Crescent 1149 1961 - It´s alive!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, kolla vad den snälle och trevlige Agent.007 fixade åt mig!!!

Bild

Det efterlängtade staget/dragstången till kopplingen. Ska se om jag hinner med en sväng i garaget ikväll också. Raketstackarn har bara stått pga husrenovering och lek med Fröken Skroterett.

Nu när staget är på plats så tror jag bara det saknas en bensinkran och kedja men det hoppas jag finna i gömmorna. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->It´s alive.

Mekade en timme. Dit med gaswire, kopplingswire, kran och slang, i med en liter soppa och vips så startade den. Tomgång och hela köret. Garaget luktar pest av alla avgaser.

Tyvärr slirar den på kopplingen ibland när man kickar men jag hoppas att ett oljebyte (SAE30) och en rejäl varmkörning ska lösa detta.

Nu återstår bara oljebyte, kedja och växelwire sen kan jag provköra också. :D

WhooHaaa, jag har 2 relativt körbara moppar i sommar som det ser ut. Första gången i världshistorien :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis Pälle! :D Då blir det åka av i sommar. Får man se dig på Raketrallyt kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Raketrallyt!? När var hur? Låter skoj. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir i augusti. Datum är inte satt ännu, men prel. datum är den 8:e.
Start i Hörnefors och avslutning med hamburgare och teknikbana hos oss. Man får köra annat än raketer :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Det blir i augusti. Datum är inte satt ännu, men prel. datum är den 8:e.
Start i Hörnefors och avslutning med hamburgare och teknikbana hos oss. Man får köra annat än raketer :wink:
Okej, det låter ju mycket intressant. Får se om det stämmer med övriga familjens planer och om nån av mopparna behagar fungera. <!-- </EdIndex> --></div>
Markus21

Inlägg av Markus21 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du har inte lust att skicka någon bild hur du har gjort med bromsstaget? jag får det inte till att fungera. det slår i svingen längst fram när men bromsar. bild på infästningen fram i pedalen hade varit guld värd :)
trevligt projekt :)

/Markus <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har inte ett för växel då? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pälle

Inlägg av Pälle »

Markus21 skrev:du har inte lust att skicka någon bild hur du har gjort med bromsstaget? jag får det inte till att fungera. det slår i svingen längst fram när men bromsar. bild på infästningen fram i pedalen hade varit guld värd :)
trevligt projekt :)

/Markus
Just nu är den bortställd i mörkret under en presenning så jag vet inte om jag kommer åt att fota riktigt. Du kanske har fel pedal? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nya tag. Tog fram den gamle raketen igen idag. Lite rengöring av förgasare resulterade i en skaplig gång med tomgång. Fort dit med kedja o vajrar och ut på provtur. Hmmm, slirande koppling o en etta som hoppar ur hela tiden. I med olja i måtårn, var visst nästan tomt. Dit med några fjädrar för att hjälpa koppling o växel. Blev riktigt bra, dock hoppar ettan ur hela tiden. Är det bara att inse att lådan är trött eller finns det några justeringstrix? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

Pälle skrev:Nya tag. Tog fram den gamle raketen igen idag. Lite rengöring av förgasare resulterade i en skaplig gång med tomgång. Fort dit med kedja o vajrar och ut på provtur. Hmmm, slirande koppling o en etta som hoppar ur hela tiden. I med olja i måtårn, var visst nästan tomt. Dit med några fjädrar för att hjälpa koppling o växel. Blev riktigt bra, dock hoppar ettan ur hela tiden. Är det bara att inse att lådan är trött eller finns det några justeringstrix?

härligt att se att du kommit igång med mopparna igen Pälle... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pelle : detta har jag väl missat :shock: Kul, en nästan lika som mitt projekt slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

Lasse väss skrev:Pelle : detta har jag väl missat :shock: Kul, en nästan lika som mitt projekt slider_cheers.gif
Ja, men mitt projekt är något mer långdraget :roll: slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska tillägga att min raket gick väldans fort när allt lirade med växlarna, varvade rejält och var stark som ett troll :lol:

När motorn byttes in för 10 år sedan så sa Mona faktiskt att den var STARK. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar