Motorn knackar lite svagt efter renovering, vad är det?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
MMonarscoot

Motorn knackar lite svagt efter renovering, vad är det?

Inlägg av MMonarscoot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ljudet hörs mest på riktigt låg tomgång, som om tändningen spikade, eller kolven slog i toppen..

Har bytt lagren på veven, kopplingslagret, packboxar, satt ditt nya lameller, och 60 cc med 17 bing och 32 mm jamarcool.

Trodde först att kolven slog i toppen, men tycker inte det ser ut så.

Är ju 41 mm kolv mot orginaltopp, men verkar inte som kolven tar i ändå..

Har varit supernoga med shimsningen, vilket tog en jävla tid...

Kopplingen blev riktigt bra iallafall, kopplingskorgen, stål lamellen samt "tryckplattan" glasblästrade jag, så inget slirande på kopplingen för mig!

Är ett jävla klipp i motorn, har drevat 15-28 vilket är vad man kan ha på en compakt, som lägst, den är ändå urstark.

Har även bearbetat, kanaler på cylindern, bearbetat kolven, samt glasblästrat cylindern, och toppen.

Motorn är en 2 växlad sachs med kickstart, ej fläktkyld.

Har även bytt svänghjul, för innan var motorn så glapp i lagren att svänghjulet glappade och skrapade i tändplattan, var ett spår i svänghjulet, där tändplattan tagit i.

Ljudet följer med när motorn går runt, så vad kan det vara? :roll:

Cylindern och kolven är helt ny, så kom gärna med tips vad det kan vara. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nogon av polskorna på ljus eller tändspole som tar i svängjulet lite grann kanske??? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kollat med modellera vad du har för spel mellan kolv och topp?
Har du kollat kolvringarnas spel i ringspåren?
Har du kollat kolvens spel i cylindern?
Vevstakslager? kolvbultsbussning/nållager?

det är mycket som kan orsaka missljud.
Och jag kan tipsa om att till lilla grimecanavet fanns 26-kuggade bakdrev på den tiden det begav sig. Och en yrkesskola eller för den delen vilken mekanisk verkstad som helst kan svarva till ett 24-kuggars drevämne så det passar på leleunavet.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det ny eller nyborrad cylinder? Om inte så kan det vara kolvringarna som låter när dom träffar vändkanterna <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fasa av portarna, 80 grader <!-- </EdIndex> --></div>
MMonarscoot

Inlägg av MMonarscoot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cylindern och kolven är ny, har bytt svänghjul utan någon förbättring.

Efter att jag kört upp insug och avgasporten, honade jag cylindern.

När man ger fullt viner det riktigt i motorn, ska kolla upp mera i helgen, i morgon är det mopperallyt i vedum som står på tur.

Tack för alla bra tips, hittar jag felet får ni reda på det :D <!-- </EdIndex> --></div>
NV

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett vinande ljud kan du få om du shimsat veven med väldigt lite spel.
Vinande kan du även få om du bytt lilla transmissionsdrevet på veven innan transdreven blivit innötta. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NV skrev:Ett vinande ljud kan du få om du shimsat veven med väldigt lite spel.
Vinande kan du även få om du bytt lilla transmissionsdrevet på veven innan transdreven blivit innötta.
det kan vina om dreven efter en omshimsning om dom var slitna
det räcker med att ena drevet flyttar sig nån tiondel
men det borde bli tystare efter ett tag <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
MMonarscoot

Inlägg av MMonarscoot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu tror jag ni hittat felet, shimsade kanske lite för bra..

På gamla volvo motorer som satt i amazonen och 140 (b18, b20), kunde man sätta dit stål kamdrev drev i stället för de vanliga om man trimmade.

Känner igen ljudet nu, får kolla upp det i kväll eller i morgon.

Är nog dreven som låter för mig, från veven och kopplingskorgen.

Har för övrigt inte bytt drev nu utan satt tillbaka det som satt där från början.

Nu måste jag dra, till Vedum, tja! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske skulle vara noga och använda märkfärg och skava in drven :lol:
Kolla som man gör med pinjong och krondrev på bilar <!-- </EdIndex> --></div>
MMonarscoot

Inlägg av MMonarscoot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kört 6-7 mil med motorn på, den går bara tystare och tystare.

Så verkar vara transmissionsdreven som lät, har bytt oljan i lådan en extra gång fall det blir små metallspån när dreven sliter in sig.

Moppen gör 65 km/h med 15-28 drevning, den är urstark men varvar som satan, så letar mindre bakdrev, någon som har 26 eller 24? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ett ganska vasst spikljud uppkommer när kolvbulten har för stort spel i kovbultsbussningen. spikljudet är endast på tomgång & försvinner successivt när varvet ökar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tillverkar drev jag behöver en nogrann ritning eller skiss på hålbilden/bultindelningen och ev.pressningen

Janne <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar