag
<!-- </EdIndex> --></div>
Har köpt ett litet smutt 12V batteri till moppen, och då är frågan vad jag behöver för komponenter utöver det. Spänningsregulator antar jag? För spolen lämnar nog bra mer än 12v på fullvarv. För att få laddning, kopplar man bara strömkabeln direkt på batteriet? Behöver jag laddningsrelä också? För batteriet kanske tar skada om den får ström konstant?
Har lite elgrejer från en eu-moppe som jag slaktade förut som jag tänkte kunde komma till användning.
(Halvkassa mobilbilder för kameran strejkar..)

Den andra bilden borde ju vara något form av relä. Men det går ström från batteriet till den, och sen vidare till startmotorn så det kanske är ett startrelä?
Och vad kan den sista bilden vara? Spänningsregulator?
Hoppas någon kan hjälpa mig då jag tänkte försöka få ihop moppen till dragracet på malmby nu på lördag

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det någon elguru här som har lust att kika på det här diagrammet?
http://www.cobrasales.com/docs/TGB-R50X-Wiring-Diagram-20091118.pdf
Jag tror att det ska kopplas så här: Svart från regulatorn(1)=jord, Röd/Vit(3)= +batteri, Vit/Röd(7) ström från spole, Gul/Röd(8 ) ström till lysen etc.
Kan det stämma? I första hand är jag bara ute efter att få 12V dc till batteriet så att jag får laddning och kan köra kylfläkt/tempmätare. Lysen kommer i andra hand. <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.cobrasales.com/docs/TGB-R50X-Wiring-Diagram-20091118.pdf
Jag tror att det ska kopplas så här: Svart från regulatorn(1)=jord, Röd/Vit(3)= +batteri, Vit/Röd(7) ström från spole, Gul/Röd(8 ) ström till lysen etc.
Kan det stämma? I första hand är jag bara ute efter att få 12V dc till batteriet så att jag får laddning och kan köra kylfläkt/tempmätare. Lysen kommer i andra hand. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kabel nr 8 går även till en annan lindning på samma spole som kabel nr 7 går till. exakt hur det fungerar går inte att läsa ut av schemat. det kan antingen vara så att regulatorn belastar generatorn så att spänningen hålls ned. eller så är lindningen som kabel nr 7 går till en magnetiseringslindning som styr generatorns effekt.
svaret kan finnas i mopedens verkstadshandbok men det är inte säkert.
Har du kopplingschema till crossen som motorn kommer i från och data på hur mycket effekt generatorn ger?
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
svaret kan finnas i mopedens verkstadshandbok men det är inte säkert.
Har du kopplingschema till crossen som motorn kommer i från och data på hur mycket effekt generatorn ger?
erlan <!-- </EdIndex> --></div>