<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har idag köpt ett objekt som blir lite att bita i. En Rex lättviktare (utan Villiers motor) i dammodells utförande.
Har någon bilder hur modellen ser ut komplett?
Har läst att denna bara gjordes i 200 exemplar.
Däck märkt med Rex Midget. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en riktigt udda fågel i eran samling blir den då helt klart... ska bli kul att se fortsättningen..har ju aldrig sett en dylig maskin tidigare..
gratulerar till ännu ett kul köp.. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Wow!! Sån där maskin hade min farmor som hon flängde på mellan Borlänge och Falun, hon hade inget bilkörkort så den dög för henne, vill minnas att min Far sa att hon kallade den "moppen" hehe <!-- </EdIndex> --></div>
jonsa99 skrev:Wow!! Sån där maskin hade min farmor som hon flängde på mellan Borlänge och Falun, hon hade inget bilkörkort så den dög för henne, vill minnas att min Far sa att hon kallade den "moppen" hehe
Ni har inga gamla foton på farmors "moppe"? Behöver referenser att gå efter. <!-- </EdIndex> --></div>
jonsa99 skrev:Wow!! Sån där maskin hade min farmor som hon flängde på mellan Borlänge och Falun, hon hade inget bilkörkort så den dög för henne, vill minnas att min Far sa att hon kallade den "moppen" hehe
Ni har inga gamla foton på farmors "moppe"? Behöver referenser att gå efter.
Rex tillverkade under en kort tid 1938
en speciell modell med nedböjd ram avsedd
för damer . Den saknade växellåda för
att vara enkel att sköta.
Priset i herr- eller damutförande var omkring
500 kronor.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack, det var intressant och kul läsning från ett allmänt perspektiv.
Men teknikaktigt har alltid Villiers motorn roat mig. Det är något synnerligen enkelt och verkligen robust över dem. Till skillnad från alla mc-moped tvåtaktare saknar de packboxar på vevaxeln. Tätningen sker helt enkelt genom vevaxelns lagring i långa bronsbussningar. Inga konstigheter alls men funkar perfekt och mycket, mycket länge.
Villiers motorer är också en av de få där alla komponenter egentillverkades.
Ska bli intressant att se om Raketsport lyckas hitta någon sådan motor och som saknar den två-växlade Albionlådan. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är det pinngas å blårök eller vad den nu heter..?
har bägge böckerna men inte är det mkt om den modellen men det syns iaf. hur kåpan ser ut..från en sida
motorn har jag ingen aning om. å int har ni tid med sånt där skrot! sälj.. <!-- </EdIndex> --></div>