Rex 98cc dammodell

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Rex 98cc dammodell

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har idag köpt ett objekt som blir lite att bita i. En Rex lättviktare (utan Villiers motor) i dammodells utförande.

Har någon bilder hur modellen ser ut komplett?
Har läst att denna bara gjordes i 200 exemplar.

Bild

Bild

Bild

Däck märkt med Rex Midget.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var som... Här tror jag ni fått tag på något verkligt exklusivt och udda i samlarkretsar.

Någon sådan här har jag vare sig tidigare sett eller hört talas om. Ska bli verkligt intressant när mer info kommer.

Jag ser den har åtminstone ett originaldäck kvar för det står "REX Midget" på däcket.

Undrar när den är tillverkad. Jag tror snarare den är sen än tidig. Kanske slutet av 30-talet eller strax efter kriget?

Intressant är den under alla förhållanden. Jag hade också genast köpt den om priset var överkomligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en riktigt udda fågel i eran samling blir den då helt klart... :) ska bli kul att se fortsättningen..har ju aldrig sett en dylig maskin tidigare.. :shock:
gratulerar till ännu ett kul köp.. oregonian_congratulations.gif oregonian_congratulations.gif <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
jonsa99
Kontakt:

Inlägg av jonsa99 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Wow!! Sån där maskin hade min farmor som hon flängde på mellan Borlänge och Falun, hon hade inget bilkörkort så den dög för henne, vill minnas att min Far sa att hon kallade den "moppen" hehe <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jonsa99 skrev:Wow!! Sån där maskin hade min farmor som hon flängde på mellan Borlänge och Falun, hon hade inget bilkörkort så den dög för henne, vill minnas att min Far sa att hon kallade den "moppen" hehe
Ni har inga gamla foton på farmors "moppe"? Behöver referenser att gå efter. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
jonsa99
Kontakt:

Inlägg av jonsa99 »

Raketsport skrev:
jonsa99 skrev:Wow!! Sån där maskin hade min farmor som hon flängde på mellan Borlänge och Falun, hon hade inget bilkörkort så den dög för henne, vill minnas att min Far sa att hon kallade den "moppen" hehe
Ni har inga gamla foton på farmors "moppe"? Behöver referenser att gå efter.

Ska kolla!! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skulle ta kontakt med dessa. Om någon har bilder och info så är det dom:
http://www.bjorns-story.se/private/Torsong_MC_museumhtm/Motormuseet-Torsong.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

knilsknilsson skrev:skulle ta kontakt med dessa. Om någon har bilder och info så är det dom:
http://www.bjorns-story.se/private/Torsong_MC_museumhtm/Motormuseet-Torsong.htm
Frågat och de visste ingenting och tyckte att det skulle bli mycket jobb att springa på marknader och leta delar.
Har hört av mig till Gunnar Flodén i hopp om att han vet något om denna modell. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

Raketsport skrev:
knilsknilsson skrev:skulle ta kontakt med dessa. Om någon har bilder och info så är det dom:
Frågat och de visste ingenting och tyckte att det skulle bli mycket jobb att springa på marknader och leta delar.
Har hört av mig till Gunnar Flodén i hopp om att han vet något om denna modell.
Om inte dom visste nått är det nog en riktigt ovanlig modell ni fått tag i :D <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
jonsa99
Kontakt:

Inlägg av jonsa99 »

Ja där har man vart rätt många ggr, då det inte är långt ifrån där jag bor..

Jag har kollat lite hos farsan min efter bilder på farmors åkdon, hittade inget just nu, men farsan kollar vidare! <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

Rex tillverkade under en kort tid 1938
en speciell modell med nedböjd ram avsedd
för damer . Den saknade växellåda för
att vara enkel att sköta.
Priset i herr- eller damutförande var omkring
500 kronor.
källa: http://www.tekniskamuseet.se/download/18.4d755928124885167d480001955/Maskinhallen_Motorcyklar.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack, det var intressant och kul läsning från ett allmänt perspektiv.

Men teknikaktigt har alltid Villiers motorn roat mig. Det är något synnerligen enkelt och verkligen robust över dem. Till skillnad från alla mc-moped tvåtaktare saknar de packboxar på vevaxeln. Tätningen sker helt enkelt genom vevaxelns lagring i långa bronsbussningar. Inga konstigheter alls men funkar perfekt och mycket, mycket länge.

Villiers motorer är också en av de få där alla komponenter egentillverkades.

Ska bli intressant att se om Raketsport lyckas hitta någon sådan motor och som saknar den två-växlade Albionlådan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det lär nog ta tid att hitta en sånn motor men tid har vi...

Det finns bilder på modellen i Gunnar Flodéns bok "Lättviktare". Ska köpa den :D också skulle jag få en kopia när han hittar originalet. Det lär hjälpa en hel del. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är det pinngas å blårök eller vad den nu heter..?
har bägge böckerna men inte är det mkt om den modellen men det syns iaf. hur kåpan ser ut..från en sida
motorn har jag ingen aning om. å int har ni tid med sånt där skrot! sälj.. :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar